به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۲۹۴۵۱۴

سازمان بهداشت جهانی روند تائید واکسن اسپوتنیک‌ را متوقف کرد

گروه علمی: یک مقام سازمان بهداشت جهانی از تعلیق روند تأیید واکسن روسی اسپوتینک‌وی خبر داد و گفته است تا زمانی که حداقل یک کارخانه روسی برای تولید واکسن بازرسی نشود روند تائید این واکسن تعلیق می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی روند تائید واکسن اسپوتنیک‌ را متوقف کرد
به گزارش دویچه‌وله آلمان، جارباس باربوسا، یکی از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) در قاره آمریكا روز چهارشنبه ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر) اعلام کرد که روند تائید واکسن روسی "اسپوتینک‌وی" به دلیل خطاهایی که در کارخانه‌های محل تولید این واکسن بوجود آمده تعلیق می‌شود. طبق گفته این مقام سازمان بهداشت جهانی درخواست روسیه برای صدور مجوز اضطراری پس از بروز این خطا در بازرسی WHO در روسیه در ماه مه متوقف شده است. باربوسا گفت تخلفات در حین بازدید هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی در ماه‌های گذشته در یکی از کارخانه‌های داروسازی شرکت "فارما استاندارد"، واقع در شهر اوفا روسیه مشاهده شده است. یکی از اشکالات این بوده است که برای پیشگیری از آلودگی بطری‌های حاوی واکسن تدابیری اتخاذ نشده است.
پس از انتشار یافته‌های WHO کارخانه سازنده واکسن اعلام کرد بازرسان ایمنی یا اثربخشی واکسن را زیر سوال نبردند. با این حال دانشمندان مستقل به "مسکوتایمز" گفتند که نقض تولید می‌تواند بر کیفیت واکسن تأثیر بگذارد. سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه گفت پیشنهاد کرده است که قبل از تأیید واکسن  اسپوتنیک‌وی بازرسی‌های جدیدی انجام بگیرد. به گفته مقامات سازمان بهداشت جهانی سازنده واکسن باید تغییرات لازم را انجام دهد و برای بازرسی‌های جدید آماده باشد. کارخانه روسی سازنده واکسن اسپوتینک‌وی در واکنش به درخواست سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این ایرادها را برطرف کرده است.
روسیه در ماه فوریه سال جاری از سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا (EMA) تقاضا کرد که واکسن ‌اسپوتینک‌وی را تائید کنند. واکسن "اسپوتنیک وی" بیش از ۹۱ درصد (۹۱،۶) در مقابله با ویروس کرونا موثر است. میزان موثر بودن این واکسن بر روی ۲۰ هزار نفر تست شده است. هر دو نهاد یاد شده اما هفته گذشته اعلام کردند که هنوز منتظر "مجموعه داده‌های کامل" سازندگان واکسن روسی هستند و  روند تائید واکسن متوقف مانده است. روسیه طولانی‌شدن روند تایید اسپوتنیک را به انگیزه‌های سیاسی و منافع اقتصادی کشورهای غربی ربط می‌دهد.
تائید واکسن اسپوتینک‌وی یک پیروزی بزرگ برای روسیه خواهد بود، که "دیپلماسی تهاجمی واکسن" را آغاز کرده و میلیون‌ها دوز را به ده‌ها کشور فروخته است. واکسن اسپوتنیک‌وی تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی تائید نشده با این حال در برخی از کشورها از جمله ایران تزریق آن مدتهاست آغاز شده است. رضا زبیب، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران دیروز پنجشنبه ۲۵ شهریور در توییتر از ورود ۳۰۰ هزار دوز اول و دوم اسپوتینک‌وی به ایران خبر داد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها