به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۲۹۴۲۱۳

کرونا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

کرونا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟
گروه علمی:دانشمندان انگلیسی می‌گویند شیوع کووید ۱۹ باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شده است. بسیاری از مردم بدون آنکه خود آگاه باشند به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. این موضوع به دلیل آن است که علائم این بیماری لزوماً باعث ایجاد احساس ناخوشی در شما نمی‌شود. دفع ادرار بیشتر از حد معمول، تشنگی شدید و تاری دید تنها بخشی از علائم رایج ابتلا به دیابت نوع ۲ است.
 
با این حال، شرایط محیطی در بروز بیماری دیابت نوع ۲ بسیار تاثیرگذار است. همه گیری کرونا و تاثیرات قرنطینه و کاهش فعالیت‌های اجتماعی خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده است. هم اینک افراد بیشتری به دنبال کاهش وزن هستند و این موضوع نشان می‌دهد قرنطینه در بروز اضافه وزن افراد تاثیر گذاشته است.

سرویس بهداشت همگانی انگلیس در جدیدترین تحقیقات خود اعلام کرد اعمال قرنطینه‌های گسترده به دلیل همه گیری کرونا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در میان مردم افزایش داده است. در این پژوهش افراد زیر ۴۰ سال برای یک برنامه پیشگیری از دیابت به صورت داوطلبانه ثبت نام کردند.

بررسی‌ها نشان داد این افراد به طور متوسط ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم چاق‌تر از افرادی بودند که در دوره‌های پیشین این برنامه پیش از همه گیری کرونا ثبت نام کرده بودند. کمتر کسی از خطر افزایش وزن و ارتباط آن با دیابت آگاهی دارد. هر یک کیلوگرم اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت را به میزان ۸ درصد افزایش می‌دهد.دانشمندان برآورد کردند افزایش شمار مبتلایان به دیابت نوع ۲ در انگلیس می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ باعث افزایش ۳۹ هزار موردی حمله قلبی نیز بشود. همچنین باید تا سال ۲۰۳۵ شاهد افزایش ۵۰ هزار موردی وقوع سکته مغزی باشیم.

جاناتان والابچی، یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: متاسفانه همه گیری کرونا زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و هم اینک شمار زیادی از مردم بهای سنگینی از جنبه سلامتی برای آن پرداخت می‌کنند. برخی شاهد مشکلات روحی و روانی و بخشی دیگر شاهد اضافه وزن هستند که خود می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها را افزایش دهد.

در ایام همه گیری کووید ۱۹ توصیه می‌شود به رژیم غذاییتان توجه ویژه‌ای داشته باشید و از زیاده روی در مصرف مواد غذایی پرکالری اجتناب کنید. همچنین می‌توانید از ورزش‌های خانگی و یا در صورت انجام واکسیناسیون از ورزش در محیط بیرون برای کاهش وزن بهره ببرید.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها