کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شكست طلسم واردات خودرو

25 شهريور 1400 ساعت 13:36


 گروه اقتصادی:روزنامه اعتماد نوشت:در حالی که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۲ شهریور ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود در ادامه تصمیمی که از سال ۹۷ گرفته شده واردات خودرو نخواهیم داشت و علت آن را هم‌تراز ارزی کشور عنوان کرده بود، در جلسه علنی روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو رفع و این طرح تصویب شد.
  بر این اساس ماده ۴ این‌گونه اصلاح شد؛ هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب (b) و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند، تبصره ۲- سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود، تبصره ۳- منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارایه خدمات پس از فروش، صرفا از خودروسازان خارجی ممنوع است و سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود، تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.
واردات خودرو با مدلی جدید از سرگرفته می‌شود
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره معتقد است، مسلما زمانی که واردات خودرو ممنوع باشد قیمت خودرو صعودی می‌شود و محدودیت‌ها افزایش پیدا می‌کند ضمن آنکه در صورت عدم واردات خودرو رقیبی هم در بازار نخواهد بود.
دادفر در ادامه گفت: وزیر صمت، مسوولیت دستگاه اجرایی را برعهده دارد و سیاست‌های اجرایی را پیگیری می‌کند و با توجه به محدودیت‌هایی که در بخش ارزی کشور وجود دارد ممکن است خواستار واردات کالا‌های دیگری غیر از خودرو باشد، اما مجلس قانونگذار است و مقررات برای واردات خودرو را این‌گونه درنظر گرفته است و هر زمان این قانون به دولت ابلاغ شد با این مدل جدید واردات خودرو از سر گرفته می‌شود. یعنی اگر قرار است خودروی برقی یا هیبریدی با این مقدار ارز وارد کشور شود با این شکل جدید باشد.
برخی از بی‌نظمی بازار سود می‌برند
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: تاکنون گروهی با ایجاد هجمه به‌شدت جلوی واردات خودرو را گرفته بودند و دلیل آن هم این بود که از دلالی و واسطه‌گری سود خوبی نصیب‌شان می‌شد. مسلما زمانی که واردات خودرو ممنوع باشد قیمت خودرو صعودی می‌شود و محدودیت‌ها افزایش پیدا می‌کند ضمن آنکه در صورت عدم واردات خودرو رقیبی هم در بازار نخواهد بود.
او تصریح کرد: با این‌گونه شیوه خودروسازی، خودروساز مدعی است که زیان می‌کند و واسطه‌ها از فاصله قیمت میان خودروسازی تا بازار آزاد سود می‌کنند، همچنین همواره عده‌ای هستند که از بی‌نظمی این بازار‌ها سود می‌برند که البته تا زمانی که دولت هوشیار نباشد نه تنها در بحث خودرو بلکه در سایر فعالیت‌ها نیز این‌چنین هستند.
با ادامه ممنوعیت‌ها خودروی یک میلیاردی ۳ میلیارد تومان شد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به این موضوع که تنها دهک بالای جامعه از واردات خودرو به این شکل سود خواهند برد، تصریح کرد: به اعتقاد ما این‌گونه سخنان تنها یک شعار است و باید با عدد و رقم سخن گفت به عنوان مثال یک خودروی ۳۰ هزار دلاری با ارز امروز ۶۵۰ میلیون تومان می‌شود و در صورتی که صددرصد عوارض به آن تعلق گیرد رقم آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی است که همین خودرو ۳ مدل پایین‌تر در حال حاضر ۲ میلیارد تومان در ایران به فروش می‌رسد.
این فعال حوزه واردات خودرو افزود: صفر کیلومتر ۳ مدل پایین‌تر این خودرو به قیمت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده در حالی که این خودرو با واردات مجدد افت قیمت خواهد داشت.
او با بیان اینکه واردات باعث رونق بازار خودرو‌های خارجی می‌شود، ادامه داد: فردی که در حال حاضر خودروی ۲ تا ۳ میلیاردی ۳ مدل پایین‌تر را سوار می‌شود با ازسرگیری واردات این خودرو را با قیمت پایین‌تری می‌فروشد و وارد بازار می‌کند، چراکه همه مردم در ایران پژو ۲۰۶ سوار نمی‌شوند.
قانونگذار برخی خودرو‌های معمولی را لوکس کرد
دادفر با بیان اینکه مقررات اشتباه قانونگذار و دولت برخی خودرو‌ها را تبدیل به خودرو‌های لوکس کرده است، گفت: امروز سانتافه ۲۰۱۸ صفر کیلومتر را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند و آن را جزو خودرو‌های لوکس مطرح می‌کنند این درحالی است صفر این خودرو باید در تهران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد و باید گفت این خودرو اصلا لوکس نیست بلکه قانون لوکس‌ساز داریم.
او ادامه داد: دهکی که پول خودروی ۲ میلیارد تومانی را دارد هیچ‌وقت از این خودروی ۲ میلیاردی خودش پیاده نمی‌شود که این‌ها اغلب دهک نهم و دهم هستند و مابقی دهک‌ها قشر متوسط جامعه هستند یعنی دهک هشتم، هفتم، ششم و پنجم هستند که اغلب تلاش دارند تا خودرو‌های دست دوم دهک نهم و دهم را خریداری و استفاده کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: البته برعکس این موضوع هم صادق است زمانی که برخی شعار ادامه ممنوعیت واردات خودرو می‌دهند می‌توانند پراید را ۲۰۰ میلیون تومان بفروشند حال باید دید در این بازی چه افرادی غالب هستند مسلما آن‌هایی که پراید ۲۰۰ میلیون تومانی به مردم می‌دهند. سیاستگذاری‌ها برای کاهش فاصله بین فقیر و غنی تا امروز به بن‌بست خورده و آن‌گونه که شاهد هستیم این فاصله روز هم روز بیشتر هم شده است زیرا راهکار مشخص نیست.اگر هیچ‌گونه وارداتی هم نشود باز هم خودروسازی داخلی ما به نفع قشر ضعیف جامعه نخواهد بود، زیرا این افراد هم باتوجه به درآمد کمی که دارند نخواهند توانست خودرویی تهیه کنند. در این طرح گفته شده که خودروسازان در صورت صادرات می‌توانند واردکننده باشند که باید گفت پیش از این هم واردکننده بودند سیتروئن را سایپا وارد کرد، واردات خودرو متاسفانه ترسناک شده است، اما باید گفت واردات هیولا نیست زیرا اگر ازسرگرفته شود یک عده از منافع‌شان دور می‌شوند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه باید موضوع حمایت از تولید داخل را از بحث واردات خودرو جدا کرد، گفت: تنها راه حمایت از تولید جلوگیری از واردات خودرو نیست و هزار و یک راه برای حمایت از تولید وجود دارد که یک راه آن تعرفه و واردات است ضمن آنکه نتیجه این نوع از ممنوعیت‌ها همواره افزایش هزینه زندگی مردم بوده است.



 


کد مطلب: 294297

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294297/شكست-طلسم-واردات-خودرو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir