به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۹۵۱۵۶

درمان سرطان ریه با داروی ترکیبی جدید

درمان سرطان ریه با داروی ترکیبی جدید
گروه علمی:کارآزمایی بالینی بین‌المللی نتایج امیدوارکننده‌ای از درمان هدفمند گیرنده انسانی فاکتور رشد اپیدرمی ۲(HER ۲) برای سرطان ریه سلول غیرکوچک ارائه می‌دهد.داده‌های جدید محققان مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ(MSK) ایالات متحده یک درمان جدید امیدوارکننده برای افراد مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک با گیرنده انسانی فاکتور رشد اپیدرمی ۲(HER ۲) جهش یافته(NSCLC) را نشان داد.

مرحله دوم کارآزمایی بین‌المللی چند مرکزی(DESTINY-Lung۰۱) نشان داد که در بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک جهش یافته HER۲ داروهای تراستوزوماب دروشتکن(trastuzumab deruxtecan)، یک مزدوج آنتی‌بادی-دارویی HER۲ فعالیت ضد سرطانی قوی و با دوام از خود نشان داد. این تحقیق توسط دکتر باب لی، محقق اصلی مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، سفیر پزشک در چین و آسیا و اقیانوسیه و مدیر ارشد علمی این مرکز انجام شد.

تراستوزوماب که با نام تجاری هرسپتین و دروشتکن با نام تجاری اینهرتو به فروش می‌رسد، آنتی‌بادی تک بنیانی است که برای درمان سرطان سینه و سرطان معده و به‌ طور خاص برای سرطانی که گیرنده HER۲ مثبت است و ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروهای شیمی درمانی نیز استفاده شود.دکتر لی توضیح داد: این نتایج برای این گروه از بیماران که درمان آنان به‌ طور معمول با اشکال دیگر درمان مشکل بوده، بسیار امیدوار کننده است.
محققان و پزشکان در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ ۲ دهه است که گیرنده انسانی فاکتور رشد اپیدرمی ۲(HER ۲) را در سرطان ریه بررسی می‌کنند و نتایج نشان می‌دهد که مدل تغییر یافته دیگری در پیشرفت درمان برای این بیماران ارائه می‌شود.

تلاش‌های اخیر در هدف قرار دادن سرطان ریه سلول غیرکوچک جهش یافته HER۲ دلگرم کننده اما نتایج متناقضی به همراه داشته است. جهش‌های HER۲ حدود سه درصد از سرطان ریه سلول غیرکوچک غیرسنگفرشی را تحریک می‌کند. بیماران مبتلا به این سرطان‌ها به‌ طور معمول در سن جوانی، زن و غیرسیگاری هستند و اغلب پیش آگهی ضعیف و شیوع افزایشی متاستازهای مغزی دارند. اگرچه هدف‌گیری HER۲ درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه و معده را تغییر داده اما در حال حاضر هیچ درمانی با هدف HER۲ برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک تایید نشده است.

بین مه ۲۰۱۸ و جولای ۲۰۲۰، ۹۱ بیمار از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا که پیش از این تحت درمان سرطان ریه سلول غیرکوچک با HER۲ جهش یافته قرار گرفته بودند، برای مرحله دوم آزمایش(DESTINY-Lung۰۱) با داروهای تراستوزوماب دروشتکن تحت درمان قرار گرفتند. در بین ۹۱ بیمار ۵۰ بیمار پاسخ عینی تایید شده(۵۴.۹درصد) داشتند و به‌ طور تقریبی همه بیماران کنترل بیماری با کاهش اندازه تومور(۹۲.۳درصد) را نشان دادند.این اولین ترکیب آنتی بادی-دارویی(نوعی داروی دقیق) که برای سرطان ریه است، اولین درمان با هدف‌گیری جهش‌های HER۲ و اولین درمان با هدفگیری HER۲ برای سرطان ریه است که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) به‌ عنوان یک درمان موفقیت آمیز شناخته شده است.یافته‌های این تحقیق در مجله پزشکی New England(NEJM) منتشر و در کنگره انجمن اروپایی پزشکی سرطان شناسی(ESMO) ۲۰۲۱ ارائه شده است.
برچسب ها: درمان سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها