به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۹۴۱۷۴

درمان کم خونی با راهکار‌های خانگی

درمان کم خونی با راهکار‌های خانگی
گروه علمی:متخصصان می‌گویند می‌توان با برخی اقدامات ساده تولید هموگلوبین در بدن را افزایش داد و کم خونی را درمان کرد.هموگلوبین یکی از پروتئین‌های ضروری بدن است که در ساخت سلول‌های قرمز خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سلول‌ها وظیفه انتقال اکسیژن را در بدن برعهده دارند و بدیهی است کمبود هموگلوبین و اختلال در عملکرد گلبول‌های قرمز می‌تواند برای بدن مضر باشد.
 
فراتر از انتقال اکسیژن، هموگلوبین وظیفه انتقال دی اکسید کربن به خارج از سلول‌ها و دفع آن از طریق ریه‌ها را برعهده دارد. دی اکسید کربن در فرآیند بازدم از بدن دفع می‌شود. با این حال، سطح پایین هموگلوبین می‌تواند عملکرد بدن در انتقال اکسیژن و دفع دی اکسید کربن را با مشکل مواجه سازد.در این مطلب به ساده‌ترین راهکار‌هایی که می‌تواند باعث افزایش هموگلوبین بدن شود، می‌پردازیم:

۱- افزایش مصرف آهن: به طور معمول بیشتر افرادی که از کمبود هموگلوبین رنج می‌برند با مصرف مواد غذایی غنی از آهن می‌توانند مشکل خود را حل کنند. آهن باعث افزایش تولید هموگلوبین در بدن می‌شود و بالتبع به افزایش گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. از منابع غذایی غنی از آهن می‌توان به گوشت و ماهی، سویا، تخم مرغ، میوه‌های خشک شده مانند خرما و انجیر، بروکلی، سبزیجات با برگ‌های سبز، لوبیا سبز، آجیل و دانه ها، و کره بادام زمینی اشاره کرد.

۲- افزایش مصرف فولات: فولات یک نوع از ویتامین B است که نقشی مهم در تولید هموگلوبین دارد. این ماده در تولید بخش مهمی از ترکیب هموگلوبین مصرف می‌شود و به انتقال اکسیژن کمک می‌کند. کمبود فولات در بدن می‌تواند به کم خونی ناشی از فقر فولات و کاهش سطح هموگلوبین منجر می‌شود. بهترین منابع غذایی حاوی فولات شامل گوشت گوساله، اسفناج، برنج، بادام زمینی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، آواکادو، و کاهو اشاره کرد.

۳- کمک به افزایش جذب آهن: مصرف مواد غذایی حاوی آهن یا مکمل‌های غذایی حاوی آن به تنهایی نمی‌تواند نیاز‌های بدن برخی افراد را تامین کند. این افراد برای افزایش جذب آهن بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات استفاده کنند. همچنین ویتامین A و بتاکاروتن می‌تواند به جذب و مصرف بهتر آهن کمک کند. از منابع غنی از ویتامین A می‌توان به ماهی، جگر، کدو، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ اشاره کرد.
متخصصان می‌گویند کمبود هموگلوبین می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند که اصلی‌ترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- کم خونی ناشی از فقر آهن
۲- حاملگی
۳- بیماری‌های کبد یا کلیوی
۴- بیماری‌های مزمن
کمبود هموگلوبین خون خود را با علائمی همچون ضربان تند قلب یا نامنظم، رنگ پریده پوست و لثه ها، بی حالی، ضعف عضلات، کبودی مکرر یا بی دلیل، و سردرد‌های متداول خود را نشان می‌دهد.
برچسب ها: کم خونی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها