به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۲۹۴۲۵۵

بركناری دومینیک راب از وزارت خارجه بریتانیا

بركناری دومینیک راب از وزارت خارجه بریتانیا
گروه بین الملل: در پی تغییرات اساسی در کابینه بریتانیا، دومینیک راب از سمت وزارت خارجه کنار گذاشته و لیز تراس به عنوان وزیر خارجه جدید منصوب شد.
 راب در جریان خروج نیروهای بریتانیایی از افغانستان و روند خروج اتباع این کشور به همراه افغان‌هایی که به بریتانیا کمک کردند، با انتقادهای سنگینی روبه‌رو شده بود.خانم تراس پیش از این سمت وزارت تجارت بین‌المللی را بر عهده داشت. او دومین زنی است که در تاریخ بریتانیا به سمت وزارت خارجه منصوب می‌شود. راب نیز به عنوان وزیر دادگستری، جانشین رابرت باکلند می‌شود که در سلسله مراتب کابینه بریتانیا، پستی کم‌ اهمیت‌تر نسبت به وزیر خارجه محسوب می‌شود.
در جریان ترمیم کابینه، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا تصمیم گرفت که گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش را به کلی از کابینه اخراج کند.رابرت جنریک، وزیر مسکن و ادارات محلی نیز یکی دیگر از کسانی بود که در این تغییرات، شغلش را از دست داد و مایکل گوو جایش را گرفت.اما پریتی پتل در مقام وزیر کشور و ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری (معادل وزیر دارایی در کشورهای دیگر)، پست‌هایشان را کماکان حفظ کردند.
دومینیک راب از ابتدای نخست‌وزیری بوریس جانسون همواره در جایگاه نفر دوم کابینه بعد از رئیس دولت قرار داشت.او در جریان بستری شدن بوریس جانسون در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا نیز شانه به شانه نخست‌وزیر ایستاد و به شکل غیررسمی، عملا معاونت او را بر عهده داشت.حالا  راب به شکل رسمی به سمت معاونت نخست‌وزیر منصوب شده است. اما کار روزانه او وزارت دادگستری خواهد بود.رابرت باکلند که جایش را در وزارت دادگستری به دومینیک راب می‌دهد، در توییتی نوشت: «عمیقا به همه دستاوردهایی که به دست آوردم، افتحار می‌کنم.»
باکلند در حالی وزارت دادگستری را ترک می‌کند که دادگاه‌های بریتانیا با ۵۸ هزار پرونده در حال بررسی روبه‌رو هستند.این وزارتخانه به دلیل کاهش بودجه‌اش در سال ۲۰۱۰ با مشکلاتی جدی روبه‌روست و دومینیک راب برای موفقیت در آنجا با چالش جدی کمبود بودجه مواجه خواهد بود.
گوین ویلیامسون که از سال ۲۰۱۹ وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت، از جمله مقام‌های دولت بریتانیا بود که عملکردش کاملا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.
در دوران  ویلیامسون، روند آموزش در بریتانیا با اخلالی بی‌سابقه روبه‌رو شد و عملکرد او در برخورد با این بحران، بارها زیر سئوال رفت.کیت گرین، وزیر آموزش و پرورش در سایه از حزب کارگر، درباره گوین ویلیاموسن گفت که او «در یکی از بزرگترین آزمون‌های تاریخ» شکست خورد.دفتر نخست‌وزیری بریتانیا می‌گوید که هدف از ترمیم کابینه، «شکل‌دهی تیمی متحد برای دورانی بهتر، بعد از همه‌گیری کرونا» بوده است.خبرهای مربوط به ترمیم کابینه در زمانی منتشر شد که بوریس جانسون در جلسه پارلمان مشغول پاسخ دادن به سوالات نمایندگان بود.
او در ادامه روز در دفتر کارش در پارلمان ماند و از آنجا دستورات برای تغییرات را صادر کرد و از دوربین‌های خبرنگارانی که در برابر دفتر کارش در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ بودند، دور ماند. جانسون بعد از اتمام کار تغییرات به دفتر کارش در خیابان داونینگ برگشت.
نخست‌وزیر از زمانی که در دسامبر سال ۲۰۱۹ در انتخابات پیروز شد، کابینه‌اش را به شکل جدی تغییر نداده بود.دو تغییر مهم در این مدت یکی در فوریه ۲۰۲۰ رخ داد که ساجد جاوید از مقام وزارت دارایی استعفا کرد و جایش را به ریشی سوناک داد. دیگری هم در ژوئیه رخ داد که مت هنکاک ناچار شد از وزارت بهداشت کناره‌گیری کند و ساجد جاوید به عنوان وزیر بهداشت جدید به کابینه بازگشت.



 
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها