به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۹۵۱۶۱

ویزای ۳۴هزار ایرانی برای اربعین صادر شد

ویزای ۳۴هزار ایرانی برای اربعین صادر شد
گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ۵۲ هزار نفر برای اعزام اربعین ثبت‌نام قطعی کرده‌اند، گفت: تاکنون ۳۴ هزار ویزای اربعین صادر شده است. علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، در نشست خبری کمیته اعزام ستاد اربعین با بیان اینکه سازمان حج و زیارت مجری سیاست‌های ستاد اربعین در زمینه اعزام زوار اربعین است، اظهار داشت: در زیارت اربعین شاید تا زمان سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران، سفارت عراق دستورالعملی در زمینه ویزا اعلام نکرده بود و وضعیت اربعین روشن نبود. بعد از سفر نخست وزیر در بیانیه‌ای که دولت عراق صادر کرد، به اعزام زوار خارجی از مرز هوایی اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اینکه عراق سه شرط برای ورود زائران خارجی به کشورشان داشتند، گفت: ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و داشتن جوابیه منفی کرونا از شروط عراق بود و با توجه به شرایطی پیش ثبت‌نام را آغاز کردیم که بیش از ۱۵۶ هزار نفر در سامانه سماح اعلام آمادگی کرده بودند.رشیدیان با بیان اینکه تزریق دو دوز واکسن کرونا شرط ثبت‌نام بود، ادامه داد: چهارشنبه ما پیش ثبت‌نام را متوقف کردیم تا به افرادی که تایید واکسیناسیون شدند، اعلام کنیم ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست ۴۲ هزار نفر واجد شرایط اعزام زیارت اربعین بودند، خاطرنشان کرد: پس از آن دوباره سامانه سماح برای پیش ثبت‌نام و تکمیل ظرفیت باز شد؛ به طوری که تاکنون ۵۲ هزار و ۸۱۷ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند.رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تا این لحظه ۳۴ هزار نفر با همکاری عراق و کنسولگری تهران، مشهد و اهواز ویزا گرفته‌اند، گفت: به دلیل استعلام از سامانه واکسیناسیون برخی افراد اجازه ثبت‌نام نداشتند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴ هزار سهمیه را برای اعزام گروهی به ویژه زوج‌ها پیش‌بینی کردیم که بتوانند ثبت‌نام‌خود را در سامانه تکمیل کنند.

‌وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده سهمیه ۶۰ هزار نفری تکمیل می‌شود، ادامه داد: پس از ثبت‌نام قطعی زائران و اخذ ویزا، مشخصات افراد واجد شرایط در سازمان هواپیمایی بارگذاری می‌شود تا بتوانند بلیت تهیه کنند.

‌رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلاتی که در زمینه صدور بلیت پرواز اربعین بود، ادامه داد: برخی دفاتر فروش بلیت هزینه بالایی از زائران اخذ کردند و برخی دیگر هم فقط بلیت رفت را ارائه دادند که خلاف دستورالعمل سازمان هواپیمایی است. بر همین اساس، مشکل برطرف شد و سامانه رسیدگی به مشکلات سازمان هواپیمایی پاسخگوی زائران خواهد بود.

‌وی با بیان اینکه دفاتر و آژانس‌های هواپیمایی در زمان پیک پروازی قیمت را عمدا بالا می‌برند، گفت: در این بازه زمانی شرکت‌ها هماهنگی کردند که هزینه پروازهای اربعین از نرخ عادی هم پایین‌تر رود که امیدواریم مورد رضایت زوار باشد.

‌رئیس کمیته اعزام ستاد اربعین با اشاره به برخی تخلفات از سوی شرکت هواپیمایی العراقیه تصریح کرد: ما محدودیتی برای شرکت هواپیمایی عراقیه به منظور اعزام ۶۰ هزار زائر اربعین با رعایت کرامت ایرانیان نداریم. اما با توجه به اینکه صدور ویزا با بلیت را دولت عراق لغو کرده بود، امکان اعزام بدون اخذ ویزا آن هم قبل از سفر وجود ندارد. 

‌رشیدیان ادامه داد: در روزهای گذشته دفتر نخست وزیری دولت عراق دو بیانیه صادر کرد. شرط آن‌ها برای ورود زوار ایرانی صدور ویزای معتبر بود. علاوه بر این، فروش ویزا همراه با بلیت منجر به مشکلاتی شد تا جایی که در برخی پروازها حتی تا ۲۴ ساعت مسافران در فرودگاه‌ها معطل بودند. 

‌رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای ما حفظ کرامت زوار اهمیت دارد، گفت: به زوار اربعین توصیه می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و از شرکت‌های هواپیمایی داخلی بلیت تهیه کنند.‌رشیدیان با اشاره به اینکه تلاش ما برقراری سفرهای زیارتی است، گفت: امسال عربستان حتی برای مناسک حج تمتع زائر خارجی نپذیرفت و عراق هم سال گذشته هیچ زائر خارجی پذیرش نکرد. با این وجود سفیر ایران در عراق در تلاش بود تا سهمیه ایران در اربعین به ۵۰۰ هزار نفر برسد، اما در نهایت سهمیه ایران ۶۰ هزار نفر شد.

‌وی درباره نگرانی موج‌ ششم‌ کرونا در آبان خاطرنشان کرد: برای موج‌ بعدی آمادگی‌ وجود دارد و ما اعلام می‌کنیم این موج‌ هیچ ربطی به سفر اربعین ندارد. البته ما توصیه‌هایی برای جلوگیری از شیوع کرونا داشتیم و برای این امر هم همه اقدامات را به صورت غیرحضوری انجام دادیم. علاوه بر این در ثبت‌نام زائران اربعین هم، تزریق دو دوز واکسن عملیاتی کردیم و تا پایان سفر هم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهمیت می‌دهیم.

‌رئیس سازمان حج و زیارت از آمادگی برای افزایش ایستگاه‌های پروازی خبر داد و گفت: در صورتی که استانی آمادگی داشته باشد و تعداد زوار هم به اندازه یک پرواز برسد، این امکان فراهم خواهد شد.‌رشیدیان با بیان اینکه ما به زوار توصیه می‌کنیم بلیت رفت و برگشت تهیه کنند تا کمتر با یکدیگر در تماس باشند، افزود: هنگام ورود به ایران از زائران آزمایش کرونا گرفته می‌شود و افراد مشکوک هم قرنطینه خواهند شد. علاوه بر این، ما تلاش می‌کنیم به هر شیوه‌ای شده به سلامت زوار توجه داشته باشیم.

وی ‌درباره هزینه‌های ورودی در فرودگاه‌ نجف گفت: با مذاکرات صورت گرفته وجوهی که شرکت فرودگاهی نجف دریافت می‌کند، بالاتر است و این مشکل پا برجاست. با این وجود، قرار شد برخی از شرکت‌های هواپیمایی که به فرودگاه نجف بدهکار بودند، بتوانند در ایام اربعین پروازهای خود به این فرودگاه را از سر بگیرند.رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه دفاتر زیارتی مجوز فروش بلیت ندارند، مگر اینکه مجوزهای دیگری هم داشته باشند، ادامه داد: ‌ما دفاتری داشتیم که فقط بلیت رفت را ارائه می‌کردند؛ چرا که بلیت رفت و برگشت ۵ میلیون تومان است؛ به جز مشهد که ۶ میلیون تومان است. اما بلیت یک طرفه با توجه به شرایط قیمتی سه میلیون و ۲۰۰ پیش بینی شده است و برخی دفاتر به همین دلیل حاضر به فروش بلیت دو طرفه نبودند که در این زمینه پیگیری شد و امیدواریم چنین مشکلی دیگر وجود نداشته باشد. 

وی درباره مرزهای زمینی نیز گفت: ‌مرزهای اقلیم باز است و اصلا متفاوت از قوانین اربعین است که در روز گذشته بیش از ۵۰ نفر دستگیر شدند و برخی ‌به کشور بازگردانده شدند؛ برخی هم زندانی شدند ‌که سفارت ایران پیگیر آزادی اتباع ایرانی است.

وی با بیان اینکه ‌سلامت و عزت و کرامت زائران مهم است و به همین دلیل از آن‌ها می‌خواهیم از تردد در مرزهای غیرمجاز یا حتی مرزهای زمینی دیگر که در اربعین باز نمی‌شود، خودداری کنند، گفت:‌ تاکنون حدود ۷۰ درصد زائران اربعین آقایان و ۳۰ درصد بانوان هستند که به کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین اعلام کردیم تا برای ارائه ‌خدمات این درصد را پیش‌بینی کنند. در سال‌های گذشته بیش از یک میلیون زائر اربعین را بانوان تشکیل می‌دادند. به لحاظ‌ سنی هم ۵۵ درصد زیر ۵۰ سال دارند و ۴۵ درصد هم بالای ۵۰ سال هستند که امیدواریم همه زوار به سلامت به این سفر معنوی مشرف شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ راهنمای زائر با سازمان حج و زیارت همکاری می‌کند. راهنمای زوار را در مسیر نجف ـ کربلا داریم. همچنین یک نرم‌افزار تهیه شده تا زائران بتوانند از این فضای معنوی به خوبی استفاده کنند. هلال احمر هم تجهیزات و نیروهای خود را بسیج کرده تا در نجف و کربلا خدماتی به زوار دهند. همچنین نظارت بر رعایت ‌دستورالعمل‌های بهداشتی هم در حوزه نظارت و بازرسی در وزارت کشور خواهند داشت. ستاد نجف، کربلا و کاظمین ما فعال شده است اما توصیه می‌کنیم زوار از سفر به سامرا و کاظمین بپرهیزند تا پس از پایان این سفر شرایط را برای برقراری سفر عتبات فراهم سازیم. 
برچسب ها: ویزا اربعین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها