به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۲۹۴۸۹۹

آذربایجان هیچ پروژه‌ای را به ایران نمی‌دهد

آذربایجان هیچ پروژه‌ای را به ایران نمی‌دهد
گروه سیاسی: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تجار ایرانی در بازسازی قره‌باغ هیچ پروژه‌ای نگرفته‌اند و آذربایجان این پروژه‌ها را به ترکیه، اسرائیل و آلمان واگذار کرده است.
حسین پیرموذن،گفت با وجود رشد صادرات ۳۵ درصدی کشاوری و صنعتی ایران به آذربایجان، تجار و شرکت‌های ایرانی موفق به دریافت پروژه‌های بازسازی قره‌باغ نشدند.
پیرموذن گفت: در اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان، لیست شرکت‌هایی که توانمندی بالایی دارند و می توانند در بازساری قره باغ شرکت کنند، از طریق کمیسیون مشترک به طرف آذربایجانی داده شده است. ولی با وجود مذاکرات متعدد تا امروز استقبالی از طرف آذربایجان نبوده است.او تاکید کرد کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، عربستان، اسرائیل و آلمان در قره‌باغ پروژه گرفته‌اند ولی تا امروز هیچ پروژه‌ای به ایران داده نشده است.
به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان تجار ترکیه بدون ویزا و پاسپورت به آذربایجان تردد می‌کنند، ولی تاجران ایرانی هنوز نتوانسته‌اند حتی با ویزا در آذربایجان حضور داشته باشند.مناسبات ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته تحت تاثیر مسائلی بوده است که برای استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی موجود میان دو کشور همسایه موانع ایجاد کرده است.
مرز مشترک زمینی و دریایی، قرابت‌های فرهنگی و حتی مذهبی زمینه رشد تبادلات تجاری را برای هر دو کشور همسایه فراهم کرده اما "برخی مشکلات سیاسی" سبب شده است که حتی طرفین در سال‌های گذشته سفیران خود را احضار کنند.
حسین پیرموذن می‌گوید با وجود مسدود ماندن بسیاری از مرزها تراز تجاری ایران با جمهوری آذربایجان در وضعیت مناسبی قرار دارد و تنها مرزی که از روز اول کار تجارت خارجی را انجام می‌داد، مرزها و گمرکات ایران و آذربایجان بوده است.رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان علت افزایش ۳۵ درصدی صادرات صنعتی و کشاوری را افزایش نرخ ارز در ایران اعلام کرده است.
پیرموذن در ادامه صحبت‌های خود به عدم صدور روادید بین دو کشور به خاطر مشکل کرونا هم اشاره کرده و گفته است، بخش تجاری ایران و آذربایجان دچار مشکل شده‌اند. او اما اظهار امیدواری کرد که با حل مشکل ویزای تجار ایرانی برای اولین بار بعد از شیوع کرونا یک هیئت تجاری از ایران برای بازدید از نمایشگاه و مذاکرات بخش خصوصی دو کشور در ماه آینده به آذربایجان سفر کند.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها