به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۲۹۵۲۲۴

هولوگرام‌هایی که می‌توانند لمس شوند!

هولوگرام‌هایی که می‌توانند لمس شوند!
گروه علمی: محققان هولوگرام‌هایی ابداع کرده‌اند که می‌توان آنها را احساس کرد، به عنوان مثال یک توپ بسکتبال هولوگرامی ایجاد کردند که قابلیت چرخش و جهش دارد.به گزارش ایسنا، همه ما در برخی فیلم‌های سینمایی شاهد تصاویر دیجیتالی سه بعدی و زنده بوده‌ایم و مثلا یک تماس تصویری که بدن فرد مورد نظر به طور کامل اما به صورت دیجیتالی در مقابل فرد تماس گیرنده ظاهر می‌شود و آرزو کرده‌ایم که ای کاش چنین چیزی برای ما هم میسر بود. اکنون به نظر می‌رسد این فناوری موسوم به "هولوگرام" پیش روی ماست و در آینده‌ای نزدیک در دسترس خواهد بود.
 
محققان دانشگاه "گلاسکو" سیستمی را ابداع کرده‌اند که از جت‌های هوا موسوم به "ایروهپتیکس"(aerohaptics) استفاده می‌کند تا به کاربران این امکان را بدهد که واقعاً یک هولوگرام را احساس کنند."راویندر داهیا" سرپرست این پروژه می‌گوید: این جت‌های هوا حس لمس را در انگشتان، دست‌ها و مچ دست افراد ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان، این فناوری می‌تواند به شما امکان دهد تا با یک نماد مجازی از دوست خود در آن سوی جهان ملاقات کنید و واقعاً دست دادن با او را احساس کنید.

این اختراع شامل یک نازل است که در پاسخ به حرکات دست‌ها، هوا را با نیروی مناسب به سمت دست کاربر می‌دمد. "داهیا" و تیمش از یک هولوگرام توپ بسکتبال برای آزمایش سیستم جدید خود استفاده کردند. آنها دریافتند که می‌توان توپ را به شکل قانع کننده‌ای لمس کرد و حتی آن را غلتاند و به حرکت درآورد.وی افزود: بازخورد لمسی حاصل از جت‌های هوا بر اساس سطح مجازی توپ بسکتبال تنظیم شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا شکلِ گِرد توپ را احساس کنند.

محققان در حال حاضر به دنبال تغییر دمای جریان هوای این سیستم هستند تا کاربران بتوانند سطوح گرم یا سرد را احساس کرده و همچنین امکان افزودن بو به جریان هوا را بررسی می‌کنند. همه این عناصر با هم، یک تجربه همه‌جانبه و واقعی‌تر را ایجاد می‌کند."داهیا" ادعا می‌کند که این فناوری جدید هولوگرافیک می‌تواند بازی‌های ویدئویی را بدون نیاز به پوشیدن لباس‌ها و حمل تجهیزات سنگین بهبود بخشد. او همچنین ادعا می‌کند که این اختراع می‌تواند توسط پزشکان برای درمان بهتر بیماران مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مثال به آنها امکان می‌دهد یک تومور را لمس کنند.
برچسب ها: هولوگرام‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها