به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۲۹۴۴۷۷

بازار سرمایه وارد فاز نزولی شده است؟

بازار سرمایه وارد فاز نزولی شده است؟
گروه اقتصادی:بازار سرمایه در هفته سوم شهریور پس از ۱۲ هفته رشد، بالاخره نزولی شد تا روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه روند تندتری به خود ببیند.بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های اخیر روند متعادل و صعودی خود را کنار گذاشته و یک روند نوسانی را در پیش گرفته است. این مساله سبب ایجاد نگرانی برای سهامداران حقیقی شده و افزایش خروج پول از بازار سرمایه یکی از نشانه‌های این نگرانی بوده است.
 
بازار سرمایه پس از ۱۲ هفته رشد، در هفته سوم شهریور با کاهش در شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن مواجه شد، تا روند صعودی بورس به فراموشی سپرده شود.همین مساله سهامداران حقیقی بورس را مجاب کرده است تا فعلا دست از معامله برداشته و روند خروج پول سرعت بیشتری بگیرد.

حرکت همزمان شاخص کل و شاخص کل بورس به صورت همزمان نشان می دهد، علاوه بر لیدرهای بازار، سهم های کوچک نیز روند مشابه نمادهای شاخص ساز داشته و همین مساله سبب شده تا کل بازار سرمایه در هفته سوم شهریور روندی یکپارچه نزولی به خود بگیرد.برخی از کارشناسان معتقدند، در هفته آخر شهریور ماه (هفته آینده) با توجه به اتمام زمان تسویه حساب اعتباری کارگزاری ‌ها به نظر می ‌رسد کم کم باید شاهد پایان فروش ‌ها و همچنین شروع و خریدهای بالا توسط فعالین بازار باشیم که این خریدها در هفته اول مهر نیز می تواند ادامه داشته باشد.

کاهش شاخص کل بورس پس از ۱۲ هفته
بورس در هفته سوم شهریور فراز و نشیب زیادی داشت. در ابتدای هفته تا یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد بالا رفت و در میانه هفته تا رقم یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد پائین رفت. یعنی فاصله قله و قعر شاخص در هفته گذشته ۵۵ هزار واحد بود.

شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش تقریبا ۳۸ هزار واحدی مواجه شد و همین مساله باعث افت ۲.۵ درصدی این شاخص نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش از آن شد.

پیشی گرفتن شاخص کل هموزن در منفی‌ها
در هفته سوم شهریور شاخص کل هم ‌وزن نیز سقوط کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۵ هزار و ۶۳۹ واحد پائین ‌تر ایستاد و به رقم ۴۵۰ هزار و ۴۵۹ واحد رسید.

شاخص کل هموزن با بازدهی منفی ۳.۳۵ درصدی در هفته گذشته پایین تر از هفته های گذشته قرار گرفت. همین مساله سبب شده است، برخی از تحلیلگران ورود بورس به فاز منفی را تائید کرده و روند اصلاحی بازار سرمایه در یک ماه آینده را پیش بینی کنند.

 افزایش میانگین ارزش معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد
میانگین ارزش کل معاملات در هفته سوم شهریور، ۲۶ هزار و ۳۳۴ تومان بود که نسبت به رقم ۲۱ هزار و ۲۹۱ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۲۳ درصدی داشته است. کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز سه شنبه بود که ارزشی معادل ۱۶ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز چهارشنبه محقق شد که به رقم ۳۶ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان بالغ شد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۶ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۹ هزار و ۱۳۷ میلیاردی هفته پیشین، افت ۲۸ درصدی داشته است.  بالاترین رقم هفته ۷ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ ترین رقم نیز به روز چهارشنبه برمی‌گردد که ۵ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان بود که کمترین رقم در ۲۸ روز کاری گذشته از ۱۲ مرداد ماه به این سو است.

افزایش ۱۹۳ درصدی صف‌های فروش و رشد ۵۰ درصدی صف های خرید
میانگین ارزش صف‌ های فروش در هفته اخیر ۲۲۳ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۱۴۷ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۱۹۳ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۵۸۸ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌سه‌ شنبه برمی‌گردد که ۱۹ میلیارد تومان بود.میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته گذشته هزار و ۵۲ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۳۵۱ میلیارد تومان بیشتر بود. به عبارت دیگر، در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۵۰ درصد افزایش یافته است.بالاترین رقم هفته هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که در روز سه ‌شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌ گردد که ۸۲۷ میلیارد تومان بود.

رشد خروج پول حقیقی
در هفته گذشته در ۴ روز کاری شاهد خروج پول حقیقی بودیم و تنها در روز سه‌ شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار به میزان ۳۰۹ میلیار تومان مثبت شد.در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی ۵۰۵ میلیارد تومان بود.شاخص کل بورس در یک ماه گذشته دو بار بر روی عدد ۱ میلیون ۴۷۰ هزار واحدی حمایت شده است. در صورتی که این حمایت در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که بورس روند صعودی را دنبال کند.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها