به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۲۹۴۲۱۲

سفر رویایی چهار شهروند عادی به فضا

سفر رویایی چهار شهروند عادی به فضا
گروه علمی: شرکت اسپیس ایکس در اولین دقایق بامداد فردا پروازی را به مدار زمین انجام می‌دهد که مسافران پرواز از شهروندان عادی هستند و هیچکدام فضانورد نیستند.در اولین دقایق بامداد فردا ماموریت Inspiration 4 شرکت اسپیس ایکس انجام می‌شود و در این ماموریت چهار شهروند غیر نظامی با موشک این شرکت به مدار زمین می‌روند و عملا فضانوردی می‌کنند. این ماموریت از مجموعه پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی ناسا در فلوریدا به مدار زمین فرستاده می‌شود. خدمه سوار بر کپسول فضایی دراگون که روی موشک فالکون ۹ قرار دارد به فضا می‌روند.

کپسول دراگون فقط سه روز در فضا می‌ماند و در هر ۹۰ دقیقه یک دور در مدار زمین می‌چرخد. سرعت حرکت این کپسول ۱۷ هزار مایل بر ساعت است. برخلاف سفر‌هایی بزوس و برانسون که به لبه فضا بود، فضاپیمای اسپیس ایکس به مدار زمین می‌رود. هیلی آرکنو، دستیار پزشک؛ کریس سمبروسکی، سیان پروکتور و جارد آیزاکمن میلیاردری که بودجه این سفر را تامین کرده است در این ماموریت به فضا می‌روند.

جزئیات دقیق سفر فضایی اسپیس ایکس به مدار زمین
 این پرواز ساعت ۳:۴۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۲:۱۵ بامداد به وقت تهران) آغاز می‌شود. اسپیس ایکس ساعتی قبل توئیتی را در حسابش منتشر کرد و نوشت: "پنجره پرتاب پنج ساعته در ساعت ۸:۰۲ شب به وقت منطقه زمانی شرقی (۴:۳۲ صبح فردا به وقت تهران) باز می‌شود. " پنجره راه اندازی یا پرتاب، یک دوره زمانی است که در آن موشک، فضاپیما و ... باید به منظور رسیدن به هدفشان راه اندازی شوند.

این فضاپیما در فاصله ۳۳۵ مایلی از سطح زمین یعنی ۷۵ مایل بالاتر از ایستگاه فضایی بین المللی و هم سطح با تلسکوپ فضایی هابل قرار خواهد گرفت. کپسول‌های کرو دراگون قابل اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی هستند و از بخش دماغه به این ایستگاه متصل می‌شوند. البته این کپسول قرار نیست به ایستگاه فضایی برود و به همین دلیل مهندسان طراحی آن را تغییر داده و گنبدی شیشه‌ای شکل به آن اضافه کردند. زمانی که اسپیس ایکس از این گنبد رونمایی کرد ایلان ماسک گفت این پنجره گنبدی تجربه و احساس بهتری از حضور در فضا به مسافران می‌دهد.

مرکز کنترل اسپیس ایکس نظارت این ماموریت را برعهده دارد. پس از اتمام این ماموریت کپسول برفراز ساحل فلوریدا به جو زمین وارد می‌شود. ماموریت Inspiration 4 اسپپیس ایکس، ماموریتی تاریخی است، زیرا کاملا غیرنظامی خواهد بود و هیچکدام از مسافران پرواز فضانورد نیستند.

خدمه سفر فضایی اسپیس ایکس چه کسانی هستند؟
هیلی آرکنو به عنوان دستیار پزشک در بیمارستان کودکان سنت جود کار می‌کند که نزدیک ۲۰ سال قبل بیمار بود. او در سال ۲۰۰۲ به سرطان استخوان مبتلا بود و تحت درمان قرار گرفت و در قسمت‌هایی از استخوان‌های پای چپش میله‌هایی فلزی قرار دارد. او اولین نفری است که با اعضای پروتزی به خارج از جو زمین می‌رود. او در این پرواز به عنوان افسر پزشکی به فضا می‌رود.

جارد آیزاکمن بنیانگذار شرکت Payments Shift ۴ است که خدمات پردازش اعتبار اولیه را ارائه می‌دهد. ماموریت Inspiration ۴ با هدف جمع آوری ۲۰۰ میلیون دلار کمک برای بیمارستانی سنت جود انجام می‌گیرد. نصف این مبلغ را جارد پرداخت می‌کند. علاوه بر این آیزاکمن به عنوان فرمانده فضاپیما به فضا می‌رود و هدایت این ماموریت را برعهده دارد.

سیان پروکتور ۵۱ ساله، کارآفرین، مربی و خلبان در حوزه اکتشافات فضایی است. او فارغ التحصیل رشته زمین شناسی است و در گوام متولد شده است.کریس سمبروسکی، مهندس ۴۱ ساله از اورت واشنگتن است. او یکی از سربازان نیروی هوایی آمریکا هم هست. سمبروسکی مدت‌ها است که به سفر فضایی علاقه دارد و منجم و هدایتگر موشک آماتور هم هست. او متخصص فعالیت این ماموریت است و در آزمایش‌های علمی و ارتباطات برای کنترل ماموریت کمک خواهد کرد.
برچسب ها: سفر فضایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها