به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۲۹۴۲۷۹

ادعای طالبان درباره پول‌های مسئولان سابق

ادعای طالبان درباره پول‌های مسئولان سابق
گروه بین الملل: بانک مرکزی طالبان اعلام کرد حدود ۱۲ میلیون و سیصدهزار دلار پول نقد و شمش طلا در خانه‌های رهبران دولت پیشین این کشور کشف و مصادره شده است. طالبان این خبر را به‌عنوان نمونه‌ای از فساد و عدم شفافیت دولت‌مردان مورد حمایت غرب توصیف کرده است.
در بیانیه بانک مرکزی طالبان آمده است: «این اموال نزد رهبران عالی‌رتبه حکومت پیشین، مانند امرالله صالح (معاون اشرف غنی) و شماری از نهادهای امنیتی که پول نقد و طلا در دفاتر خود نگهداری می‌کردند، پیدا شده است.»
امرالله صالح، معاون و جانشین اشرف غنی پس از سقوط کابل به پنجشیر رفت و همراه با احمد مسعود، رهبری مقاومت ضد طالبان را برعهده گرفت. خبری درباره اقامتگاه وی در دست نیست.
در بخشی از بیانیه بانک مرکزی افغانستان آمده: «امارت اسلامی تمام این اموال را به صندوق ملی واریز کرده است.» به گفته همین نهاد «معلوم نیست چرا این حجم پول [نزد رهبران] نگهداری می‌شده است.»فساد سازمان یافته در دولت اشرف غنی زبانزد بود. گفته می‌شود میلیون‌ها دلار کمک بین‌المللی و بودجه ملی اختلاس شده است.
شخص اشرف غنی متهم است در زمان خروج از افغانستان میلیون‌ها دلار به ابوظبی برده است. وی این اتهام را به شدت تکذیب می‌کند.
خبر کشف بیش از ۱۲میلیون دلار پول نقد در حالی منتشر می‌شود که بحران سیاسی، سیستم بانکی افغانستان را در آستانه فروپاشی قرار داده است. شهروندان این کشور حق دریافت معادل بیش از ۲۰۰ دلار از بانک‌ها را ندارند.
بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اعطای کمک به افغانستان را به حالت تعلیق درآورده و ایالات متحده آمریکا سرمایه‌های بانک مرکزی افغانستان را در واشنگتن مسدود کرده است.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها