به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۹۴۸۹۴

سقف مجاز سرعت در معابر چقدر است؟

سقف مجاز سرعت در معابر چقدر است؟
گروه جامعه: بزرگ تاثیر سرعت در وقوع تصادفات رانندگی را تشریح کرد.سرهنگ علی همه خانی درباره تاثیر سرعت غیرمجاز بر وقوع تصادفات رانندگی اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات رانندگی و به خصوص تصادفات شدید و دارای خسارات جانی و مالی رانندگی با سرعت غیرمجاز است و متاسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی از رانندگان به محض خروج از ترافیک یا باز شدن مسیر سعی در جبران ثانیه های معطل شده در ترافیک دارند و به همین دلیل نیز با سرعت بالا و بیشتر از حد مجاز رانندگی می‌کنند.  
 
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در مواردی هم مشاهده شده که خلوتی معابر در برخی ساعات یا روزهای شبانه روز سبب شده تا برخی از رانندگان دچار وسوسه سرعت شده و با سرعتی بیشتر از حد مجاز رانندگی کنند.  وی افزود: در مجموع برابر آمارهایی که از آنالیز و بررسی تصادفات رانندگی به دست آمده است،  ۲۶ درصد از علل وقوع تصادفات در معابر بزرگراهی مربوط به سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه است و همانطور که گفتم متاسفانه تصادفات شدید و دارای خسارت جانی و مالی بالا نیز عمدتا ناشی از همین عدم رانندگی با سرعت مجاز است.  

همه خانی درباره سرعت مجاز در معابر نیز گفت: تقریبا می‌توان گفت که در تمامی معابر و به خصوص شبکه بزرگراهی پایتخت تابلوی سقف سرعت مجاز نصب شده است و رانندگان باید حداکثر با همان سرعت رانندگی کنند. ضمن اینکه در مواردی مانند بارندگی و ... نیز لازم است که رانندگی با سرعت مطمئنه، یعنی سرعتی که در آن امکان کنترل خودرو وجود داشته باشد، انجام شود.  

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: به طور کلی نیز رانندگان باید توجه داشته باشند که در معابر بزرگراهی که فاقد تابلوی سرعت هست حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. در مسیرهای بزرگراهی شمالی جنوبی مانند بزرگراه شهید چمران، بزرگراه امام علی، بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه کردستان، بزرگراه شهید صیاد شیرازی، بزرگراه شهید ستاری و ... حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

به گفته وی، حداکثر سرعت در تونل های شهری نیز بسته به آنچیزی که به طور هوشمند از نمایشگرها نشان داده می‌شود و حداکثر سرعت در معابر و خیابان‌های اصلی نیز ۶۰ کیلومتر و در خیابانهای فرعی ۵۰ کیلومتر بر ساعت است.  سرعت در تقاطع ها و میادین نیز حداکثر ۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

همه خانی افزود: در صورتی که رانندگان در هنگام رانندگی در سطح معابر با سرعت مطمئنه و سرعت مجاز حرکت کنند، در صورت وقوع حادثه و اتفاق پیش بینی نشده‌ای به راحتی می‌توانند خودروی خود را متوقف و کنترل کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها