کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشت پنبه سودی عاید کشاورزان گلستانی نکرد

27 شهريور 1400 ساعت 10:51


گروه اقتصادی: رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال با وجود قیمت مناسب پنبه اما خشکسالی باعث کاهش عملکرد این محصول شد و به همین علت عایدی که کشاورزان پنبه کار به دست آوردند، عملا جوابگوی هزینه‌های آنها نشد.علی موسی خانی اظهار کرد: در سه سال‌ اخیر شاهد افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان هستیم به‌طوری‌که سطح زیر کشت این محصول از ۱۰ هزار هکتار، به ۲۱ هزار هکتار در سال گذشته رسید.
 

وی بیان کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شد که ۳۰ هزار هکتار پنبه در استان کشت شود و برای همین اندازه نیز بذر و کود تدارک دیده شد اما با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش آب سدها، این امر محقق نشد و تنها حدود ۱۸ هزار هکتار پنبه کشت شد.رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان خاطرنشان کرد: از همین مقدار سطح کشت شده پنبه نیز با توجه به تداوم خشکسالی، محصولات با حداقل آبیاری به مرحله تولید و برداشت رسید و عملکردی که شاهد آن هستیم جوابگوی هزینه‌ها نیست.

وی بیان کرد: امسال برخی از مزارع پنبه حتی یک بار هم آبیاری نشد و عملاً پنبه ما به صورت دیم کشت شد. موسی خانی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شد امسال ۴۰ هزار تن پنبه در استان برداشت شود اما این امر محقق نشده و حداکثر ۳۰ هزار تن پنبه خواهیم داشت.وی با اشاره به فعالیت ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان، گفت: امسال کارخانجات پنبه را با قیمت حداقل ۲۳ هزار تومان نقداً از کشاورزان خریداری می‌کنند.رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان خاطرنشان کرد: برای برنامه‌ریزی کشت پنبه در سال آینده باید وضعیت بارندگی و آب سدها را بررسی کرد. اگر بارندگی خوبی داشته باشیم باز هم استقبال از پنبه را خواهیم داشت.


کد مطلب: 294628

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294628/کشت-پنبه-سودی-عاید-کشاورزان-گلستانی-نکرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir