به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۹۵۰۸۸

لغو مذاکرات دفاعی فرانسه و بریتانیا

لغو مذاکرات دفاعی فرانسه و بریتانیا
گروه بین الملل: در پی امضای توافقنامه دفاعی میان استرالیا، آمریکا و بریتانیا، پاریس از لغو گفت و گوهای دفاعی با لندن خبر داد.
بر اساس توافقنامه موسوم با آکوس که با هدف ''مقابله با گسترش نفوذ چین در منطقه اقیانوس آرام امضا شده است، '' استرالیا با لغو سفارس خرید زیردریایی از فرانسه، از آمریکا زیردریایی هسته ای خریداری خواهد کرد.قرارداد لغو شده با فرانسه ۳۷ میلیارد دلار ارزش دارد و دولت این کشور از این رخداد ناراضی است. فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه سفر هفته آینده خود را به لندن برای دیدار با بن والاس، وزیر دفاع برتیانیا لغو کرده است.لرد ریکتس، از سفرای پیشین بریتانیا در فرانسه که ریاست مشترک گفت و گوهای دفاعی دو کشور را برعهده دارد، لغو سفر خانم پارلی را تایید کرده است.امضای توافقنامه آکوس با فراخوانی سفرای فرانسه از آمریکا و استرالیا همراه شده و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه آن را ''به خنجر زدن از پشت '' تشبیه کرده است.
با این حال، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا بر دوستانه بودن روابط میان لندن و پاریس تاکید کرده است. جانسون تاکید کرد فرانسه نباید نگران روابطش با بریتانیا باشد.
هم زمان، اسکات موریسن، نخست وزیر استرالیا هم از امضای توافقنامه دفاعی آکوس دفاع کرده است. موریسن اتهام فرانسه درباره دروغگویی را رد کرد.
به گفته او فرانسه باید برای لغو سفارس خرید ۱۲ زیردریایی آمادگی می داشت.فرانسه می گوید که فقط ساعاتی پیش از امضای توافق از آن آگاه شد.ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور، روز شنبه وضعیت کنونی را یک "بحران جدی" در روابط توصیف کرد.او گفت: "این واقعیت که برای اولین بار در تاریخ روابط آمریکا و فرانسه سفیر خود را برای مشاوره فرا می‌خوانیم، یک اقدام جدی سیاسی است که عمق بحران موجود میان کشورهای ما را نشان می دهد."با این حال او اضافه کرد که نیازی نبود فرانسه سفیر خود از بریتانیا را فرابخواند و لندن را به "فرصت طلبی آنی" متهم کرد.


 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها