به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۲۹۴۳۶۵

بلاتکلیفی در زندگی و کار دیپلمات‌های افغان

بلاتکلیفی در زندگی و کار دیپلمات‌های افغان
گروه بین الملل: شماری از دیپلمات‌های افغانستان گفتند که در نمایندگی‌های سیاسی با کمبود پول مواجهند، نگران وضعیت خانواده‌هایشان در افغانستان هستند و شماری از آنها تلاش دارند در کشورهای میزبان پناهنده شوند.
رویترز با هشت تن از دیپلمات‌های افغانستان در کانادا، آلمان، و ژاپن صحبت کرده است و همه آنها از بلاتکلیفی در زندگی شخصی و آشفتگی در کار گفته‌اند.
یکی از آنها به رویترز گفت: نمایندگی‌ها چه کار کنند؟ دولتی را نمایندگی نمی‌کنند، سیاستی برای اعمال و تطبیق ندارند.
به گفته او، دیپلمات‌ها به دلیل نگرانی‌های امنیتی، احتمالا بتوانند پناهندگی حاصل کنند.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در نشست خبری خود به کارمندان وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که آنها می‌توانند به وظایف‌شان ادامه دهند. او گفت"افغانستان روی شما سرمایه گذاری زیادی کرده است، شما سرمایه افغانستان هستید".
گروه طالبان در دور دوم به دست گرفتن قدرت، تلاش کرده چهره ملایمتری از خود نشان دهد. اما هفته گذشته دولت طالبان اعلام کرد که حساب‌های بانکی مقام‌های بلند رتبه دولت قبلی را بسته است.
شمار دقیق افرادی که در سمت‌های مختلف در نمایندگی‌های افغانستان در جهان کار می‌کنند در دست نیست، یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفته است که حدود سه هزار نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم به نمایندگی‌های افغانستان مربوط و یا وابسته هستند.مخارج نمایندگی‌های سیاسی، از اجاره ساختمان سفارت‌ها، حقوق دیپلمات‌ها و کارمندان محلی و رسیدگی به بقیه امور این ماموریت‌ها، هزینه زیادی می‌خواهد که دولت طالبان فعلا قادر به پرداخت آن نیست.
گروه طالبان ماه گذشته، در ۱۵ اوت با ورود به کابل، کنترل اوضاع افغانستان را در دست گرفت. طالبان بعد از سه هفته رایزنی، دولت موقت به نخست وزیری محمد حسن آخوند را اعلام کرد.
با گذشت بیشتر از یک هفته از اعلام کابینه موقت طالبان، هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.در صورت ادامه این وضعیت و به رسمیت شناخته نشدن دولت طالبان از سوی کشورهایی که افغانستان آنجا نمایندگی‌های فعال داشت، این نمایندگی‌ها بسته خواهند شد.شماری از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان، از کشورهای مختلف جهان خواسته اند تا دولت گروه طالبان را به رسمیت نشناسند.جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که در به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای ندارد. بریتانیا هم گفته است که طالبان را از عملکردش قضاوت خواهد کرد نه از گفته‌هایش.
رعایت حقوق بشر، از جمله وضعیت زنان در موضوع به رسمیت شناختن طالبان اهمیت زیادی دارد.اما مقام‌های آلمان در یک ماه گذشته با گروه طالبان در تماس بوده اند و از احتمال باز کردن سفارت‌شان در کابل صحبت کرده‌اند،وزیر خارجه فرانسه گفته است که طالبان دروغ می‌گویند و فرانسه آنها را به رسمیت نخواهد شناخت.
گروه طالبان هنگامی که در دهه ۹۰ میلادی قدرت را به دست گرفت، با فقدان مشروعیت بین‌المللی مواجه شد، و تنها سه کشور جهان؛ پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی دولت آنها را به رسمیت شناخت.حکومت برهان‌الدین ربانی، تا روز ساقط شدن رژیم طالبان مشروعیت بین‌المللی را با خود داشت و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان فعال بودند.



 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها