به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۲۹۴۴۵۲

یخچال خارجی معادل حقوق ۳۵ ماه یک کارگر

یخچال خارجی معادل حقوق ۳۵ ماه یک کارگر
گروه اقتصادی: گرانی چند وقتی است که دامن گیر بازار لوازم خانگی شده؛ بازاری که گفته می شود با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می کنند. آنگونه که انصاری دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی  می گوید: جز کسانی که لوازم خانه شان سوخته یا مشغول خرید جهیزیه هستند دیگر کسی به سراغ بازار لوازم خانگی نمی رود.

به گفته او، بیشتر مردم این روزها به سراغ  تعمیر می روند و سعی می کنند وسایل خود را به هر نحوی که شده نگه دارند. این شرایط در کالاهایی همچون یخچال و لباسشویی که قیمت های بالاتری دارند، بیشتر هم هست. نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که این ادعا ها خیلی هم بیراه نیست. به عنوان مثال یخچال های ساید بین ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون قیمت می خورد و خرید یک یخچال معمولی دست کم ۳۰ میلیون تومان نقدینگی لازم دارد.بررسی قیمت ها نشان می دهد که یخچال فریزر یخچال و فریزر چهار درب سامسونگ مدل رومانو که در خرداد امسال حدود ۵۱ میلیون قیمت داشته حالا به قیمت ۶۵ میلیون تومان فروخته می شود.

تولید بیشتر شد اما خبری از ارزانی نیست
آمارهای اعلامی از طرف وزارت صمت نشان می دهد طی سه ماهه نخست امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۲۹.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون و ۴۸ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی نیز تولید انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر بیشترین رشد تولید را داشته اند. در حالی تولید یخچال فریز رشد حدود ۲۹.۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده که قیمت ها در بازار همچنان روند صعودی را طی می کند.  گفتنی است که سال گذشته سرپرست پیشین وزارت صمت هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

وفور لوازم خارجی با وجود ممنوعیت واردات
حدود سه سال قبل وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخل، واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کرد تا هم مانع خروج ارز از کشور شود و هم به نوعی تولیدات داخلی بتوانند بازار را در اختیار بگیرند و حتی بتوانند حجم صادرات را نیز افزایش دهند. با وجود ممنوعیت بازار پر است از محصولاتی کره ای، چینی و حتی محصولاتی که ادعا می شوند اصل آلمان است. فعالین بازار مدعی اند که این یخچال به صورت قاچاقی وارد کشور می شوند. قاچاقی که انصاری کارشناس بازار لوازم خانگی سهم آن را ۲۰ درصد اعلام می کند اما به نظر می رسد واقعیت چیز دیگری است.

به عنوان مثال مدل های مختلف محصولات «بوش» که گفته می شود واردات آنها ممنوع است در بازار واقعی و مجازی به وفور یافت می شود. هم اکنون یخچال فریزر دوقلو بوش مدل KSV۳۶VB۳۰۴/GSN۳۶VB۳۰۴ حدود ۷۵ میلیون تومان فروخته می شود در حالیکه قیمت همین محصول در فروردین امسال به طور متوسط ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.  یخچال و فریزر ال جی مدل BF۷۶ هم به بهای ۱۴۰ میلیون تومان فروخته می شود. در واقع اگر حداقل حقوق یک کارگر را حدود ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که خرید یک دستگاه یخچال خارجی معادل حقوق ۳۵ ماه یا به عبارت دیگر ۲ سال و ۹ ماه یک کار گر ساده است.

البته اگر قصد خرید یخچال های خارجی را دارید باید حسابی حواستان را جمع کنید چرا که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیشتر محصولاتی که در شهرهایی همچون بانه به اسم خارجی به مردم فروخته می شود، تولید شده در کارگاه های زیرزمینی است که هیچ کنترلی روی استاندارد و کیفیت آنها نبوده است. دست آخر لیبل یک برند معروف روی آن نصب می شود.

وقتی گارانتی ۵۰ میلیون تومان قیمت محصول را بالا می برد
این روزها دیگر قیمت گذاری محصولات در بازار سلیقه ای شده است. هر واحد صنفی به بهانه اینکه جنس او اصل بوده و تقلبی نیست قیمت محصولات خود را بالا می برد. اما مساله اینجاست که چطور می توان صحت و درستی این ادعا را دریافت. گشتی در سایت های فروش آنلاین نشان می دهد یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی مدل SXB۵۵  در یکی از فروشگاه های اینترنتی به قیمت ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده در حالیکه همین محصول در یکی دیگر از فروشگاه های آنلاین ۸۲ میلیون قیمت خورده است. البته این سایت اینترنتی مدعی است که برای محصول حدود ۱۸ ماه گارانتی گلدیران صادر می کند.

البته اختلاف قیمت در برخی از محصولات خیلی بیشتر از این حرف ها است. به عنوان مثال یخچال ساید بای ساید سامسونگ مدل ROMANO در یکی از فروشگاه های اینترنتی ۸۵ میلیون و در دیگری ۱۴۵ میلیون تومان برای فروش عرضه می شود. مسئولان فروش این فروشگاه می گویند که گارانتی سام سرویس برای محصول خود ارائه می دهند و این جز نمونه هایی است که از قبل و به صورت قانونی وارد شده و جز آخرین موجودی انبارهای آنهاست.بهای ساید بای ساید ۳۴ فوت ال جی مدل MDN۷۶SS بین ۱۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۴۰ میلیون تومان در نوسان است. البته در یخچال های ارزان قیمت معمولا اختلاف قیمت ها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

محبوب های بازار کدامند
البته قیمت های سر به فلک کشیده یخچال های ساید موجب شده که مردم بیشتر به سراغ مدل های معمولی تر بروند. یخچال فریزر ساید بای ساید دوو مدل D۲S-۳۱۳۳  که اتفاقا جز مدل های پر طرفدار سایت «تُرب» هم محسوب می‌شود این روزها به طور متوسط حدود ۳۴ میلیون تومان قیمت خورده است. جالب است که بدانید همین محصول نسبت به ابتدای تابستان رشد حدود ۱.۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است. یخچال فریزر سامسونگ مدل RS۵۰ که حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ۳ ماه گذشته گران تر شده حالا به قیمت ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می شود.یخچال فریزر دوقلو دوو مدل D۴LR-۰۰۲۰ / D۴LF-۰۰۲۰ از دیگر محصولات پر طرفدار بازار است که حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد.

محصولاتی  که ارزان شدند
البته درب بازار همیشه روی پاشنه گرانی نمی چرخد. درست در زمانی که مسابقه رشد قیمت در بین برخی از محصولات راه افتاده بود، قیمت برخی از یخچال ها روند کاهشی به خود گرفته است. یخچال دو قلو سامسونگ مدل RR۳۰ / Rz۳۰ برخلاف سایر محصولات نه تنها گران تر نشده بلکه  ارزان تر هم شده است. این محصول که ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می شده حالا ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی مدل SXP۴۵۰ از دیگر محصولاتی است که قیمت آن افت ۳.۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است. قیمت این محصول در سایت «ترب» هم اکنون ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.         
مرجع : بازار
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها