کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خواننده رپ بخاطر ترانه ضدطالبان بازداشت شد؟

24 شهريور 1400 ساعت 15:54

گروه هنری: بحث بر سر علت بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، ساکن اصفهان كه دور روز پیش در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند، در شبكه‌های اجتماعی افزایش یافته است.


یک منبع مطلع به خبرگزاری حقوق بشری هرانا گفته است که "۱۲ مأمور با چهار خودرو در زمان بازداشت توماج صالحی در محل حاضر بوده‌اند". بنا بر گزارش این ارگان حقوق بشری، اطلاعی در مورد اتهامات مطرح شده و محل نگهداری این خواننده در دسترس نیست. در این گزارش آمده که به هنگام بازداشت او مأموران منزل این خواننده را بازرسی و برخی لوازم او را هم با خود برده‌اند. گفته می‌شود که دستگیری او با ترانه‌های اعتراضی که او  از جمله ترانه‌ای كه اخیرا علیه طالبان خوانده است، بی‌ارتباط نیست.

ترانه‌‌های که او در آن به سروده شاعر "با چند بیت پا به پای جنگ، تا انقلاب و آزادی این اردوگاه مرگ" رفته است یا سروده‌هایی که در آنها بر شنونده نهیب می‌زند که "اگر خودت را به خواب زدی، وقتی خون‌ها را می‌ریختند، تو هم همدست ظالم هستی". او چهار روز پیش از بازداشت در حساب شخصی خود در توییتر از احتمال دستگیری‌اش توسط نیروهای امنیتی نوشته بود و اینکه از حبس و شکنجه نمی‌هراسد. نگاهی به توییت‌های او نشان می‌دهد که این خواننده رپ در گذشته نسبت به دستگیری از جمله روزنامه‌نگاران و فعالان کارگری بی‌تفاوت نبوده است. اکنون کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به دستگیری او بی‌اعتنا نیستند و با هشتگ‌هایی خواستار آزادی او شده‌اند. یکی از این کاربران می‌نویسد: « توماج صالحی در این روزهای تاریک و سیاه کشورمان برخلاف اکثر رپرهای ایرانی که از کوک و داف‌بازی می‌خوانند، از درد وطن خواند... آن هم در دل ایران نه در لندن و لس آنجلس. صدایش باشیم.»
در میان واکنش‌هایی که به دستگیری توماج صالحی شده است، بارها "شهامت" او ستوده می‌شود و این مقایسه‌ به چشم می‌خورد، مقایسه او با خوانندگان و سلبریتی‌های داخلی و خارجی که "تیزی زوبینِ کلامش در همین مدت کوتاه فعالیت، همواره ناصیه شر را نشان گرفت و بر خلاف رسانه‌ها و سلبریتی‌ها، بازتاب‌دهندهٔ حرف دل مردمی بود که صدایشان شنیده نمی‌شد".
 


کد مطلب: 294194

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294194/خواننده-رپ-بخاطر-ترانه-ضدطالبان-بازداشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir