به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۹۵۱۸۴

دوچرخی که «وسیله امرار معاش» شد

دوچرخی که «وسیله امرار معاش» شد
گروه اقتصادی: موتورسیکلت در سال‌های اخیر به وسیله‌ای برای امرار معاشِ ایرانی‌ها تبدیل شده و همین وسیله امرار معاش را هم حالا هر کسی نمی‌تواند بخرد.قیمت موتور سیکلت در بازار از ۲۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. یعنی یک فرد برای خرید یک موتور، باید سرمایه ۲۵ میلیون تومانی داشته باشد. سرمایه‌ای که بسیاری ندارند و مجبورند موتور اجاره کنند.

اجاره روزانه موتور، ۱۰۰ هزار تومان
بررسی‌ها از اجاره روزانه موتورسیکلت‌های «هوندا ۱۲۵» (که در واقع از معمولی‌ترین موتورسیکلت‌های موجود در بازار ایران است)، نشان می‌دهد ظاهرا اجاره روزانه این وسیله معاش افزایش داشته است.«اجاره هوندا CG 125 کاملا سالم . بیمه دارد . سند دارد .به فرد مطمئن برای کار و ترجیحا متاهل اجاره داده می‌شود . قرارداد محضری و کاملا قانونی (ضمانت سفته)»

این، عینِ متنِ یکی از آگهی‌های اجاره روزانه موتورسیکلت است که در یکی از سایت‌های اینترنتی قابل دسترسی است: « موتور رهرو ۱۲۵ مدل ۹۴/ ترجیحا به متاهل اجاره داده می‌شود/ روزانه۳۰ هزار تومان/ موتور صحیح و سالم تحویل داده می‌شود/ راحت می‌توانید روزی ۱۵۰ تا۲۰۰ هزار تومان کار کنید.»
ودیعه موتور سیکلت چند؟
فرد دیگری موتور را روزانه اجاره نمی‌دهد. بلکه اجاره ماهانه است و رهن و سفته هم می‌خواهد: « موتور ۹۵ اجاره داده می‌شود/ ۲٫۵ میلیون رهن و ماهانه ۱٫۴ میلیون اجاره/ مبلغ ۱۲ میلیون تومان سفته گرفته می‌شود/ قرارداد نوشته می‌شود و کارت موتور تحویل اجاره‌کننده است.»آگهی دیگر مربوط به اجاره موتورتریل در تهران است. اجاره روزانه ۱۰۰ هزار تومان است.آگهی دیگر اجاره هفتگی موتور است. «ودیعه ۱٫۵ میلیون. تسویه هفتگی مبلغ ۳۸۰ هزار تومان. با ضامن و سفته.»آگهی دیگر هم برای اجاره «موتورسیکلت هندا ۱۲۵، اجاره روزانه ۶۰ هزار تومان، مبلغ ودیعه یک میلیون، دریافت سفته یا چک به مباغ ۱۵ میلیون تومان.» البته هزینه تعویض روغن موتور هم با صاحب موتور است.
دوچرخی که «وسیله امرار معاش» شد
در سال ۱۳۹۶ (که وضعیت اقتصاد ایران هنوز تا حد امروز هم بحرانی نشده بود) «پروانه سلحشوری» و «فاطمه ذوالقدر»، دو تن از نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که حدود ۳ و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند و ۷۰ درصد از موارد استفاده از این وسیله، به «امرار معاش» بر می‌گردد.
سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا هم چندی پیش در مورد ضریب نفوذ موتورسیکلت در ایران گفته بود: «بیش از ۳۵ درصد از حمل و نقل در کشور را موتور سیکلت‌ها به خود اختصاص می‌دهند. بعضی از موتورسیکلت‌سوار‌ها برای امرار معاش از این وسیله استفاده می‌کنند، بعضی‌ها هم برای تفریح و برخی نیز برای ایاب و ذهاب.»
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها