به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۹۴۲۹۹

مواضع کیهان یک روز در میان تغییر می‌کند

مواضع کیهان  یک روز در میان تغییر می‌کند
گروه سیاسی: روزنامه کیهان که مواضعش درباره طالبان، یک روز در میان تغییر می‌کند، در شماره امروز خود در باره چالش‌های دولت طالبان نوشت: یکی از چالش‌های طالبان اداره امور داخلی و خارجی این کشور است. نیرو‌های طالبان غیر از جنگیدن در کوه‌ها و دره‌ها چیزی از روند‌های پیچیده اداری و تشکیلاتی نمی‌دانند.
طالبان با این سطح از سواد و آموزش سران، فرماندهان و نیرو‌های میانی و میدانی خود در هیچ کشوری با هر سطح از توسعه‌یافتگی قادر نیست کشور را اداره کند و الگوی خوبی از حکمرانی به جهان عرضه کند.
اداره جامعه امروز افغانستان با ساختار فروپاشیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در بین سنت و مدرنیسم گیر افتاده است و دولت-ملتی به معنای واقعی کلمه در آن شکل نگرفته است کار بسیار مشکلی است که به نظر می‌رسد شانه‌های طالبان توان حمل این بار سنگین را نداشته باشد.طالبان برای غلبه بر این مشکل برای همه کارمندان دولت قبل عفو عمومی اعلام کرده و خواستار بازگشت آن‌ها به سر کار شده است. اما طی ماه‌های اخیر و به دنبال قدرت گرفتن طالبان بسیاری از نخبگان این کشور اعم از کارمندان، کارشناسان، اقتصاددان‌ها، تکنسین‌ها، پزشکان، پرستاران و اساتید دانشگاه از افغانستان فرار کرده‌اند و این کشور در بسیاری از حوزه‌ها با کمبود نیرو‌های متخصص روبه‌رو است.
بر اساس ارزیابی سازمان ملل متحد حدود نیم میلیون نفر از مردم افغانستان به علت قدرت‌گیری طالبان مایل به ترک این کشور هستند و بسیاری از آن‌ها نیز جزو نیرو‌های متخصص جامعه افغانستان هستند؛ بنابراین بحران کمبود نیروی متخصص به نظر می‌رسد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده بیش از پیش تشدید خواهد شد.
از سوی دیگر بازبینی نظام حقوقی و اداری کشور افغانستان و تطبیق آن با شریعت اسلامی توسط طالبان در شرایط کنونی کار بسیار پیچیده و زمانبری است و معلوم نیست طالبان با کمبود نیروی متخصص در این حوزه‌ها چگونه می‌خواهد صد‌ها و شاید هزاران قانون و تبصره‌های آن‌ها را تغییر یا اصلاح کند.


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها