به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۹۴۲۳۹

افزایش شمار قربانیان بمب‌های خوشه‌ای

افزایش شمار قربانیان بمب‌های خوشه‌ای
گروه بین الملل: سال گذشته باردیگر شمار افرادی که بر اثر مهمات خوشه‌ای زخمی یا کشته شده‌اند افزایش یافته است. در گزارشی که یک سازمان بین‌المللی مخالف این تسلیحات منتشر کرده، آمده است، ۳۶۰ نفر در سراسر جهان قربانی این سلاح‌ها بوده‌اند.
بر پایه گزارشی که سازمان امدادی "هندی‌کپ اینترنشنال" منتشر کرده است، شمار افرادی که در اثر انفجار بمب خوشه‌ای مجروح یا کشته می‌شوند، افزایش یافته است.بنا بر این گزارش، در سراسر جهان در سال گذشته دست‌کم ۳۶۰ تن قربانی مهمات خوشه‌ای شده‌اند. این میزان در سه سال ۳۰ درصد افزایش یافته است.به گفته‌ی ماریا فیشر، یکی از کارشناسان این سازمان همه قربانیان این تسلیحات غیرنظامیان بوده‌اند.  این گزارش می‌افزاید، ۴۴ درصد از قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.
بمب‌های خوشه‌ای بیش از همه در سوریه، عراق و در سودان جنوبی به کار گرفته شده‌اند. به استناد این گزارش اما در سال گذشته در درگیری قره‌باغ، میان ارمنستان و آذربایجان هم از این مهمات استفاده شده است.بنا بر این گزارش مهمات خوشه‌ای بیشترین قربانی را در سوریه گرفته است، در کشوری که این تسلیحات از سال ۲۰۱۲ به کار گرفته می‌شوند. به نوشته "هندی‌کپ" به احتمال زیاد شمار قربانیان بسیار بیشتر از این تعداد است.
بمب‌های خوشه‌ای تسلیحاتی هستند که چندین صد مهمات کوچک را شامل می‌شوند. بنا بر این گزارش، تنها ۶۰ درصد از یک بمب خوشه‌ای در لحظه اصابت منفجر می‌شود. در اثر انفجار نخستین، شمار زیادی مهمات کوچک در منطقه انفجار پخش می‌شوند که با فاصله زمانی نسبت به انفجار اولیه منفجر می‌شوند.
کارشناس این سازمان امدادی بین‌المللی می‌گوید، مهمات منفجرنشده تا سال‌ها پس از اصابت اولیه تهدیدی برای جان غیرنظامیان هستند.پیمان بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای در سال ۲۰۱۰ به امضای ۱۱۰ کشور رسید. این پیمان کشورهای عضو را متعهد می‌کند که از استفاده، تولید، فروش و انبار این مهمات خودداری کنند.
آمریکا، چین و روسیه در میان این ۱۱۰ کشور نیستند.

 
برچسب ها: جنگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها