به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۹۴۷۱۱

شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم با اسکن چهره والدین

شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم با اسکن چهره والدین
گروه علمی: پژوهشگران استرالیایی دریافتند با اسکن پیشرفته چهره والدین می‌توان از احتمال ابتلای کودک خانواده به اوتیسم مطلع شد.محققان دانشگاه ادیث کوان استرالیا با استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل اسکن فوق پیشرفته صورت توانستند به بررسی ۵۰۰۰ نقطه از صورت والدین کودکان مبتلا به اوتیسم به نتیجه‌ای قابل توجه برسند که می‌تواند در آینده به عنوان یک غربالگری مورد استفاده قرار بگیرد.
 
عوامل ژنتیکی نقش مهمی در اوتیسم ایفا می‌کنند، اما شواهدی وجود دارد که عوامل محیطی و سلامت مادر نیز می‌تواند بر پیشرفت این بیماری کمک کند.در این مطالعه دانشمندان به مقایسه تقارن صورت والدین ۱۹۳ کودک اوتیسمی و ۱۶۳ غیر اوتیسمی پرداختند که متوجه شدند در والدین کودکان اوتیسمی عدم تقارن بیشتری وجود دارد.
به گفته دکتر ذوالقرنین گیلانی که بعنوان همکار دانشگاه ادیث در این پروژه حضور داشته است این تحقیق گامی مهمی در درک بهتر علل ژنتیکی اوتیسم است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که می‌توان بین ژن‌هایی که بر احتمال عدم تقارن صورت و اوتیسم تأثیر می‌گذارد ارتباطی وجود داشته باشد.

دکتر دایاناتان مدیر اصلی این پروژه گفت: اوتیسم در گذشته به عنوان یک بیماری با ویژگی‌های متمایز کننده صورت شناخته نمی‌شد، اما تحقیقات ما این مفهوم را به چالش کشیده است.پیش بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور با در دسترس قرار گرفتن این نوع پیشرفته از اسکن در غربالگری‌های تولد روش مطمئنی برای کاهش احتمال تولد کودکان مبتلا به اوتیسم به وجود بیاید.
برچسب ها: اوتیسم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها