به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۲۹۴۸۷۵

خرید تصمینی اول فصل برداشت اتفاق نمی‌افتد

خرید تصمینی اول فصل برداشت اتفاق نمی‌افتد
گروه اقتصادی: نخلدار تنگستانی می‌گوید: واسطه‌ها خرمای کیلو ۱۱ هزارتومانی شهر ما را می‌برند میدان تجریش کیلویی ۶۰ هزارتومان می‌فروشند، قبول داریم که هزینه حمل و نقل را می‌پردازند؛ اما آیا به ۵ برابر قیمت!
آفتاب تازه طلوع کرده است، اهالی شهر کوچک اهرم در شهرستان تنگستان یکی یکی خود را به نخلستان آقای حبشی (صاحب نخلستان) می‌رسانند تا به او در برداشت خرما پیش از رسیدن ظهر و گرمای طاقت‌فرسا کمک کنند.

علی مرد ۵۵ ساله، پَروَند (طنابی که به کمک آن از نخل بالا می‌روند) را به کمر می‌بندد تا از قامت نخل بالا رود، آقای حبشی خطاب به او به شوخی و با خنده می‌گوید: علی برو ببینم چه می‌کنی؟ نارنگیل نچینیا... (نارنگی‌ها را نچینی) علی در پاسخ می‌گوید: نه که نخل‌های تو هم نخل‌های باغ حاج‌رضاست که وقتی دستم به پَنگ‌های (‌دسته‌ای از خوشه‌های خرما) نخل‌هایش می‌رسد تا آسمان هفتم دو پله بیشتر باقی نمانده، نخل‌های تو که اگر من دستم را هم که بلند کنم خرماهایش را می‌توانم بچینم.

چند جوان زنبیل به‌دست و خنده‌کنان ایستاده‌اند تا وقتی آقاعلی خوشه‌های خرما را چید، به او برای انتقال‌ آن‌ها به سبد کمک کنند؛ چون وزن خوشه‌ها سنگین است. وقتی سبدها پر شد. جوان دیگری پنگ‌ها را درون فرغون می‌گذارد تا برای جداسازی خرمای سالم از ناسالم که به همت کارگران زن انجام می‌شود، به آن سمت باغ ببرد.


صفا و صمیمیت مردم این منطقه به شیرینی خرماهای نخلستان‌های سربه‌فلک کشیده‌اش و محبت آن‌ها به گرمای فصل خرماپزان می‌ماند.نخل‌داری پیشه دوم خانواده آقای حبشی و همسرش است؛ آنها به تک‌تک درختان وابستگی زیادی دارد؛ چراکه این نخل‌ها را آقای حبشی و همسرش با دستان خود کاشته‌اند.

خانم قاسمی‌زاده همسر آقای حبشی که به کمک همسر آمده می‌گوید: من و همسرم هر دو کارکنان اداری هستیم، اما چون خانواده همسرم نخلدار بوده‌اند او دوست داشت که پیشه خانوادگی خود را هم دنبال کند. از این‌رو، نخل‌ها را با کمک همسر و فرزندانم کاشتیم. در ابتدا به‌صورت غرق‌آبی شروع به کار کردیم، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر شیوه آبیاری نخیلاتمان را به قطره‌ای تغییر دادیم.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۵۲۰ نخل داریم که همگی از نوع خرمای کبکاب هستند که بهترین نوع خرمای استان بوشهر است.

قاسمی‌زاده با اشاره به تاثیر گرانی‌ها بر نخلداری تصریح می‌کند: هزینه‌ها به‌شدت بالا رفته است، حلب‌هایی را که پارسال هشت هزار تومان می‌خریدیم، امسال از ۱۵ تا ۲۲ هزارتومان خریده‌ایم در حالی که قیمت خرما تغییر چندانی نداشته است.وی یادآور می‌شود: پارسال هر کیلو خرمای کبکاب را کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌فروختیم و امسال با رشد کمی؛ هر کیلو خرما را تنها ۲۵ هزار تومان می‌فروشیم، تازه این قیمتی است که خود باغداران بدون واسطه‌ها خرما را به مصرف‌کننده می‌فروشند، درحالی که کارگاه‌ها و واسطه‌ها خرما را از نخلداران کیلویی ۱۱ هزار تومان می‌خرند! ‌

قاسمی‌زاده می‌افزاید: واسطه‌ها خرمای کیلو ۱۱ هزارتومانی را می‌برند میدان تجریش کیلویی ۶۰ هزارتومان می‌فروشند، قبول داریم که هزینه حمل و نقل را می‌پردازند؛ اما آیا به ۵ برابر قیمت!وی می‌گوید: برای کسی که شغل اصلی‌اش کشاورزی است، زندگی کردن سخت می‌شود گاهی با خودمان می‌گوییم محصول را برداشت نکنیم به زحمتش نمی‌ارزد؛ اما چه کنیم؟ دلمان نمی‌آید. نعمت الهی‌ حیف است که بر سر درخت خراب شود.
قاسمی‌زاده تاکید کرد: اگر همکاری و همیاری مردم این منطقه بایکدیگر نبود و قرار بر پرداخت هزینه کارگر بود، برداشت خرما به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشت.

خرید تضمینی خرما کبکاب دشتستان؛ کیلویی ۱۲هزار تومان
در این میان، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار تثبیت قیمت تضمینی ۱۲ هزار تومانی برای خرمای کبکاب دشتستان شده است و رئیس کمیسیون کشاورزی نیز در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی بر تحقق این موضوع تاکید کرده است.

در نامه‌ای که ابراهیم رضایی در تاریخ پنجم مرداد امسال به دکتر ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نوشته، آمده است: پیرو مذاکره حضوری به استحضار می‌رساند که ظرفیت تولید سالانه خرمای شهرستان دشتستان بالغ بر ۱۲۰ هزار تن است.همچنین در این نامه اشاره شده است: سال گذشته شاهد کاهش بی‌سابقه قیمت خرمای کبکاب در این شهرستان بوده‌ایم و این در حالی است که هزینه داشت و برداشت محصول و همچنین هزینه زندگی کشاورزان افزایش قابل توجهی داشته است. بیم آن می‌رود که در سال جاری نیز تجربه تلخ سال گذشته تکرار شود و زندگی و معیشت کشاورزان دشتستان با بحران جدی روبه‌رو شود.

رضایی در ادامه نامه از ساداتی‌نژاد خواسته است که تدابیری اندیشیده شود تا مسئولان مربوطه ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای این مسئله مهم، نسبت به اعلام قیمت خرید تضمینی خرمای دشتستان حداقل به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان اقدامات لازم را انجام دهند.

دکتر ساداتی‌نژاد نیز در تاریخ ششم مردادماه ۱۴۰۰ پیرو این نامه نماینده دشتستان، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشته است: موضوع در شورای قیمت‌گذاری طرح و در خصوص قیمت تضمینی برای حمایت از کشاورزان تصمیم‌گیری شود. بازار به حمایت روانی نیاز دارد و شروع موضوع، بازار را سامان خواهد داد.

دعوت نماینده دشتستان از وزیر جهاد کشاورزی برای سفر به بوشهر
۱۴ شهریورماه بود که نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی از وعده وزیر جهاد کشاورزی برای سفر به دشتستان و حمایت ویژه از خرما خبر داد.ابراهیم رضایی با اعلام این خبر گفته است: در راستای بهبود بازار خرمای دشتستان پیگیری‌های مستمری داریم و امروز هم در گفت‌وگویی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتم بر این موضوع تاکید کردم. در گفت‌وگو با وزیر جهاد کشاورزی خواسته کشاورزان دشتستانی مبنی بر خرید تضمینی خرما از سوی دولت و تعیین حداقل قیمت ۱۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم خرمای کبکاب را عنوان و مورد تاکید قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرده است: آقای ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز ضمن تاکید بر جلب رضایت کشاورزان دشتستان، وعده دادند که این موضوع را به‌صورت ویژه پیگیری کنند و حمایت ویژه‌ای از خرمای دشتستان داشته باشند. از وزیر جهاد کشاورزی خواستم تا با حضور در دشتتسان از نزدیک مشکل کشاورزان را مشاهده کند تا ان‌شاءالله تصمیمی درخور و شایسته برای این موضوع اتخاذ شود.رضایی افزوده است: وزیر جهاد کشاورزی دعوت ما را پذیرفته و امیدواریم در سریع‌ترین زمان شاهد تحقق سفر آقای ساداتی‌نژاد به استان و بررسی مسائل و مشکلات نخلداران و کشاورزان باشیم.

تفاوت قیمت خرمای نقاط مختلف بوشهر
استان بوشهر یکی از مهم‌ترین مناطق خرما خیز و دارای متراکم‌ترین نخلستان‌های کشور است که سابقه چندین هزار ساله در کشت خرما دارد و ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات را به خودش اختصاص داده است.
بیش از ۴ میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد، این نخل‌ها دارای تنوع زیادی از ارقام خرما هستند اما ۸۰ درصد نخلستان‌های استان بوشهر خرمای رقم کبکاب کشت می‌کنند .

در این استان به‌خاطر شرایط آب و هوای متفاوت در مناطق مختلف بعضی از ارقام به نسبت رقم‌های دیگر غالب‌تر و شناخته‌تر هستند. برای مثال در شبانکاره، دالکی، مزارعی و اهرم رقم کبکاب غالب است یا در مناطق برازجان، دشتی و دهستان‌های چاهکوتاه، انگالی، بنداروز، سرکره، دویره، عیسوند، زردکی، آبطویل و حسینکی رقم خرمای شهابی بیشتر کشت وپرورش می‌یابد.در ارتفاعات دشتستان رقم زاهدی (قصب) رقم غالب است و خرمای رقم خاصویی در منطقه جم و ریز دیده می‌شود.البته باید توجه داشت که قیمت خرما مناطق مختلف استان بوشهر متفاوت است برای مثال کباب تنگستان و ارتفاعات دشتستان به دلیل کیفیت بالاتر، قیمت بالاتری‌ نسبت به کباب سایر نقاط استان دارند.

خرید تصمینی اول فصل برداشت اتفاق نمی‌افتد
خسرو عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: امسال برداشت خرما در استان بوشهر به دلیل گرمای هوا حدود ۱۰ روز زودتر از سال‌های قبل در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و برخی نقاط دشتی آغاز شد و اکنون در همه نقاط نخلداران در حال برداشت هستند.وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۶۵ هزار تن محصول از نخلستان‌های استان برداشت شود که از این مقدار هشت هزار تن خارگ، ۳۰ هزار تن رطب و بقیه خرما هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: شرایط کرونا و هزینه‌های تولیدی بر وضعیت اقتصاد جامعه و مصرف کننده تاثیر گذاشته اما هیچ گونه محدودیتی برای صادرات خرما ایجاد نکرده است به طوری که پارسال ۲۷ هزار تن خرمای استان بوشهر به ارزش ۳۴ میلیون دلار به کشورهای مختلف از جمله پاکستان، افغانستان، آسیا میانه و اروپا صادر شد.

عمرانی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان صادرات به ۳۰ هزار تن افزایش یابد.وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها هزینه تولید هر کیلو خرما برای نخلدار هشت هزار تومان است، افزود: کیفیت و کمیت خرما در قیمت آن تاثیرگزار است به طوری که خرمای شهرستان تنگستان به نسبت سایر نقاط استان گران‌تر و خرمای بخش ارم و بوشکان از تنگستان بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص خرید تضمینی خرما عنوان کرد: به‌طور معمول در ابتدا فصل برداشت قیمت خرما را بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند در ادامه اگر ضرورتی احساس شد دولت اقدام به خرید حمایتی و تضمینی می‌کند.این مقام مسئول یادآور شد: در طول چند سال گذشته وضعیت قیمت‌گذاری خرما مطلوب بود و چرخه اقتصادی شرایطی را ایجاد نمی‌کرد که نیاز به خرید تضمینی باشد امیدواریم امسال نیز عرضه و تقاضا چنان اتفاق بیافتد که نیازی به خرید تضمینی نباشد.

وی گفت: در حال حاضر بحث خرید تضمینی خرما هنوز تعیین تکلیف نشده و قیمت خرید تضمینی به کشور ابلاغ نشده است برای این کار ابتدا باید وزارت جهاد کشاورزی به بررسی و جمع بندی برسد سپس در شورای اقتصاد تصویب شود.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ بهره تک‌رقمی، تسهیل صادرات، رایزنی با کشورهای هدف برای جلوگیری از اعمال تعرفه واردات و صادرات خرما در قبال میوه‌های گرمسیری مثل سیب از جمله پیشنهادات ما برای رفع مشکلات این حوزه است.

نماینده دشتستان در دیدار با نخلداران
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز نیز در بازدید از نخلستان‌های این شهرستان با تعدادی از باغداران دیدار و گفت‌وگو کرد.دکتر ابراهیم رضایی در این بازدید اظهار کرد: همه تلاش خود را برای بهبود بازار خرما به کار گرفتیم ولی متاسفانه قیمتی که مد نظر نخلداران باشد محقق نشده است. همچنان مجدانه پیگیر هستیم که بازار خرما رونق بگیرد.در این دیدار نخلداران مطالبات خود را مطرح کردند و خواستار تقویت بازار خرما و افزایش قیمت این محصول ارزشمند شدند.

شیرینی خرما به کام واسطه‌ها
انتظار می‌رود برای جلوگیری از ضرر و زیان نخلدارانی که در شرایط سخت بی‌آبی و گرمای جانفرسای تابستان به این پیشه طاقت‌فرسا مشغول هستند، دولت اقدامی کند تا سود خرما تنها به جیب واسطه‌ها سرازیر نشود؛ چراکه این باغداران و نخلداران هستند که تابستان و زمستان را با مشقت پشت سر می‌گذارند تا نخل‌ها و محصولات آن را از هر گزندی به‌دور نگه دارند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: خرما
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها