به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۹۴۱۸۶
 رییس جدید پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سازمان ملل:

سلاح‌های موجود اتمی برای چندین بار نابود کردن جهان کافی است

گروه بین‌الملل: رییس جدید پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سازمان ملل گفت، اجرای کامل این پیمان مستلزم تایید آن از سوی آمریکا، چین، ایران، اسرائیل، مصر، هند، پاکستان و کره شمالی خواهد بود.
سلاح‌های موجود اتمی برای چندین بار نابود کردن جهان کافی است
به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت فلوید، روز چهارشنبه ۲۳ شهریور گفت هدف او اجرای کامل این پیمان است که مستلزم تایید آن از سوی هشت کشور آمریکا، چین، ایران، اسرائیل، مصر، هند، پاکستان و کره شمالی خواهد بود. او در یک نشست خبری افزود: «من خوشبین و در عین حال واقع‌گرا هستم. چالش‌های موجود را دست کم نمی‌گیرم.» ۱۹۶ کشور جهان عضو این پیمان هستند. از این تعداد ۱۸۵ کشور آن را امضا کرده و ۱۷۰ کشور هم در ساختار سیاسی خود تصویبش کرده‌اند.
اما این پیمان پس از تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۶ به دلیل عدم تصویب آن از سوی ۸ کشور که صاحب قدرت هسته‌ای یا دارای راکتور و مراکز پژوهش هسته‌ای هستند، هنوز به اجرا گذاشته نشده است. رابرت فلوید خاطر نشان کرد که قصد دارد با تمامی این کشورها به طور جداگانه گفت‌وگو کند و دریابد که چرا پنج مورد از این کشورها با وجود امضای پیمان هنوز آن را تصویب نکرده‌اند. او افزود: «می‌خواهم از آنها بپرسم که چه راهکاری را برای تصویب پیمان مدنظر دارند. همه این کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل به این پیمان رای داده‌اند ولی هر یک از آنها معضلات و یا محدودیت‌هایی دارند که مانع از تصویب پیمان در داخل کشور شده است.» رابرت فلوید که قبلا مدیر اداره منع گسترش و ایمنی انرژِی هسته‌ای استرالیا بود در روز اول اوت امسال به عنوان رییس پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای سازمان ملل انتخاب شد.
فلوید خاطرنشان کرد که سریع‌ترین موارد از تصویب این پیمان در آینده نزدیک مربوط به هشت کشور هسته‌ای نخواهد بود. به گفته او، حدود ۲۵ کشور هنوز این پیمان را تصویب نکرده‌اند. او افزود: «هدف من این است که تعداد هر چه بیشتری از این ۲۵ کشور پیمان را تصویب کنند. رسیدن به این هدف ما را به جهانی کردن پیمان نزدیک خواهد کرد و در نتیجه فشار بر هشت کشور هسته‌ای برای تصویب پیمان را افزایش خواهد داد.» فلوید یادآوری کرد که کره شمالی تنها کشوری است که در قرن بیست و یکم آزمایش هسته‌ای انجام داده و تعداد آزمایش‌های این کشور به شش مورد رسیده است.
به گفته او، هر چند پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای هنوز الزام‌آور نشده ولی تصویب آن در مجمع عمومی و از سوی اکثر کشورهای عضو سازمان ملل موازین جدیدی علیه آزمایش‌های هسته‌ای خلق کرده است. فلوید در بخش دیگری از نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «در حال حاضر ۱۳ هزار و ۴۰۰ سلاح هسته‌ای وجود دارد که برای چندین بار نابود کردن جهان کافی است. پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای موثرترین روش برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای و یا توسعه سلاح‌های موجود است. من امید دارم که می توانيم جهان را از شر سلاح‌های هسته‌ای خلاص کنیم.»
برچسب ها: آزمایش هسته‌ای
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها