به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۲۹۴۹۹۸

اعتراض زنان در کابل به طالبان

اعتراض  زنان در کابل به طالبان
گروه بین الملل: زنان در کابل، در اعتراض به وضعیت کار و تعلیم و تحصیل زنان در افغانستان، راه‌پیمایی اعتراضی کردند.
این زنان در برابر ساختمان "وزارت زنان" که حالا به "وزارت امر به معروف نهی" از منکر تغییر یافته تجمع کردند و شعار "تحصیل، کار، آزادی، پیش به سوی آبادی" سر دادند.در هفته گذشته دو رویداد در خصوص زنان واکنش‌های زیادی را بر انگیخته است؛ تغییر لوح وزارت زنان به وزارت نهی از منکر و امر به معروف، و دعوت از آموزگاران مرد و دانش‌آموزان پسر به سر کلاس‌ها، در حالیکه از دختران بالاتر از کلاس ششم خواسته شده است تا حل موضوع تفکیک جنسیتی کلاس‌ها و آموزگار‌های زن، در خانه بمانند.
شماری از زنان دو روز پیش هم در برابر در ورودی وزارت زنان که حالا تغییر نام داده است، اعتراض کردند و گفتند این وزارت "تحفه‌ای" به زنان افغانستان بوده و نباید اینطوری از آن ها سلب شود.در کابینه سرپرست گروه طالبان، وزارت زنان حذف و وزارت جدید امر به معروف و نهی از منکر ایجاد شده است. گروه طالبان در مورد حذف این وزارت اظهار نظر نکرده است.وزارت زنان در سال ۲۰۰۱، در نظام پس از طالبان در نشست بن ایجاد شد. این وزارت پالیسی‌ساز بود و مسئولیت اجرایی نداشت.
همچنین، سه روز پیش دولت گروه طالبان از دانش‌آموزان و آموزگاران ذکور خواست تا به مکاتب برگردند و در مورد دانش‌آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم، گفته شد که باید منتظر بمانند تا تفکیک جنسیتی کلاس‌های درسی و آموزگاران آن انجام شود.شعار زنان معترض در کابل بر محور این دو رویداد‌ها بود. سلب حق تحصیل و اشتغال از دو نگرانی‌های عمده زنان در قدرت‌گیری گروه طالبان بود.
 


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها