به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۲۹۴۸۷۷

به دنبال توسعه میان رشته ای ها هستیم

به دنبال توسعه میان رشته ای ها هستیم
گروه جامعه: معاون آموزشی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه برای برگزاری کلاس‌ها، از نظر امکانات آموزشی و حضور اساتید هیچ مشکلی نداریم و بحث سلامت دانشجویان و کارکنان در اولویت ما است، گفت: نحوه آموزش در ترم آتی متاثر از ظرفیت خوابگاهی است.دکتر سعید رضایی با اشاره به انجام مرحله اول واکسیناسیون جامعه دانشگاهی اظهار کرد: برای ترم آتی، در کنار تصمیماتی که از سوی وزارت عتف اعلام می‌شود، موردی که تعیین کننده شیوه آموزش است به ظرفیت خوابگاه‌ها مربوط می‌شود. این در حالی است که در شرایط فعلی که کمتر از یک ماه به آغاز کلاس‌ها باقی مانده است، در وضعیتی نیستیم که از ظرفیت کامل خوابگاه‌ها استفاده کنیم . حداکثر می‌توان از ظرفیت یک سوم استفاده کرد و یک اتاق را به دو دانشجو اختصاص داد.
 
وی افزود: هم‌ اکنون در حال رایزنی با معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا هستیم تا شرایطی ایجاد کنیم که دانشجویان واجد شرایط، به صورت حضوری مشغول تحصیل شوند که البته تعداد این دانشجویان زیاد هم نیست. ولی آنچه که تا کنون مشخص شده، این است که دوره کارشناسی به صورت "مجازی" برگزار می‌شود. 
معاون آموزشی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نمی‌توان گفت بعضی درس‌ها مجازی باشد و بعضی دیگر حضوری، خاطرنشان کرد: اگر آموزش ترکیبی ارائه شود، تفاوتی در وضعیت خوابگاه‌ها به وجود نمی‌آید. به عنوان مثال دانشجویی که از بندرعباس به دانشگاه الزهرا می‌آید، باید برای او خوابگاه فراهم کرد. پس نمی‌توان گفت نیمی از درس‌های چنین دانشجویی حضوری باشد و نیمی دیگر مجازی. چرا که این شیوه مشکلی را حل نمی‌کند. 

وی با اشاره به تغییر در سرفصل دروس گفت: سال گذشته، تغییراتی در سرفصل دروس اعمال شد و وزارت علوم درخواست تغییر و روزآمدسازی دروس را به همه دانشگاه‌ها اعلام کرد تا همه دانشگاه‌ها برنامه‌های درسی خود را تغییر دهند، ما نیز تغییراتی را اعمال کردیم. اما مسئله‌ای که وجود دارد، خود آموزش مجازی است‌. چراکه برنامه‌ریزی‌ها در سطح کلان این است که برای دوران پساکرونا نیز از ظرفیت‌های آموزش مجازی استفاده شود.این عوامل می‌تواند سبب تغییر درس شود. البته تاکید اصلی بر روزآمدسازی منابع دروس است تا ۱۶ هفته ترم به نوعی باشد که هم یادگیری موثری برای دانشجویان حاصل شود و هم دانشجویان برای جذب در بازار کار اطلاعات روزآمد داشته باشند.

دکتر رضایی با تاکید بر اینکه آموزش در دانشگاه الزهرا متاثر از ظرفیت خوابگاهی است، تصریح کرد: یکی از برنامه های اصلی ما این است در زمینه ارائه دروس عملی و آزمایشگاهی، دانشجویان در آستانه فارغ‌التحصیلی در اولویت قرار بگیرند تا بتوانند این دروس را بگذرانند. البته این واحدهای عملی و دروس آزمایشگاهی به صورت مجازی ارائه شده اما دانشجویان هنوز درس عملی را در محیط کارگاهی نگذرانده‌اند و این نمی‌تواند جایگزین کار عملی باشد. پس ما آماده‌ایم که به محض بهبود شرایط کرونا در کشور، این دروس را به صورت عملی و حضوری به همه دانشجویان ارائه دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه الزهرا با اشاره به اضافه شدن گرایش‌های میان رشته‌ای جدید در این دانشگاه برای ترم پیش رو اظهار کرد: در دانشگاه الزهرا، به دنبال توسعه رشته‌های میان رشته‌ای هستیم چراکه یک رویکرد بین‌المللی است. بسیاری از رشته‌هایی که در این دانشگاه وجود دارد،‌ نیز ماهیت میان رشته‌ای دارد. به عنوان مثال،‌رشته مطالعات آرشیوی در مقطع کارشناسی‌، کاملا ماهیت میان رشته‌ای دارد. در حال حاضر نیز به دنبال این هستیم که مقطع کارشناسی ارشد،‌ میان‌رشته‌ای‌ها را گسترش دهیم. حتی ایجاد دانشکده‌ای به نام دانشکده "میان رشته‌ای" نیز در دانشگاه الزهرا به تصویب رسیده است که اولین رشته آن مدیریت "آی‌تی" است که بخشی از این رشته مدیریتی و بخشی دیگر مربوط به کامپیوتر است و جنبه‌های مختلفی دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها