به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۲۹۴۱۶۷

نقص ایمنی از دلایل تزریق دز سوم واکسن

نقص ایمنی از دلایل تزریق دز سوم واکسن
گروه علمی:به گفته یک محقق تزریق دز سوم واکسن برای کسانی که نقص ایمنی ندارند واجب نیست. یک محقق با اشاره به اینکه نیازی به تزریق دز سوم واکسن کرونا مگر در موارد خاص نیست، گفت: سه دلیل برای دریافت دز سوم واکسن وجود دارد که در واقع اگر بدن فردی به دو دز واکسن پاسخی نداده نیاز به دز یادآور نیست. همچنین افراد دارای نقص ایمنی نیاز تا دز سوم واکسن را دریافت کنند، زیرا دو دز اول واکسن که باید کاری‌که برای افراد دیگرا نجام دهد، انجام نداده است.
 
او افزود: دلیل دومی که چرا باید دز سوم را دریافت کنیم این است که با انجام روند واکسیناسیون میزان تلفات کاهش داشته است، بنابراین شواهد نشان می‌دهد واکسن‌ بسیار خوب عمل می‌کند تا مردم را در برابر بیماری‌های شدید و بستری شدن در بیمارستان و یا حتی مرگ محافظت کند.

این محقق بیان کرد: هیچ شواهد قوی وجود ندارد که نشان دهد نیاز به ارائه دز سوم برای افرادی که قبلا واکسینه شدند وجود دارد. ضعیف بودن واکسن های تزریقی در برابر برخی بیماری ها می تواند دلیلی برای تزریق مجدد باشد اما  واکسن‌هایی که در حال حاضر در برابر انواع مختلف ویروس در دسترس هستند بسیار خوب در برابر اشکال شدید طیف بیماری عمل می‌کنند.

او ادامه داد: تعداد کمی از افرادی که نقص ایمنی جدی دارند نسبت به کسانی که هیچ مشکلی ندارند، باید دز سوم را دریافت کنند، زیرا این دز برای ایجاد پاسخ اولیه آن‌ها است که به دو دز اول پاسخ ندادند. در تجویز دز سوم باید مسائل ایمنی و پایگاه داده‌های ایمنی کنترل شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر واکسن‌هایی که مردم دریافت کردند به خوبی از آن‌ها در برابر بیماری‌های شدید محافظت می‌کند. افرادی که دز اول و دوم خود را دریافت کرده اند تا دربرابر پیامد‌های شدید محافظت شوند شاهد یک نابرابری هستیم. در کشور‌های کم درآمد و متوسط رو به پایین فقط ۱ تا ۵ درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند و این نسبت کم در برابر تعداد زیادی از واکسن‌هایی است که در کشور‌هایی با درآمد بالا و متوسط به کار گرفته شده است.

این محقق اظهار کرد: در این شرایط تمرکز باید بر تامین واکسن برای رفع نیاز و محافظت از افرادی باشد که هنوز توسط واکسن محافظت نشده اند. واکسن احتمال انتقال ویروس و ظواهر بیشتر را کاهش می‌دهد و به ما زمان می‌دهد تا شواهد بیشتری را در مورد نیاز یا عدم نیاز به مصرف دز‌های یاداور در اختیار داشته باشیم.

او در پایان گفت: باتوجه به اینکه پوشش واکسیناسیون در حال افزایش است تا زمانی که همه ما فرصت واکسیناسیون و محافظت دربرابر ویروس را نداشته باشیم هیچ کس در امان نیست. در حالی که ما پوشش واکسیناسیون را افزایش می‌دهیم مهم است اقدامات دیگری هم که باعث کاهش انتقال ویروس می‌شود را مثل زدن ماسک، شستن دست‌ها و فاصله اجتماعی را فراموش نکنیم، زیرا این‌ها تنها چیز‌هایی هستند که به همه‌گیری این بیماری پایان می‌دهد.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها