به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۲۹۴۹۰۲

خروج ۸۴۵میلیارد تومان از بورس در یک روز

خروج ۸۴۵میلیارد تومان از بورس در یک روز
گروه اقتصادی:شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت با ۳۸ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل از آن به عدد یک‌میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید. همچنین در معاملات روز گذشته نیز این شاخص با ریزش شدید ۳۷ هزار و ۹۹۱ واحدی نسبت به روز چهارشنبه همراه شد و به رقم یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد سقوط کرد.
 
در این مدت بخشی از پول‌های حقیقی از بازار سرمایه خارج شدند که البته کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، این روند با نامعلوم بودن آینده مذاکرات همچنان ادامه‌دار خواهد شد. اگرچه که برخی دیگر بر این باورند که اصلاح‌های اخیر بورس می‌تواند روانی و نشات گرفته از جو روانی باشد که پیرامون آینده مذاکرات وجود دارد اما آنچه مهم است، پرداختن به روندی است که نه تنها بر بازار سرمایه که بر سایر بازارها نیز تاثیر می‌گذارد.در معاملات روز گذشته برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۸۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این عدد نسبت به روز چهارشنبه گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 

تحلیل‌های غالب بر این است که اولا صاحبان سهام بازار جذاب‌تری را پیدا کرده‌اند و ثانیا آینده‌ای برای بازار سرمایه متصور نیستند و پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است این بازار نیز به سرنوشت سال گذشته و کاهش چند ده درصدی شاخص دچار شود. در این صورت پول‌های خارج شده از بازار سرمایه نه تنها به نوسانات قیمتی در سایر بازارها دامن می‌زند، بلکه می‌تواند موجبات نااطمینانی به این بازار را بیش از گذشته افزایش دهد. البته که به باور کارشناسان بورسی به نظر می‌رسد بازار سرمایه ۲ الی ۳ ماهی در همین محدوده درجا بزند تا تکلیف نرخ بهره و مذاکرات سیاسی و همچنین عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در مهرماه مشخص‌ شود. به گفته کارشناسان، اگر متغیر جدیدی به بازار وارد نشود، دورنمای آرامی برای بورس می‌توان ترسیم کرد، دورنمایی که در آن نه خبری از ریزش‌های سنگین باشد و نه رشدهای شارپی که در سال گذشته تجربه شد.
 
بازار هیجان‌زده

مهیار بقایی، کارشناس بازار سرمایه در مورد ریزش‌های روز گذشته بورس گفت: با نشست سازمان همکاری شانگهای بازار کمی هیجانی شد، اما درحال حاضر شایعات زیادی در بازار مطرح است از جمله اینکه با تغییر رییس کل بانک مرکزی ممکن است نرخ بهره بانکی افزایشی شود یا اینکه ممکن است نرخ دلار دچار نوسان شود (هرچند که این نرخ فعلا روی ۲۷ هزار تومان باقی مانده است).بقایی ادامه داد: البته سال مالی برخی کارگزاری‌ها و تسویه اعتباری آنها هم در این ریزش‌ها بی‌تاثیر نبوده است، اما سخنانی که در مورد قیمت‌های دستوری سیمان و فولاد و... نیز مطرح شده موثر بوده، هر چند ممکن است طی روزهای آینده بازار به تعادل نسبی دست یابد.

استارت بازار خرداد ماه نیز از سوی حقوقی‌ها زده شد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هر چه صادرات شرکت‌ها افزایش یابد درآمد شرکت‌ها هم رشد خواهد کرد، افزود: مسلما این نشست و توافق بر حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای بر مراودات تجاری شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و به نفع شرکت‌های بورسی صادراتی است.

بقایی با بیان اینکه بازار سرمایه ما حقوقی‌محور است، تصریح کرد: بررسی‌هایی که از این بازار صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که استارت بازار خرداد ماه نیز از سوی حقوقی‌ها زده شد اما نرخ ارز، عامل اثرگذار دیگر بر روند بازار سرمایه است و باید گفت اقتصاد ایران در حال پوست‌اندازی است به گونه‌ای که اگر قبلا گفته می‌شد دلار زیر ۲۰ هزار تومان نداریم امروز همه به این باور رسیده‌اند که دلار زیر ۲۵ هزار تومانی نداریم و در این دوران گذار همچنان ترس این وجود دارد که این نرخ به زیر ۲۵ هزار تومان برسد و این اتفاق هر بار در حال رخ دادن است.

چشم‌انداز اقتصاد ایران تورمی است
وی ادامه داد: چشم‌انداز اقتصاد ایران تورمی است، دولت وعده احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی داده که اجرای این طرح هم تورم‌زا بوده و مجال کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد. همچنین در صورت رفع تحریم‌ها، صنایع بسیاری به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناتمام خود و نوسازی ماشین‌آلات خواهند بود که این اقدام هم اثر افزایشی بر نرخ ارز خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که قیمت ارز در کوتاه‌مدت نمی‌تواند بیانگر کلیت اقتصاد کشور باشد، گفت: با توجه به فعالیت مستمر شرکت‌ها در طول سال‌ها، بنابراین باید قیمت ارز را با توجه به واقعیات اقتصادی تخمین زد.

به رشد معاملات در پاییز خوشبینم
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به رشد معاملات در پاییز خوشبینم، تصریح کرد: این احتمال که شاخص بورس در فصل بعدی بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد برسد، زیاد است اما در زمستان ممکن است باز هم با ریزش‌های بورس مواجه شویم که این موضوع هم فروش اوراق‌های دولت برای جبران کسری بودجه‌اش خواهد بود که ممکن است اواخر زمستان و فروردین و اردیبهشت ماه آینده شاخص‌های بورس کمی افزایش پیدا کند و پس از آن مجدد شاخص‌ها به سمت استراحت و اصلاح بروند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد انتشار اوراق در نیمه دوم سال از سوی دولت خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث افزایش نرخ بهره بانکی می‌شود و افزایش نرخ بهره رابطه معکوسی با بورس دارد و این موضوع در زمستان با شتاب زیادی انجام خواهد شد. او با بیان اینکه در چند وقت اخیر نیز نرخ سود بانکی کمی رشد داشته است، گفت: روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده، وابسته به چند عامل مهم ازجمله نرخ سود (بهره) در اقتصاد است. اگر بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد، تعمدا رشد اقتصادی را کند می‌کند و این کار تاثیر شدیدی بر بازار بورس و سهام دارد، چراکه کاهش رشد اقتصادی منجر به کاهش رشد سودآوری و در نتیجه قیمت‌های پایین‌تر سهام می‌شود.

بورس ۱۴۰۰ و ماقبل با سال‌های آینده متفاوت خواهد بود
بقایی با بیان اینکه بورس ۱۴۰۰ و ماقبل آن نسبت به بورس سال‌های آینده با تغییراتی همراه خواهد شد، گفت: در بورس امسال و سال‌های قبل نرخ دلار در همه معاملات محاسبه می‌شد، این در حالی است که ممکن است در سال‌های آینده نرخ یوان را در معاملات خود محاسبه کنیم نه نرخ دلار را، زیرا از اوایل سال آینده احتمال اینکه همه ثبت سفارش‌ها بر اساس یوان چین انجام شود، بسیار بالاست.
او با بیان اینکه در حال حاضر با در نظر گرفتن ابهام نتیجه مذاکرات، نمی‌توان پیش‌بینی بلندمدتی داشت، ادامه داد: در حال حاضر برای شرکت‌ها سودسازی در حال اتفاق است و این روند ادامه دارد، هر چند در ظاهر شاید یک هجوم فروش و نگرانی دیده شود اما در کل اتفاق خرداد ماه نشان داد که شرکت‌ها راه خودشان را می‌روند.
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها