به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۹۴۳۵۳

خانه‌نشینی کودکان مساوی عدم سلامت روحی

خانه‌نشینی کودکان مساوی عدم سلامت روحی
گروه جامعه: عضو انجمن روانپزشکان ایران گفت: آموزش بدون پرورش کافی نیست و پرورش ذهنی و اجتماعی کودک نیاز به محیط گروهی دارد.
دکتر فربد فدایی در خصوص بازگشایی مدارس در دوران کرونا و اهمیت آموزش حضوری افزود: آموزش به صورت حضوری و آموزش غیر حضوری هر کدام مزایایی دارند، اگر در شرایط عادی زندگی قرار باشد یکی از این دو روش برگزیده شود، آموزش حضوری مناسب تر است، اما در هنگامی که یک بیماری عفونی همه گیر در صورتی که ایمنی از طریق واکسیناسیون میسر نشده باشد باید از امکانات فضای مجازی استفاده کرد.
وی ادامه داد: آموزش غیر حضوری موضوع جدیدی نیست و زمانی بود که امکان آموزش تنها به شکل حضوری و انتقال دانش به صورت سینه به سینه عملی می‌شد. اختراع خط و کتابت برای نخستین بار در تاریخ امکان آموختن بدون حضور معلم را فراهم کرد و یک فرد می‌توانست با مطالعه یک کتاب آموزش ببینند و تجاربی را در آن کتاب آمده بود عملاً بیاموزد.سینما، رادیو، تلویزیون و رسانه‌های گروهی غیر حضوری هستند که در امر آموزش مورد استفاده قرار گرفته اند. امروز فضای مجازی هم برای آموزش به کار می‌رود اشکال کار آموزش غیر حضوری ناتوانی آن در آموزش عملی و موضوعات آزمایشگاهی فنی و آموزش بالینی در علوم پزشکی است، برای نمونه مهارت‌های مربوط به مصاحبه و معاینه بیمار و اقدامات تشخیصی و درمانی اعمال جراحی را نمی‌توان صرفاً به صورت غیرحضوری آموخت.
فدایی با بیان اینکه در کودکان دبستانی کارهای به ظاهر ساده ای نظیر چگونگی به دست گرفتن مداد برای نوشتن نیاز به آموزش عملی کودک دارد، خاطرنشان کرد: آموزش بدون پرورش کافی نیست وپرورش ذهنی و اجتماعی کودک نیاز به محیط گروهی دارد.
وی ادامه داد: انسان به صورت اجتماعی زندگی می‌کند بنابراین روش زندگی اجتماعی را باید بیاموزد و این کار در دبستان و دبیرستان میسر است.
مدرسه نه فقط خواندن و نوشتن، بلکه چگونگی تعامل با همسالان بزرگترها به کوچکترها نیز آموخته می‌شود کودکان و نوجوانان و آموزگاران و دبیران خود را سرمشق خود قرار می‌دهند و این نمونه‌های ارزشمند به آنان درس ادب مهربانی فداکاری نظم تلاش وفایی به عهد و وقت‌شناسی را می‌دهند.وی گفت: پرورش ذهنی و اجتماعی در دوره دانشگاه نیز بسیار مهم است و ابعاد نوینی به آن اضافه می‌شود. افق فکری دانشجویان در دانشگاه با دیدن دانشجویان از فرهنگ‌های متفاوت و دیدگاه‌های گوناگون گسترده تر می‌شود، دانشجویان با تعامل با استادان و دانشجویان دیگر روش ارتباط و حل مسائل زندگی و یاری کردن به دیگران و یاری گرفتن از آنان را می‌آموزند.
وی افزود: دانش آموزان و دانشجویان حتی در صورت فراهم بودن بهترین امکانات آموزش مجازی نیاز به حضور معلم و شاگردان دیگر دارد تا خود را به عنوان عضوی از جامعه و تاثیرگذار بر آن و تاثیر گیرنده از آن بشناسد و از انزوا و رفتارهای غیر اجتماعی و ضد اجتماعی مصون بماند.
 همه‌گیری ویروس کرونا سبب تعطیلی مدارس کشورهای مختلف از جمله ایران شد به گونه ای که این شرایط سخت زندگی دانش آموزان را تحت تاثیر پیامدهای مخرب خود قرار داده است.
مدارس و سایر مراکز آموزشی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند سال ۹۸ تا کنون تعطیل یا نیمه تعطیل و آموزش‌ها در بستر غیرحضوری چون فضای مجازی، شبکه آموزشی شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته‌های آموزشی پیگیری و انجام شد.همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا دانش‌آموز از حضور در کلاس‌های درس باز بمانند و با خانه نشینی از آموزش مجازی در قالب شبکه آموزشی شاد و یا بسته‌های آموزشی استفاده کنند.تعطیلی اجباری مدارس باعث به خطر افتادن یادگیری، سلامت روحی و جسمی و تغذیه ای دانش آموزان در ایام خانه نشینی شده است.

 
برچسب ها: کودکان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها