به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۲۹۴۵۲۳

استعفای وزیر خارجه هلند به خاطر افغانستان

استعفای وزیر خارجه هلند به خاطر افغانستان
گروه بین الملل: مجلس هلند ناکامی دو وزارت خارجه و دفاع در تخلیه مترجمان و کارکنان محلی ارتش این کشور در افغانستان را به شدت محکوم کرده است. خانم سیگرید کاگ در واکنش به انتقادها از سرپرستی وزارت خارجه کناره‌گیری کرد.
دولت هلند پس از سقوط کابل و سلطه طالبان بر افغانستان، حدود ۲۰۰۰ نفر از کارکنان و همکاران محلی را به این کشور منتقل کرده اما صدها نفر دیگر همچنان در شرایطی ناامن در انتظار به سر می‌برند.
پارلمان هلند از تعلل وزارت خارجه و دفاع برای نجات این افراد به شدت انتقاد کرده و متنی در محکومیت رفتار دولت را به تصویب رساند. ۷۸ نماینده به این بیانیه رای مثبت دادند و ۷۲ نفر رای منفی. این بیانیه در درجه نخست، مسئولیت ناکامی و قصور در تخلیه افراد تحت خطر از کابل را متوجه وزیر خارجه و وزیر دفاع می‌کرد. کل نمایندگان اپوزیسیون و حزب حاکم اتحادیه مسیحی به این مصوبه رای دادند.
خانم کاگ از جبهه چپ لیبرال که پنج ماه قبل سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده گرفته بود، در واکنش به این بیانیه استعفا داد اما وزیر دفاع از جبهه دمکرات مسیحی‌ها ترجیح داد در پست خود بماند. سیگرید کاگ ضمن دفاع از دولت گفت: «وقتی پارلمان تشخیص می‌دهد که کابینه بی‌مسئولیت عمل کرده، باید نظر نمایندگان را پذیرفت.» 
از ماه مارس که انتخابات پارلمانی هلند برگزار شد، کابینه ائتلافی هنوز تشکیل نشده و وزارت‌خانه‌ها با سرپرستی اداره می‌شوند.
ناظران سیاسی گفته‌اند هنوز نمیتوان پیامدهای این استعفا را پیش‌بینی کرد. قرار است مارک روته، نخست وزیر راست- میانه با نمایندگان احزاب چپ – میانه و اتحاد دمکرات مسیحی‌ها در باره ترمیم دولت اقلیت مذاکره کند.
بحران افغانستان و عدم آمادگی کشورهای غربی برای مدیریت اوضاع و خارج کردن افراد تحت خطر، مسئولان دولتی و نظامی اروپایی و آمریکایی را با چالش سنگینی روبرو کرد. در آلمان نیز وزیر دفاع و وزیر خارجه به خاطر هرج و مرج در برنامه‌ریزی‌ها تحت انتقادهای شدید واقع شدند.
این اولین بار است که یک وزیر کشور غربی در ارتباط با مسائل افغانستان استعفا می‌کند. دو روز قبل، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا که هنگام سقوط کابل در تعطیلات بود و به خاطر ادامه سفر و عدم واکنش فوری، تحت انتقادهای شدید قرار داشت، برکنار شد و جای خود را به حانم لیز تراس داد.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها