به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۹۵۲۱۰

طب سنتی به تنهایی از پس کرونا برنمی‌آید

طب سنتی به تنهایی از پس کرونا برنمی‌آید
گروه جامعه: رییس بیمارستان تامین اجتماعی شهید چمران ساوه گفت: طب سنتی به تنهایی نمی‌تواند بیماری کووید ۱۹ را درمان کند و قرار گرفتن طب سنتی در کنار طب نوین می‌تواند مکملی برای درمان این بیماری باشد.
 
دکتر سیدفرهاد سبط ‌طباطبایی یزدی  در خصوص درمان کرونایی‌ها با طب سنتی اظهار کرد: طب سنتی در جای خود و کارکردی که دارد قابل احترام است، اما طب سنتی در بیماری کووید ۱۹ با ضربات سهمگینی که بر بدن انسان وارد می‌کند، باید در کنار طب دانشگاهی و آکادمیک قرار گیرد تا نتیجه مطلوب بدست آید و نمی‌تواند به تنهایی جایگزین طب دانشگاهی باشد.وی افزود: پرهیز از خوردن غذاهای با طبع سرد و استفاده از جوشانده‌ها در طب سنتی توصیه می‌شود، ولی صرفا تکیه بر این توصیه‌ها و بی‌اعتمادی به تجویز پزشکان برای درمان کرونا آسیب‌زاست و می‌تواند برای بیمار خطرناک باشد.

رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه بیان کرد: تجربه بستری افزون بر سه هزار بیمار در این بیمارستان بیانگر آن است که پرداختن صرف به طب سنتی منجر به بروز خطاهایی در درمان بیماران کرونایی شده که قابل برگشت نیست و بیمار باید پروسه درمان را در مراکز درمانی و با نظر پزشک طی کند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط دشواری را در پیک پنجم شیوع کروناویروس تجربه می‌کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر ضریب اشغال تخت‌های بستری افزایش یافته و در بسیاری از روزها افزون بر ۸۰ بیمار کرونایی از بیمارستان خدمات بستری دریافت می‌کنند و بخش اعظمی از بیماران به این مرکز درمانی را بیماران کووید ۱۹ تشکیل می‌دهند.
 
دکتر طباطبایی با اشاره به اینکه سه بخش عمومی و یک بخش ویژه بیمارستان شهید چمران درگیر بیماران کرونایی است، افزود: تنها با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی می‌توان امیدوار بود که میزان مراجعات مردم به بیمارستان کاهش خواهد یافت.

او با تاکید بر اینکه معمولا ۸۰ درصد افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند با درمان معمول بهبود می‌یابند، گفت: ۲۰ درصد از بیماران کووید ۱۹ نیازمند بستری یا درمان ویژه هستند و تعدادی از مبتلایان نیز کارشان به مراقبت ویژه کشیده خواهد شد.رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه تصریح کرد: مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی موجب می‌شود که وضعیت جسمانی بیمار وخیم تر شده و کار به مراقبت ویژه از بیمار بکشد و متاسفانه افرادی که درگیری شدید کرونایی پیدا می کنند از سر غفلت است، در حالی که باید با پیدا شدن علائم بیماری در سریعترین زمان ممکن به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی ممکن است که به قیمت جان افراد تمام شود، گفت: در سوش دلتا سرعت سرایت ویروس بسیار بالاست و فرد بین پنج الی هفت روز با این بیماری درگیر می‌شود. اگر یک هفته از شروع بیماری بگذرد این احتمال وجود دارد که عواقب و تبعات بدی در انتظار فرد مبتلا به بیماری باشد.
دکتر طباطبایی افزود: در صورت تشدید علائم نظیر قطع نشدن تب یا احساس تب مجدد، تنگی نفس و اختلالات هوشیاری باید تحت نظر پزشک متخصص درمان شود. حتی توصیه می شود که افراد در ۱۰ روز اول بیماری به طور مستمر و یک روز در میان تحت نظر قرار گیرند و این موضوع برای افرادی که ریسک‌هایی نظیر بارداری، سن بالای ۶۰ سال، دیابت، فشار خون، ناراحتی قلبی و ریوی دارند یا برای درمان بیماری دیگری داروهای ضعف سیستم ایمنی مصرف می کنند نظیر بیماران سرطانی و ... از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با تاکید بر پرهیز از خوددرمانی در منزل گفت: بیماران کرونایی باید تا دو هفته تحت مراقبت شدید و زیر نظر پزشک پروسه درمانی را طی کنند تا کارشان به مراقبت ویژه نکشد.او در عین حال تصریح کرد: با توجه به اینکه سوش دلتا بالاترین قدرت سرایت را دارد به هیچ وجه نباید در استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور در تجمعات سهل‌انگاری کرد. تا زمانی که فرد به کرونا مبتلا نشده است باید پیشگیری کند چراکه در صورت درگیری با کروناویروس معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار فرد مبتلاست.

دکتر طباطبایی با اشاره به فوت بیمار ۱۳ ساله بر اثر ابتلا به کرونا در ساوه گفت: متاسفانه در بین مبتلایان، کودکان، نوجوانان و جوانان در کنار سالمندان جان خود را از دست داده‌اند و تماشای جان باختن این افراد برای کادر درمان بسیار سخت و جانسوز است.وی با تاکید بر اینکه شوخی گرفتن بیماری کووید ۱۹ اشتباهی است جبران ناپذیر، گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توصیه به دیگران در شرایط کنونی ضرورت دو چندان دارد و امید است با تسریع در واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها شاهد برگشت روزهای قبل از شیوع کرونا در کشور باشیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها