به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۲۹۵۲۰۲

بهترین مواد غذایی برای مقابله با اضطراب

بهترین مواد غذایی برای مقابله با اضطراب
گروه علمی:متخصصان می‌گویند برخی مواد غذایی می‌تواند به میزان قابل توجهی از سطح استرس و اضطراب انسان کم کند. امروزه با صنعتی شدن جوامع و افزایش حجم کاری انسان ها، استرس و اضطراب به بخشی از زندگی روزمره بشر تبدیل شده است. گاهی این سطح از استرس و اضطراب به حدی بالاست که انسان‌ها مجبور به استفاده از دارو‌های شیمیایی برای تسکین آن می‌شوند.با این حال، کمتر کسی می‌داند که برخی مواد غذایی که ما به صورت روزانه استفاده می‌کنیم می‌تواند خواص آرامش بخشی داشته باشد و به میزان قابل توجهی از استرس ما بکاهد. در این مطلب به مواد غذایی ضداسترس و اضطراب می‌پردازیم:
 
۱- سبزیجات دارای برگ‌های سبز
خوردن سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند اسفناج سرشار از فولات است که باعث تولید دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین مهمترین نقش را در ایجاد لذت و سرخوشی در فرد دارد.یک مطالعه بر روی ۲۸۰۰ فرد میانسال و کهنسال نشان داد مصرف فولات در این افراد خطر بروز علائم افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. تحقیقات دیگر بر روی دانشجویان در دانشگاه نیوزیلند نشان داد مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات باعث افزایش احساس آرامش، شادی، و پرانرژی بودن در طول روز می‌شود.

۲- سینه بوقلمون
بوقلمون دارای آمینواسیدی به نام تریپتوفان است که به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند. سروتونین گرسنگی را تنظیم کرده و باعث بروز احساس شادی و خوشی در انسان می‌شود. این ماده شیمیایی به تنهایی باعث بروز احساس آرامش می‌شود.یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد زنان و مردانی که برای ۱۵ روز از مواد غذایی حاوی تریپتوفان استفاده کردند از رضایت و آرامش بیشتری در زندگی برخوردار بودند. از دیگر منابع غنی از تریپتوفان می‌توان به آجیل، دانه ها، ماهی، عدس، جو دوسر، حبوبات و تخم مرغ اشاره کرد.

۳- بلغور جو دوسر
تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف کربوهیدارت‌هایی مانند بلغور جو دوسر به تولید هورمون سروتونین در مغز کمک می‌کند.

۴- ماست
شاید به عجیب به نظر برسد، اما باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش با استرس در ارتباط هستند. مغز و روده از طریق مواد شیمیایی با هم در ارتباط هستند به همین دلیل هم استرس می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود.تحقیقات بر روی زنان سالم نشان داده است مصرف ماست‌های حاوی پروبیوتیک باعث کاهش فعالیت بخشی از مغز که وظیفه مدیریت احساس و استرس را دارد می‌شود. ماست‌های پروبیوتیک علاوه بر تامین پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن، به احساس آرامش کمک می‌کند.
از دیگر مواد غذایی مفید برای مقابله با استرس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- سالمون
۲- بلوبری
۳- پسته
۴- شکلات تلخ
۵- شیر
۶- دانه‌ها (مانند تخم آفتابگردان، تخم کدو و...)
۷- آواکادو
۸- بادام هندی
۹- پرتغال
۱۰- تخم مرغ
۱۱- چای سبز
۱۲- چغندر
۱۳- زردچوبه
۱۴- بابونه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها