کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درآمد ایران از روش‌های پیچیده دور زدن تحریم

27 شهريور 1400 ساعت 15:46


گروه سیاسی: در حالی که صادرات نفت خام ایران بر اثر تحریم‌ها کاهش یافته، اما فروش مواد سوختی و محصولات پتروشیمی این کشور افزایش یافته است
به گفته برخی منابع تجاری و مسئولان به‌رغم تحریم‌های شدید اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا، صادرات مواد سوختی و محصولات پتروشیمی ایران در سال‌های گذشته رونق یافته است.
در گزارش‌های منتشر شده ، برآورد شده چنانچه تحریم‌های واشینگتن ازتهران برداشته شود رشد صادرات مواد سوختی و محصولات پتروشیمی ایران به آسیا و اروپا به سرعت افزایش یابد.
آمریکا در سال 2018 به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با اتخاذ راهبرد فشار حداکثری بر این کشور آن را از منبع اصلی درآمدهای نفتی محروم کرد.
این تحریم‌های شدید آمریکا مانع از صادرات نفت خام ایران شد اما بر فروش مواد سوختی و محصولات پتروشیمی ایران که رصد و تحت پیگرد قرار دادن آن دشوار است، تاثیری نگذاشت.
نفت خام ایران را می‌توان از روی درجه و دیگر خواص آن شناخت کما این‌که می‌توان نفتکش‌های بزرگ حامل آن را از طریق ماهواره‌ها رصد کرد اما تعقیب فروش مواد سوختی و محصولات پتروشیمی دشواراست.بنا به آمار وزارت نفت و بانک مرکزی ایران این کشور در سال 2020 به ارزش 20 میلیارد دلار یعنی دو برابر ارزش نفت خام صادراتی خود مواد پتروشیمی و فراورده‌های نفتی صادر کرده است. و بنا به اعلام دولت ایران این تنها منبع اصلی درآمدهای این کشور بوده است.حمید حسینی، عضو شورای اداری صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران در تهران به «رویترز» گفت که «جهان گسترده است و روش‌های دور زدن تحریم‌ها هم بسیار و نامحدودند.»حسینی گفت که قیمت‌های رقابتی و موقعیت ایران در نزدیکی شاهراه‌های دریایی محصولات آن را پرطرف‌دار کرده است.او گفت که مشتریان محصولات پالایش شده بیش از وارد کنندگانی هستند که خود دارای تاسیسات پالایشگاهی مجهزی برای پالایش نفت خام ایران هستند.
این مقام ایرانی گفت علاوه بر آن ایران در مقادیر کمی که وزارت خزانه‌داری آمریکا به سختی قادر به رصد آن است و با استفاده از کامیون‌های نفتکش، سوخت به کشورهای مجاور صادر کرده است.

 


کد مطلب: 294748

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294748/درآمد-ایران-روش-های-پیچیده-دور-زدن-تحریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir