به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۲۹۴۸۷۴

معتادین متجاهر تراژدی تکراری غم انگیز

معتادین متجاهر تراژدی تکراری غم انگیز
گروه جامعه: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.اعتیاد به‌عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ‌گاه به‌طور کامل ریشه‌کن نخواهد شد، اما با تدبیر و تلاش حداقل می‌توان آن را به کنترل درآورد.
 
وجود این افراد بر هویت شهر و فرآیند زیستی شهر اثرگذار است و زمانی که موضوع با امنیت ارتباط پیدا می‌کند، اهمیت بیشتری می‌یابد.وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض‌کننده امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد همراه با تجاهر شکل به‌شدت پیچیده‌ای از اعتیاد و مسائل مربوط به آن است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های مؤثرتری است.

متأسفانه شاهد معتادان متجاهر بی‌خانمان و بی‌سرپناه رها شده در سطح شهر بروجرد هستیم که بر اساس قانون این افراد تنها در مرکز ماده ۱۶ مرکز شهرستان‌ها باید نگهداری شوند.معتادان متجاهر در حال پرسه زدن در سطح شهر هستند و این معتادان هم موجب ناامنی در سطح شهر می‌شوند و هم چهره زشتی را به شهر می‌دهند و این امر زیبنده شهرستان نیست.این روزها معتادین متجاهر به‌وفور در سطح پارک‌ها و خیابان‌های بروجرد مشاهده می‌شوند که در حال استعمال مواد هستند و انگار کسی به فکر جمع‌آوری آن‌ها نیست.

اقدامات خوبی در راستای جمع‌آوری معتادین متجاهر صورت گرفته است
محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در این رابطه، اظهار کرد: در بحث ساماندهی معتادان متجاهر اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است.وی با تأکید بر اهمیت بحث پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر، تصریح کرد: پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر، یقیناً آسان‌تر، راحت‌تر و کم هزینه‌تر و در عین حال بسیار اثربخش‌تر خواهد بود.

معاون استاندار لرستان خاطرنشان کرد: لازمه این کار اجتماعی شدن و فراگیری مبارزه با مواد مخدر است و از این لحاظ همه دستگاه‌های اجرایی و خصوصاً رسانه‌ای و تبلیغاتی شامل صدا و سیما، اصحاب رسانه و خبرنگاران، تأثیرگذاران و دستگاه‌های فرهنگی، باید در بحث محتواسازی و هم در بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه اقدامات مؤثری را انجام دهند از جمله به‌کارگیری NGO و سمن‌ها در این خصوص که به هر حال در بحث اجتماعی کردن می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

ثمینی اضافه کرد: در بحث ساماندهی معتادان متجاهر اقدامات خوبی در استان صورت گرفته و بنا شد که شناسایی دقیق این افراد توسط دستگاه‌های مسئول انجام و براساس ظرفیت‌های موجود در استان در مراکز ماده ۱۶ به مرور نسبت به جمع‌آوری، مهارت‌آموزی، سالم‌سازی و نهایتاً بازگرداندن آن‌ها به جامعه اقدامات مناسبی را انجام دهیم.وی بیان کرد: با توجه به انجام آموزش‌های مجازی در مراکز آموزشی و فرهنگی مثل مدارس و دانشگاه‌ها، امر اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در خصوص پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر بیشتر از گذشته به دانش‌آموزان و دانشجویان در دستور کار قرار گیرد.

خدمات ارائه شده به معتادان متجاهر حاضر در مرکز ماده ۱۶ بسیار اثربخش بوده است
سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این رابطه با اشاره به فعالیت اثربخش مرکز ماده ۱۶ کرامت در جمع‌آوری معتادان متجاهر، اظهار کرد: در این مرکز علاوه بر خدمات بهداشتی و درمانی، خدمت حرفه‌آموزی هم ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در سال‌های اخیر به همت سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان انجام شده راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ کرامت با امکانات خوب و بهره‌گیری از روش‌های جدید درمانی است.
استاندار لرستان ایجاد مرکز ماده ۱۶ را از فعالیت‌های موفق گروهی استان عنوان کرد و افزود: در سطح شهرهای استان معتادان متجاهری وجود دارند که وظیفه جمع‌آوری، رسیدگی و ساماندهی آن‌ها بر عهده ماست و ارائه خدمات با این نگاه که این افراد بیمار هستند، انجام می‌پذیرد.

خادمی خاطرنشان کرد: مرکز ماده ۱۶ کرامت خرم‌آباد ظرفیت پذیرش و ارائه خدمات به حدود ۲۰۰ نفر را داراست که البته باید در نظر داشت معتادان متجاهر استان از این تعداد بیشتر هستند و لازم است برای این موضوع مراکز دیگری نیز تأمین و تجهیز شوند.وی اضافه کرد: این مرکز تاکنون توانسته است بخش عمده‌ای از این افراد را از سطح شهر جمع‌آوری کند و ضمن ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی در کنار حرفه‌آموزی به آن‌ها شرایط بازگشت دوباره به زندگی را برایشان فراهم سازد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده به معتادان متجاهر حاضر در مرکز ماده ۱۶ بسیار اثربخش بوده است، افزود: آموزش‌ها به این افراد در مدت حضور آن‌ها در مرکز به‌گونه‌ای بوده که تعداد قابل‌توجهی از آنان علاوه بر ترک اعتیاد و آموختن یک حرفه شغلی، شرایط بازگشت دوباره به جامعه را پیدا کرده‌اند.خادمی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم سایر مراکز آموزشی را به این قبیل امکانات مجهز کنیم، بیان کرد: استفاده از روش‌های نوین آموزشی در کنار آموزه‌های دینی که در این مرکز ارائه می‌شود می‌تواند یک فرد کاملاً طرد شده از جامعه را مجدداً احیا و به زندگی عادی بازگرداند که در نوع خود امری پسندیده است.وی ادامه داد: موضوع نظارت بیشتر بر مراکز نگهداری، ترک اعتیاد و مراکز ماده ۱۵ و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این زمینه از دیگر محورهای جلسه امروز بود که پیگیری و اجرای آن مورد تأکید قرار گرفت.

اولین ضرر معتادین متجاهر بدآموزی برای کودکان و نوجوانان و جوانان ما است
محسن تنه کار رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی بروجرد نیز در این رابطه، اظهار کرد: برای هر مسئله در این شهر برنامه‌های خاصی خواهیم داشت و برخی از پرونده‌های این شهر را در شورای ششم خواهیم بست.وی تصریح کرد: اولین ضرر معتادین متجاهر بدآموزی برای کودکان، نوجوانان و جوانان ما است فرزندان ما از راه مشاهده بیشتر یاد می‌گیرند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی بروجرد خاطرنشان کرد: وقتی کودک نوجوان و جوان ما در پارک و پیاده‌رو می‌بیند یک معتاد در حال مصرف مواد هستند مطمئناً چند اتفاق می‌افتد اول اینکه؛ احساس ناکامی خواهند کرد دوم، الگوی بد سرمشق بد و بدآموزی دارد و دیدن این صحنه‌ها در ذهن بچه‌های ما می‌ماند و باید حواسمان جمع باشد که معتادین متحاهر در خیابان و پارک بدآموزی برای کودک نوجوان و جوان ما خواهد بود.

تنه کار اضافه کرد: سومین مشکل وجود معتادین متجاهر این است که چهره زیبای شهر به هم می‌خورد می‌گوییم شهر فرزانگان بعد مسافر یا سرمایه‌گذاری وارد این شهر می‌شود و می‌بیند چند معتاد در کنار پیاده‌رو با یک حالت زشت و بد در حال مصرف مواد هست بعد پیش خود نمی‌گوید که مسئولین شهرستان، شهروندان و مردم برای این موضوع برنامه‌ای ندارد و احساس مسئولیت نمی‌کنند و این چهره شهر را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد ناامنی می‌شود.

وی بیان کرد: غریبه‌ای که وارد این شهر می‌شود خاطره بدی در ذهنش باقی می‌ماند چهارمین اینکه، شادابی شهروندان از بین می‌رود و صدمه روحی می‌بینند پنجمین نکته، بودن معتادین متجاهر در اصل زیر سؤال رفتن مسئولین است.رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی بروجرد ادامه داد: نکته بعد اینکه وقتی این افراد در پارک گذران زندگی می‌کنند خانواده‌ها در پارک رفت‌وآمد می‌کنند و ساعاتی از روز را در پارک می‌گذرانند با دیدن آن‌ها احساس خوبی پیدا نمی‌کنند.

تنه کار اظهار کرد: بودن معتادین در اصل این فکر را برای شهروندان ایجاد می‌کند که هیچ‌کس احساس مسئولیت نمی‌کند؟ پس اگر ما هم به خطا برویم کسی کاری با ما نخواهد داشت یعنی دست شهروندان برای خطا و خلاف باز می‌گذارد.وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که شهروندان احساس خوبی با دیدن معتادین ندارند و وظیفه داریم که کنترلی داشته باشیم که مردم این‌قدر آزاد روحی نبینند.

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی بروجرد خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر تصمیم گرفته‌اند که پرونده چند مشکل اساسی شهر را ببندند که یکی از آن‌ها معتادین متجاهر و متکدیان غیربومی است.تنه کار اضافه کرد: پدران و مادران با ایجاد محیط آرام و معنوی در منزل فرزندان خود را آسیب‌ناپذیر کنند هر پدر و مادری وظیفه دارد فرزندان خود را در کودکی و نوجوانی آنچنان تربیت و آموزش بدهد وقتی وارد جامعه می‌شوند این کودک‌ها و نوجوانان آسیب‌ناپذیر باشند و از آسیب‌های اجتماعی در امان باشند.

وی بیان کرد: تربیت فرزندان بیش از حد آسان است به‌شرط اینکه پدر و مادر همدیگر را دوست بدارند و احترام بگذارند و باهم خوب باشند تربیت فرزندان بیش‌ازحد مشکل خواهد بود اگر بین پدر و مادر خلأ عاطفی و فاصله عاطفی بیفتد و فضای خانه مسموم باشد.رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی بروجرد ادامه داد: نهادهای دیگر باید در این راستا به کمک بیایند تا این مسئله حل‌وفصل شود تا بچه‌های ما شاهد این مسائل نباشند.

برگشت معتاد متجاهر به جامعه سالم مستلزم برنامه‌ریزی دستگاه‌های متولی است
کلثوم دلیران کارشناس فرهنگی در این رابطه، اظهار کرد: آنچه امروز در زیرپوست جامعه بیش از گذشته رخنه کرده مصرف مواد مخدر در بین اقشار مختلف به‌ویژه نوجوانان، جوانان و اسفناک تر از آن، زنان بوده که سؤال قابل‌تأمل این است اعتیاد داشتن جرم است یا بیماری و به‌طور قطع پاسخ به این مسئله می‌تواند شناخت بهتری برای پذیرش، آموزش و درمان اعتیاد به مردم ارائه دهد.

وی تصریح کرد: معتاد متجاهر کسی است که بدون هیچ قید و بندی در ملاء عام مواد مخدر مصرف می‌کند و این جرم است.این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: افزایش مصرف انواع مواد مخدر در کشور به‌گونه‌ای است که امروزه شاهد نوعی ولنگاری اجتماعی هستیم.دلیران اضافه کرد: مصرف مواد مخدر جامعه زنان و دختران ما را هم دربر گرفته و در برخی موارد مشابه این معضل به سنین زیر ۱۲ سال هم رسیده است و این جای بسی نگرانی‌ها دارد.

وی بیان کرد: یک معتاد زمانی که از لحاظ روانی، اجتماعی، فرهنگی و... رها شده باشد و سر بزنگاه مورد درمان و توجه خانواده و نهادهای اجتماعی مسئول قرار نگرفته باشد به یک معتاد متجاهر در سطح جامعه تبدیل شده و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد.این کارشناس ادامه داد: برگشت معتاد متجاهر به جامعه سالم مستلزم برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دستگاه‌های متولی است.

دلیران عنوان کرد: باید بپذیریم معتاد متجاهر یک مجرم بوده و ممکن است برای دیگران خطراتی ایجاد کند که بعضاً در برخی موارد جبران‌ناپذیر است در اینجا پلیس مبارزه با مواد مخدر می‌تواند با اعمال قانون در رفع این معضل اجتماعی اقدامات ضروری و لازم انجام دهد.وی اظهار کرد: توصیه می‌شود هر منطقه و شهری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان نیز یک خانه ایجاد کند و با جمع‌آوری شناسایی و رسیدگی بهتر به قشر زنان معتاد از ظهور و بروز آنان در سطح جامعه جلوگیری شود.

جمع‌آوری معتادین متجاهر از سرقت خرد جلوگیری می‌کند
احمد گودرزیان معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد نیز در این رابطه، اظهار کرد: معتادین متجاهر به ماده ۱۶ و ۱۵ برمی‌گردد.وی تصریح کرد: طی جلسه‌ای قرار شد شهرداری و شورای شهر محلی که از قبل در مرکز TC داشتیم مجهز کنند تا بتوانیم این افراد که در سطح شهر جولان می‌دهند جمع‌آوری شوند.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: با جمع‌آوری معتادین متجاهر از سرقت‌های خرد جلوگیری می‌شود و این زشتی که در پارک و میدان‌ها و چهارراه‌های شهر دیده می‌شود از این حالت خارج شود و به سمت مبلمان زیبایی شهری برویم.گودرزیان اضافه کرد: NGO ها می‌توانند در این راستا کمک خوبی داشته باشند و ایده‌ها را ارائه بدهند و از نظر مالی اگر بتوانند کمک کنند زودتر این مطلب محقق خواهد شد.

سطح شهر از معتادین متجاهر پاک خواهد شد
محمد پاپی‌نژاد رئیس شورای اسلامی بروجرد نیز در این رابطه، اظهار کرد: متأسفانه برخی از معتادین وقاحت را از حد گذرانده و به‌وفور در کوچه و پس‌کوچه‌ها دیده می‌شوند و اقدام به این عمل غیر اخلاق و اجتماعی می‌کنند.
وی تصریح کرد: در این راستا با نیروی انتظامی برای پاکسازی پارک‌ها از معتادین متجاهر هماهنگی‌های لازم به‌عمل‌آمده است.رئیس شورای اسلامی بروجرد خاطرنشان کرد: این قول را می‌دهم که پارک از وجود افراد قانون‌شکن و هنجارشکن پاک خواهیم کرد.وجود متکدیان در سطح شهر قصه پر غصه‌ای است که به تراژدی تکراری غم‌انگیز برای مسئولان و مردم تبدیل شده تا آنجا که همه راهکارهای اساسی به کار گرفته شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مواد مخدر اعتیاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها