به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۲۹۴۵۹۵

آب در تهران جیره بندی می شود؟

آب در تهران جیره بندی می شود؟
گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در حال حاضر ذخایر سدهای تامین کننده آب شرب تهران به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.محمدرضا بختیاری با اشاره به میزان ذخایر آبی سدهای استان تهران گفت: سال آبی امسال بدترین شرایط در ۵۰ سال اخیر در کشور بود.
 
او ادامه داد: امسال شرایط منابع آبی استان تهران بحرانی بود و علی‌رغم کاهش ۳۵ درصدی بارندگی‌ها، کسری ۳۸۰ میلیون مترمکعبی مخازن سدها و رشد حدود ۳ درجه‌ای دمای هوا، توانستیم بدون قطع آب و حتی بدون اجرای سناریوهای کاهش فشار آب از این شرایط بحرانی عبور کنیم.

بختیاری افزود: سالانه حدود ۲.۵ درصد میزان مصرف آب در شهر تهران به دلیل رشد جمعیت افزایش می‌یابد و این رشد مصرف طبیعی است، اما امسال با وجود رشد تعداد مشترکان، مصرف آب در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تنها یک درصد بیشتر شده و این کاهش مصرف نشان‌دهنده مشارکت و همکاری بالای مردم برای گذر از بحران آب بوده است.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضعیت ذخایر آبی استان هم‌چنان بحرانی است؛ به گونه‌ای که شاهد کاهش ۱۱۰ میلیون مترمکعبی ذخیره سد ماملو نسبت به سال گذشته هستیم.بختیاری با اشاره به بیلان منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی تهران افزود: ما هر سال ۱۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ورودی ذخایر زیرزمینی، آب برداشت می‌کنیم و حدود ۸۵ درصد یعنی دو برابر حد مجاز از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی سال آبی آینده در بهترین حالت سال نرمالی خواهد بود و خبری از ترسالی نیست؛ ما با در نظر گرفتن بحرانی‌ترین شرایط احتمالی و تدوین بدترین سناریوهای ممکن از غافل‌گیری در پاییز و زمستان جلوگیری می‌کنیم و ذخایر استراتژیک منابع آب را برای پاییز و زمستان حفظ خواهیم کرد.

او افزود: درخواست ما برای صرفه‌جویی آب از سوی مشترکان به معنای صرفه‌جویی در مصارف بهداشتی و سلامتی نیست چراکه علی‌رغم فشار بسیار زیاد بر بدنه شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکنون حتی یک ساعت نیز قطع آب نداشتیم که از شهروندان تقاضا داریم در مصارف غیرضروری صرفه‌جویی داشته باشند.
بختیاری بیان کرد: امسال در تهران با مدیریت بالا و به موقع ما یک ساعت قطعی آب نداشته ایم و در برخی از نقاط استان تهران قطعی آب به دلیل نبود برق بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: در واقع ما برای همه شرایط پیش رو آماده هستیم و حتی سناریوهای مختلف هم برای تنش آبی آماده کرده ایم تا بتوانیم در شرایط بحران عبور کنیم.او گفت: در حال حاضر ذخایر سدهای تامین کننده آب شرب تهران به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
برچسب ها: بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها