به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۹۴۳۹۳

کمبود خوابگاه با وعده بازگشایی دانشگاه‌ها

کمبود خوابگاه با وعده بازگشایی دانشگاه‌ها
گروه جامعه: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از آغاز واکسیناسیون دانشجویان نمی گذرد و تا ترم جدید تنها دوز اول واکسن دانشجویان تزریق خواهد شد، بنا به گفته مسئولان، ترم آتی مجازی بوده و خوابگاه‌ها تنها در شرایط خاص و به صورت محدود بازگشایی خواهند شد. در این میان امیدهایی وجود دارد که با تداوم واکسیناسیون، امکان بازگشایی خوابگاه‌ها برای نیمسال دوم سال تحصیلی جدید وجود داشته باشد.

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، از شواهد و قرائن امر این گونه بر می‌آید که جامعه دانشگاهی کشور برای دومین سال متوالی، مجددا آموزش مجازی را تجربه خواهد کرد.ولی تفاوت سال تحصیلی امسال با سال گذشته این است که اکثر دانشجویان کشور تا آغاز سال تحصیلی دوز اول واکسن خود را تزریق می کنند.

این در حالی است که واکسیناسیون دانشجویان در چهار دانشگاه صنعتی برتر کشور یعنی دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز از نیمه شهریورماه آغاز شده و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها نیز غالبا دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند تا شرایط برای بازگشایی دانشگاه‌ها تسهیل شود.

از گفته‌های مسئولان دانشگاه‌ها چنین بر می‌آید که با توجه به اینکه حفظ سلامت جامعه دانشگاهی در اولویت است، عملا امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود ندارد؛ چرا که ایمنی حاصل از تزریق واکسن حدودا ۴۵روز پس از تزریق دوز دوم حاصل می‌شود. بنابراین در ترم پیش رو نیز آموزش به صورت مجازی بوده و به تبع آن امکان استفاده از خوابگاه‌ها برای دانشجویان مگر در شرایط خاص وجود ندارد. مسئولین امر نیز شرط استفاده از خوابگاه‌ها را بازگشت به آموزش حضوری می‌دانند.

دانشگاه صنعتی شریف
دکتر عمادالدین فاطمی زاده معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه شریف آمادگی‌های لازم برای بازگشایی خوابگاه‌ها را دارد، اظهار کرد: تا زمانی‌که واکسیناسیون دانشجویان در سطح وسیع و فراگیر انجام نشود و همچنین پروتکل‌های بهداشتی اسکان پس از تزریق واکسن از سوی وزارت بهداشت اعلام نشود، امکان تغییر در ظرفیت اسکان در خوابگاه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: دانشگاه شریف تنها دارای یک خوابگاه کوچک خودگردان با ظرفیت اندک است و تعرفه مبلغی دریافتی آن مطابق با تعرفه‌های اعلام شده از سوی صندوق رفاه دانشجویان است.دکتر فاطمی‌زاده افزود: اولویت اسکان با دانشجویان تحصیلات تکمیلی (نیازمند به امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی) است. کما اینکه در حال حاضر تعدادی از این دانشجویان با رعایت پروتکل‌های متناسب با وضعیت جاری در خوابگاه ‌ها ساکن هستند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دکتر جواد شکرالله مغانی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: با توجه به اینکه ترم آتی نیز مجددا مجازی خواهد بود، امکان پذیرش دانشجویان در خوابگاه‌ها وجود ندارد.وی با با بیان اینکه هر زمان که ترم جدید حضوری باشد، ما آمادگی کامل برای پذیرش دانشجویان در خوابگاه‌ها را داریم، ادامه داد: ظرفیت خوابگاه‌های ما حداکثر ۴۵۰۰ نفر است و اگر قرار باشد فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌ها حضور یابند، هیچ مشکلی نداریم و در هر اتاق تا ۳ نفر دانشجو در اتاق‌ها مستقر خواهند بود. مگر اینکه شرایط خاص باشد و در صورت بزرگ بودن اتاق، ۴ نفر در یک اتاق اسکان یابند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها