به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۲۹۴۹۱۸

خواص کاهو و فواید آن در درمان کم خونی

خواص کاهو و فواید آن در درمان کم خونی
گروه علمی:کاهو یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات در دنیا است که از گذشته مصرف آن رایج بوده و جزو رژیم غذایی افراد قرار داشته است.از خواص کاهو و فواید درمانی آن هرچه گفته شود، باز هم کم است. به عنوان مثال این سبزی پرخاصیت در افزایش گلبول های قرمز بدن نقش به سزایی را ایفا می کند و همچنین کسانی که با مشکل کم خونی مواجه هستند، مصرف کاهو برایشان ضروری و واجب است. برگ، ساقه زیرزمینی و دانه کاهو همگی مصرف تغذیه‌ای و درمانی دارند.

مهمترین خواص کاهو و اثرات درمانی آن شامل خاصیت ضد اسپاسم، ملین، ضد نفخ، خلط آور، آرامبخش، خواب آور، ضد درد، مدر، اشتها آور و کاهش قوای جنسی زیاد است. برای آشنایی بیشتر با خواص کاهو و فواید درمانی آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. سبزی کاهو از خانواده گل مینا یا گل آفتابگردان کاسنیاناست. کاهو گیاهی است یک ساله که دارای برگهای پهن و دراز، به رنگ سبز روشن و کمی شیرین است.

خواص کاهو (طبیعت و خواص درمانی)
کاهـو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است. دانشمندان علم تغذیه و گیاه شناسی برای کاهو خواص متعددی را بیان کرده اند. برخی از مهم ترین خواص کاهو عبارتند از:یکی از مهم ترین فواید درمانی کاهو کمک به پیشگیری و درمان یبوست و پیشگیری از بروز سرطان های دستگاه گوارش است.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی از دیگر خواص درمانی مصرف کاهو می باشد.مصرف مقادیر زیاد کاهو باعث کاهش میل جنسی می گردد. همچنین در طب سنتی از کاهو برای درمان انزال زودرس استفاده می شود.

کاهو دارای خاصیت آرامبخش و خواب آور بوده، از این رو مصرف ان برای درمان بیش فعالی کودکان مفید است. به طور کلی مصرف کاهو برای رفع ضعف اعصاب مفید است.خوردن تخم کاهـو برای دستگاه ادراری نافع است و آنهایی که قطره قطره ادرار می کنند باید تخم کاهو بخورند

کاهو کالری کم و مقدار زیادی الیاف و سلولز دارد که احساس سیری به انسان می‌دهد، بنابراین از بهترین خوراکی‌ها برای کاهش وزن در بلندمدت است.کاهو حاوی ویتامین K است که موجب تقویت استخوان شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف کاهو به کاهش دردهای روماتیسمی کمک می کند.تسکین سرفه های خشک از فواید درمانی کاهو در طب سنتی است.

کاهو خاصیت شیرافزا داشته مصرف ان به ماردان شیرده توصیه می گردد.خوردن کاهـو خون را صاف و تمیز می کند، به طوری که املاح موجود در آن باعث دفع سموم بدن می‌شود و خواص قلیایی آن مانع افزایش اسید خون شده و تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارد. همچنین به دلیل دارا بودن آهن و فولات برای رفع کم خونی مفید است.کاهـو ضد تورم است و ورم غدد لنفاوی را برطرف می کند.تخفیف اسپاسم روده و تپش قلب از دگیر خواص کاهو است.کاهو به دلیل دارا بودن «کاروتن» مانع اکسید شدن کلسترول و گرفتگی رگ شده و قلب را تقویت می‌کند.

ارزش غذایی و مواد موثر کاهو
کاهو منبع عالی برای ویتامین‌های آ، کا، ث و فولات، منیزیوم، منگنز و کروم است. همچنین سرشار از ویتامین های گروه ب بوده، میزان فسفر، آهن و مولیبدن در آن زیاد است. از دیگر مواد موثر موجود در کاهو میتوان به کارتنوئیدها، فلاونوئیدها، مواد لاکتوکاریوم با خواص شبه مخدر و فیبرهای غذایی اشاره نمود.

جدول ارزش غذایی و خواص کاهو
 مواد و محتویات مقدار در 100 گرم 
 انرژی 17 کیلو کالری 
 چربی 3/7 گرم 
 پروتئین 1/2 گرم 
 کربوهیدرات 3/29 گرم 
 قند 1/19 گرم 
 فیبر 2/1 گرم 
 سدیم 8 میلی گرم 
 پتاسیم 247 میلی گرم 
 کلسیم 33 میلی گرم 
 فسفر 30 میلی گرم 
 آهن 0/97 میلی گرم
 مس 0/048 میلی گرم 
 منیزم 14 میلی گرم 
 منگنز 0/155 میلی گرم 
 فولات 136 میکروگرم 
 ویتامین ب6 0/074 میلی گرم 
 ویتامین ث 24 میلی گرم 
 ویتامین ا 5807 واحد 
 ویتامین کا 102/5 میکروگرم 
 
مضرات کاهو (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)
کاهو یکی از گیاهانی است که قابلیت جذب سموم، کودهای شیمیایی و آلاینده های خاک را به مقدار زیاد دارد، بنابراین همانند دیگر سبزی های موجود در این گروه بهتر است از انواعی که به روش ارگانیک کشت می شود، استفاده نمود.لاکتوکاریوم که دارای خواص شبه مخدر است بیشتر در مغز کاهوی تازه و بیشتر در انواع کاهوی وحشی یافت می شود، بنابراین لازم است از زیاده روی در مصرف آن پرهیز نمود.

به طورکلی باوجود گسترده بودن خواص کاهو، زیاده روی در خوردن آن باعث کم شدن قدرت جنسی، فراموشی و کم شدن حافظه، ضعف دید چشم و نفخ شکم می شود.
برچسب ها: خواص کاهو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها