کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه دشمنان سابق دوست هم شدند؟

27 شهريور 1400 ساعت 16:00


گروه سیاسی: بکتاش سیاوش، مشاور ارشد سیاسی سابق رئیس پارلمان افغانستان گفت که روابط طالبان با جمهوری اسلامی ایران پس از حمله آمریکا به افغانستان تغییرات چشمگیری به خود دیده است، که باعث شده این دو دشمن سابق با هم دوست شوند.
سیاوش، در مقاله‌ای برای وبگاه «اینترنشنال پالیسی دیجست»، نوشت که در اولین دوره حکومت طالبان در سال 1996، آنها با ایران دشمنی می‌کردند. این خصومت باعث شد طالبان دیپلمات‌های ایرانی را در مزار شریف به قتل برسانند، و ایران نیز در مقابل از نیروهای مقاومت ضد طالبان حمایت کرد.
با این وجود، پس از حمله آمریکا به افغانستان و براندازی حکومت طالبان در سال 2001، ایران به طالبان نزدیک شد، زیرا هر دو با آمریکا می‌جنگیدند. در این دوران، ایران از طالبان حمایت می‌کرد و منابع مورد نیاز برای مبارزه با دولت مرکزی و نیروهای آمریکایی را در اختیار آنها قرار می‌داد. حتی جانشین ملاعمر رهبر طالبان، اختر محمد منصور، چندین مرتبه با مقامات ایرانی دیدار کرد.
به گفته سیاوش، علاوه بر مبارزه با یک دشمن مشترک، «تجارت تریاک» نیز روابط طالبان با ایران را تقویت کرده است.
این سیاستمدار افغان نتیجه می‌گیرد که روابط بین طالبان و ایران بر اساس منافع مشترک است، و نه راهبرد بلندمدت. اگرچه دشمنی با ایالات متحده مبنای این روابط دوجانبه قرار گرفته است، اما هنوز تفاوت‌های اساسی میان تهران و طالبان وجود دارد که در آینده در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت.با این وجود، خروج آمریکا از افغانستان چشم‌انداز سیاسی منطقه را تغییر داده است. پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، روابط کابل با واشینگتن تحت تأثیر روابط واشینگتن با کشورهای منطقه، از جمله ایران قرار خواهد گرفت.


 


کد مطلب: 294750

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/294750/چگونه-دشمنان-سابق-دوست-هم-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir