به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۹۴۳۸۸

مخترع ماشین حساب جیبی درگذشت

مخترع ماشین حساب جیبی درگذشت
گروه علمی: «سرکلایو سینکلر» پدر کامپیوترهای خانگی «ZX Spectrum»، مخترع ماشین حساب جیبی، طراح خودروی الکتریکی C5 و تلویزیون جیبی TV80 پس از یک دوره طولانی مدت مبارزه با بیماری، در سن ۸۱ سالگی در لندن درگذشت.

سینکلر نقش مهمی در توسعه کامپیوترهای خانگی و عرضه آنها با قیمت مناسب به فروشگاه‌های بریتانیا داشته است. هرچند برخی او را به دلیل اختراع ماشین حساب جیبی می‌شناسند، اما بسیاری از گیمرهای کهنه کار صنعت گیمینگ کار خود را با یکی از مدل‌های ZX سینکلر آغاز کرده‌اند. نسل خاصی از گیمرها در یک مقطع زمانی، انتخابی جز ZX Spectrum 48K یا رقیب آن کمودور ۶۴ را نداشتند.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس وی را پدر سیستم‌های ZX می‌داند و می‌گوید عاشق چنین سیستم کامپیوتری بوده است.سر کلایو سینکلر شخصیت جالبی داشت و بسیاری از اطرافیانش از او عنوان فردی بسیار باهوش یاد می‌کنند. وی در سن ۱۷ سالگی مدرسه را ترک کرد و به مدت ۴ سال به عنوان روزنامه نگار فنی مشغول فعالیت بود. اوایل دهه ۱۹۷۰ اولین سری ماشین حساب جیبی را اختراع کرد که بطراحی کوچک و سبکی داست و در جیب جا می‌شد. یکی از علاقه مندی‌های سینکلر ارزان کردن محصولات و تبدیل آنها به دستگاه‌هایی کوچک بود.

زمانی که اولین کامپیوتر خانگی او یعنی ZX80 به بازار عرضه شد، تحولی در این حوزه ایجاد کرد. آوریل سال ۱۹۸۲ زد ایکس اسپکتروم را به عنوان محصولی از شرکت کوچک انگلیسی به نام شرکت تحقیقاتی سینکلر معرفی کرد. کامپیوترهای خانگی ZX80 و ZX81 او را بسیار ثروتمند کردند.

در سال ۱۹۸۵ نیز اولین خودرو برقی C5‌ را به بازار عرضه کرد. وی در آن مقطه زمانی پیش بینی کرده بود که در سال اول می‌تواند ۱۰ هزار دستگاه از آن را بفروشد، اما پروژه با شکست روبرو شد. بسیاری نگران ایمنی رانندگی با چنین خودرو برقیبودند.

محصول دیگر وی Sinclair TV80، یک تلویزیون جیبی بود که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اطرافیانش می‌گفتند ایده‌های وی چالش برانگیز و جالب بود. ایده‌هایی در سر داشت که در آن مقطع زمانی کمتر کسی چنین طرح‌هایی را دنبال می‌کرد. سینکلر علاوه بر ثبت اختراع، علاقه زیادی به شعر و دوی ماراتن داشت.
برچسب ها: ماشین حساب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها