کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تدابیر مارک میلی علیه اقدامات احتمالی ترامپ

24 شهريور 1400 ساعت 20:32


گروه بین الملل: برپایه گزارش‌های منتشرشده درباره کتاب "خطر"، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل نگرانی از وقوع جنگ با چین در ماه ژانویه ۲۰۲۱ مخفیانه اقداماتی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده انجام داده است.
به استناد این کتاب پلوسی به میلی، دو روز پس از حمله به کنگره گفته است: «می‌دانید که ترامپ دیوانه است.» میلی در پاسخ به پلوسی گفته است که "در همه موارد با او [پلوسی] موافق است".
مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای چینی خود تماس گرفته و همچنین به فرماندهان مربوطه دستور داده که دستور احتمالی حمله‌ای اتمی را بدون هماهنگی با او اجرا نکنند.
بنا بر این گزارش‌ها، باب وودوارد، خبرنگار تحقیقی مشهور آمریکایی و دیگر نویسنده کتاب "خطر"، روبرت کاستا آورده‌اند که میلی دو بار با لی‌سوآچنگ، ژنرال چینی تماس تلفنی برقرار کرده است.در نخستین گفت‌وگو در تاریخ سی‌ام اکتبر، چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میلی به ژنرال چینی گفته است: «ژنرال لی، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که دولت آمریکا باثبات است و همه چیز خوب خواهد شد. ما به شما نه حمله می‌کنیم و نه دست به عملیاتی نظامی علیه شما خواهیم زد.»
چندی پس از این گفت‌وگو و بعد از اینکه هواداران ترامپ در ژانویه به کنگره در واشنگتن حمله کردند، بر پایه این گزارش‌ها، میلی دوباره با لی تماس گرفته و به او باردیگر گفته است که "ما ۱۰۰ درصد پایداریم و همه چیز خوب است".در ادامه آمده است که این مقام آمریکایی به منظور متقاعد کردن پکن، حتی رزمایش نظامی آمریکا را به تعویق انداخته است.
در کتاب "خطر" همچنین آمده است، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به فرمانده مربوطه دستور داده است، درصورتی که دونالد ترامپ قصد استفاده از اختیارات خود برای صدور فرمان حمله اتمی را داشته باشد، پیش از اجرا به او اطلاع دهد.گفته می‌شود مارک میلی به دلیل نگرانی از اقدامات احتمالی ناسنجیده ترامپ هماهنگی‌های لازم را با رؤسای سرویس‌های امنیتی آمریکا، سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) و ان‌اس‌اِی (آژانس امنیت ملی) هم به عمل آورده بود.
بنا بر این گزارش‌ها، نویسندگان برای تألیف این کتاب به بریده‌ای از یک گفت‌وگوی تلفنی میان میلی و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم دسترسی داشته‌اند.
در این گفت‌وگو با استناد به نوشته کتاب "خطر"، پلوسی به میلی، دو روز پس از حمله به کنگره گفته است: «می‌دانید که او دیوانه است.» رئیس مجلس نمایندگان همچنین گفته است: «اگر نتوانستند جلوی او را [ترامپ] در حمله به کنگره بگیرند، چه کسی می‌داند او قادر به انجام چه کارهایی دیگری است؟» و میلی نیز در پاسخ به پلوسی گفته است که "در همه موارد با او [پلوسی] موافق است".
ترامپ روز سه شنبه (۱۴ سپتامبر) بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن میلی را به باد انتقاد گرفته و او را مسئول خروج آشفته آمریکا از أفغانستان دانسته است. دونالد ترامپ در این بیانیه آورده است: «از این نقطه عزیمت می‌کنم که او [میلی] به دلیل خیانت به کشور پای میز محاکمه کشیده خواهد شد زیرا بدون اطلاع رئیس جمهور با همتایان چینی مذاکره کرده است.»
پنتاگون از موضع‌گیری درباره مواردی که در کتاب آمده، خودداری کرده است. این کتاب قرار است در تاریخ ۲۱ سپتامبر به بازار بیاید.

 

 


کد مطلب: 294244

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294244/تدابیر-مارک-میلی-علیه-اقدامات-احتمالی-ترامپ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir