به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۲۹۴۹۰۳

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغنی

گروه کسب و کار: انتخاب رنگ ساختمانی مورد استفاده در دکوراسیون داخلی می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت طراحی ساختمان شما داشته باشد. دو نوع از رایج ترین رنگ ها که هنگام مراجعه به فروشگاه های رنگ و ابزار ساختمانی مانند سوپر ابزار پارس با آن برخورد می کنید، رنگ اکریلیک و رنگ روغنی است. در این مقاله، رنگ اکریلیک را با رنگ روغنی را مقایسه کنید، تا بتوانید تعیین کنید که کدام نوع رنگ در طراحی دکوراسیون ساختمان شما مناسب است.
تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغنی
رنگ اکریلیک ساختمانی چیست
رنگ اکریلیک ساختمانی(Acrylic paint) رنگ دوستدار محیط زیست و بر پایه آب است که به دلیل عدم استفاده از مواد نفتی با طبیعت سازگار است. رنگ اکریلیک سابقه رنگ پلاستیک و رنگ روغن را ندارد، با این وجود به دلایل قابل توجهی از جمله اینکه در محیط داخلی و خارجی قابلیت استفاده است، بدون بو است و به راحتی خشک می شود، توانست خیلی زود بخشی از بازار رنگ ساختمانی را به خود اختصاص دهد.به همین دلیل است که انواع رنگ اکریلیک براق، نیمه براق و مات برای نقاشی انواع دیوارهای داخلی ساختتمان به کار می رود.

رنگ روغنی چیست؟
رنگ روغنی که با نام( Oil color) شناخته می شود، برای رنگ آمیزی دیوار، سقف در فضای داخلی، بلکه برای فضای بیرون نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اغراق نیست اگر بگوییم پرطرفدار ترین رنگ ساختمانی در بین نقاشان ساختمان است. با بررسی پیشینه رنگ روغنی در می یابید که در سال های دور از ترکیب رنگدانه (پیگمنت) با جوشانده روغن های طبیعی مانند کتان، بزرک و سویا بدست می آمده،اما این روزها منشاء شیمیایی پیدا کرده و همچنان در صنعت و هنر مورد استفاده قرار می گیرد. انواع رنگ روغن به دلیل قابلیت شستشو و دوام بالایی که دارند، همواره مورد توجه رنگ کاران ساختمان قرار می گیرند. اگر حلال رنگ روغن، طرز تهیه و قیمت رنگ روغنی را بدانید، در می یابید که چرا خرید رنگ روغن در بین نقاشان ساختمان پرطرفدار است.
 
تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی در قابلیت شستشو
 همه افراد به خوبی می دانند که رنگ روغنی 100 درصد قابل شستشو است. به همین دلیل براحتی و بدون دغدغه می توان گفت ضد آب است.
 اما قابلیت شستشو برای رنگ اکریلیک نیز وجود دارد.به همین دلیل می توانید از رنگ اکریلیک حتی در فضای بیرون از ساختمان نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 
تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی در حلال و رقیق کننده
هر رنگی برای اینکه قابلیت استفاده داشته باشد باید با استفاده از حلال مخصوص به خود رقیق شود. حلال رنگ روغن تینر و سایر حلال های شیمیایی  است. پایه آب بودن رنگ اکریلیک به این معنی است که حلال رنگ اکریلیک آب است و با آب رقیق می شود.
 
تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی در ماندگاری و تغییر رنگ
اگرچه رنگ 100 درصد اکریلیک می تواند کمی گران باشد، اما می تواند ماندگاری بیشتری نسبت به گزینه های هیبریدی یا کمتر خالص داشته باشد.
همچنین رنگ های اکریلیک نیز به دلیل ماندگاری بسیار بالای خود  قابل توجه هستند. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد که رنگ های اکریلیک می توانند تا 200 سال بدون محو شدن عمر کنند.
رنگهای روغنی بلافاصله تغییر رنگ نمی دهند. اما رنگ روغن به مرور زمان بعد از دو سال کدر تر می شود و به دلیل ترکیبات روغنی خود رو به زردی می گراید. تغییر رنگ روغنی به کیفیت رنگ نیز بستگی دارد. هرچه کیفیت رنگ روغنی خریداری شده بیشتر باشد، تغییر رنگ روغنی کمتر خواهد خواهد بود.

تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی در بوی رنگ
رنگ  اکریلیک بی خطر بوده و برای سلامتی خطرناک نیست. چرا که نه بو می دهند و نه سمی هستند. به همین دلیل به دو دلیل استفاده از آن ها اولویت دارد:
•    قرار گرفتن کودکان در محیط نقاشی شده با رنگ اکریلیک هیچ محدودیتی ندارد.
•    برای نقاشی در فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند زیرا نیازی به نگرانی در مورد استنشاق گازهای آلاینده و سمی که برای انسان مضر است وجود ندارد.

اما  گازهای رنگ روغنی می تواند به سرعت شما را تحت تاثیر قرار دهد و به طور بالقوه باعث تحریک پوست شما شود. فقط در صورتی که در یک منطقه با تهویه مناسب هستید، باید با رنگهای روغنی کار کنید.
تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی در زمان خشک شدن رنگ
رنگ روغن علاوه بر پایه رنگ، بر اساس زمان خشک شدن با رنگ اکریلیک متفاوت است. در حالی که رنگ اکریلیک در مدت چند دقیقه خشک می شود، رنگ روغن می تواند ساعت ها طول بکشد تا خشک شود، به خصوص اگر از یک لایه ضخیم استفاده می کنید.
در مورد شستشوی زنگ های باقی مانده بر قلموی رنگ نیز باید زمان خشک شدن را در نظر بگیرید. به دلیل اینکه رنگ اکریلیک خیلی زود خشک می شود، باید خیلی سریع آن ها را شستشو دهید تا رنگ بر روی قلم رنگ خشک نشود. پس خیلی زود آن را تمیز کنید.

تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی در کاربرد
امروزه رنگ روغن علاوه بر اینکه در دکوراسیون داخلی برای دیوار و سقف آشپزخانه و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از رایج ترین گزینه هایی است که هنگام رنگ آمیزی چوب یا فلز استفاده می شود. ماندگاری رنگ باعث شده تا به دلیل استفاده از آن بر روی چوب و سازه های فلزی در معرض دید، مانند پل ها، بسیار رایج باشد.
رنگ اکریلیک نیز علاوه بر دکوراسیون داخلی می تواند برای نمای خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد.
تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی دربکارگیری ابزار رنگ
در نهایت، تجهیزاتی که برای رنگ های روغنی استفاده می کنید بسیار گرانتر از ابزارهایی است که برای رنگ اکریلیک استفاده می کنید. با این حال، محصولات رنگ روغن دارای کیفیت بسیار بالاتری هستند و به احتمال زیاد طول عمر آنها بسیار بیشتر از محصولات رنگی با پایه اکریلیک است.

خرید رنگ روغنی یا اکریلیک
کیفیت نهایی رنگ ساختمانی شما علاوه بر کیفیت رنگ خریداری شده، به ابزارهایی که برای رنگ آمیزی دیوار از آن بهره می برید نیز بستگی دارد. به همین دلیل لازم است ابزارهای نقاشی ساختمان خود را نیز با کیفیت انتخاب کنید تا زحمات شما برای نقاشی ساختمان را تحت تاثیر قرار ندهد.
با خواندن تمامی موارد فوق اگر تصمیم به خرید رنگ روغنی برای نقاشی ساختمان خود را دارید می توانید مشخصات و لیست قیمت انواع رنگ روغنی را در لینک زیر مشاهده کنید:
https://superabzarpars.com/fa/لیست-محصولات/روغنی/صفحه/1/تعداد-در-صفحه/30

به علاوه شرایط زیر را در انتخاب رنگ خود در نظر بگیرید:
•    اگر در مدت زمان اجرای رنگ ساختمانی خود محدودیت دارید، رنگ اکریلیک انتخاب بهتری است چرا که در مدت زمان کمتری خشک می شود.
•    اگر از مشکلات تنفسی رنج می برید، هرگز رنگ های روغنی را انتخاب نکنید. چرا که گازهای متصاعد شده از رنگ روغنی برای تنفس شما اصلا مناسب نیست.
•    اگر رنگ ساختمانی خود را روی رنگ دیگری اجرا می کنید، حتما از مشاوران در انتخاب رنگ راهنمایی بخواهید.
•    در آخر اگر محدودیت بودجه برای خرید رنگ ساختمانی دارید، بدون شک خرید رنگ اکریلیک را در اولویت قرار دهید چراکه با هزینه کمتری رنگی را خریداری می کنید که مزیت های بسیاری دارد و در عین حال بسیار با کیفیت است.
بر گرفته از : فروشگاه سوپرابزار پارس
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها