به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۲۹۴۲۷۱
اسرائیل: با توافق هسته‌ای با ایران کنار می‌آییم

تغییر موضع اسرائیل در قبال برنامه هسته‌ای ایران

تغییر موضع اسرائیل در قبال برنامه هسته‌ای ایران
گروه سیاسی: وزیر دفاع اسرائیل گفت: غرب و کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای باید برای احتمال شکست مذاکرات وین برنامه‌ای جایگزین داشته باشند.بنی گانتس گفت: اسرائیل نیز برای شکست مذاکره و تحریم، برنامه‌ای جایگزین دارد که حل نظامی این مناقشه است.
نشریه "فارین پالیسی" درباره رویکرد اسرائیل نسبت به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگویی داشته است با بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل.گانتس در این گفت‌وگو به چند نکته اشاره کرده که تا حدودی نسبت به مواضع رسمی دولت پیشین اسرائیل در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تفاوت‌هایی دارد.
مهم‌ترین نکته در سخنان بنی گانتس را می‌توان اعلام آمادگی اسرائیل برای پذیرش بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران دانست.
در همین رابطه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائيل از رویکرد دولت سابق این کشور، دولت نتانیاهو در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و گفته است که فاصله بین حرف و عمل در آن دولت بسیار زیاد بوده است.وزیر دفاع اسرائیل ضمن ابراز آمادگی این کشور برای پذیرش بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای تاکید ورزیده که اسرائیل به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین نیست.
بنی گانتس از این رو از دولت جو بایدن درخواست کرده است که موضع قدرتمندانه‌تری در برابر جمهوری اسلامی ایران از خود نشان دهد.وزیر دفاع اسرائیل در عین حال گفته است که آمریکا و متحدان غربی این کشور باید برای احتمال شکست این مذاکرات، برنامه‌ای جایگزین داشته باشند.
به باور او، کشورهای غربی ذیربط در توافق هسته‌ای در همراهی با روسیه و چین باید آماده باشند که در صورت به شکست انجامیدن این مذاکرات با استفاده از ابرازهای دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند.گانتس می‌گوید اسرائیل نمی‌تواند و در موقعیتی نیست که امکان تحریمی فراگیر علیه ایران را فراهم سازد. این وظیفه بر دوش آمریکا قرار دارد. به سخن دیگر، وظیفه اجرای دو برنامه نخست و دوم برعهده آمریکا و دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.
وزیر دفاع اسرائیل از آمریکا درخواست کرده است که کشورهای دیگر و به‌ویژه چین را نیز در این زمینه با خود همراه سازد و در صورت پایان یافتن بی نتیجه این مذاکرات این برنامه جایگزین که از آن تحت عنوان "پلان بی" یاد می‌کند را به مورد اجرا گذارد.
بنی گانتس گفت که اسرائیل نیز یک برنامه سوم نیز پیش‌بینی کرده است. به باور او، هرگاه دو برنامه نخست موثر واقع نشوند، اسرائیل برنامه سوم را اجرا خواهد کرد. گفته شده است که این برنامه ماهیتی نظامی دارد و اسرائیل عملا برای دفاع از خود پا به صحنه می‌نهد.
در بخش دیگری از مصاحبه با "فارین پالیسی" گانتس به پیامدهای تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای در منطقه اشاره کرده و گفته است که هرگاه جهان نتواند مانع از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گردد، دیگر کشورهای منطقه نیز اقدام مشابهی را در پیش خواهند گرفت و ما شاهد یک رقابت تسلیحاتی گسترده در منطقه خواهیم بود.


 
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها