کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از نابسامانی در توزیع تا مخالفت با واردات

29 شهريور 1400 ساعت 17:20


گروه اقتصادی: در یک میزگرد تخصصی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از نبود کالا به اندازه کافی در سطح عرضه انتقاد کرد و دبیرکل انجمن صنفی لوازم خانگی با اشاره به چشم انداز تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰، گفت که اما اگر مجددا درهای واردات باز شود، تلاش چند ساله تولیدکنندگان از بین می‌رود.
 

به گزارش ایسنا،  اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در میزگرد تخصصی با موضوع «حمایت از تولید داخل و تاثیر واردات کالاهای خارجی در صنعت لوازم خانگی»، اظهار کرد: شرایط صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ با چهار سال گذشته تفاوت معناداری پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۶ معتقد بودم باید واردات موازی برای به سرانجام رسیدن تولید انجام شود. چرا که آن زمان کیفیت و و تنوع تولیدات داخلی کمتر بود.  

وی با تاکید بر لزوم واردات تکنولوژی، مواد اولیه و تجهیزات و به روزرسانی دستگاه‌ها، گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید ذائقه مردم را بررسی کنند. در چهار دهه اخیر هیچ راهبردی در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته و تولیدکننده همیشه متضرر بوده است. سوال من این است که این انجمن‌های موازی به چه دلیل شکل گرفته است. اگر هدف‌مان تولید و برند ملی است باید همه این انجمن‌ها یکی شوند. چرا در این چهار سال گذشته توزیع‌کنندگان دیده نشدند؟ ما همین الان به سمت انحصاری فروختن کالا رفته‌ایم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به خروج سرمایه در دولت قبلی، تصریح کرد: اما با این حال تولیدکنندگان همچنان کارآفرینی کردند و زیر بار بدهی رفتند. اگر تولید داریم چرا در سطح عرضه نمی‌آید. مگر می‌شود ۱۸ درصد بهره بدهید و بعد با ۴ درصد کالا را بفروشید. مسیری که برای صنعت لوازم خانگی تا کنون رفته‌ایم اشتباه بوده است. چرا امروز نباید در سطح عرضه کالا باشد و بعد کالا در تعاونی‌ها به قیمت لیزینگ فروخته ‌شود؟  دغدغه ما این است که در سطح عرضه کالا نیست. مشکل این است که انحصار طلبی و خود بزرگ بینی در صنعت لوازم خانگی ایجاد مشکل کرده است. چرا امروز یک قلم کالای لوازم خانگی با یک قیمت صادر می‌شود و با یک قیمت دیگر عرضه می‌شود؟ اسم توزیع‌کنندگان در هیچ اساسنامه‌ای نیست و فقط به عنوان مهمان در جلسات حضور دارند.

چشم انداز تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰
همچنین سید حسن حسینی شاهرودی،  دبیرکل انجمن صنفی لوازم خانگی، در ادامه این نشست با اشاره به نبود چشم‌انداز و سند راهبردی در صنعت لوازم خانگی طی ۴۳ سال گذشته، گفت: این راهبرد نه فقط در تولید بلکه در کل زنجیره لوازم خانگی و همچنین در دولت و در مجلس سیاست کلانی وجود نداشته است.
وی با شاره به اشتغال چند میلیون نفر در این زنجیره از تولیدکنندگان و قطعه‌سازان تا خدمات پس از فروش، اظهار کرد: انجمن‌های موازی همگی اهداف مشترکی دارند ولی در حوزه‌های مختلف تولید و توزیع و خدمات تقسیم کار صورت گرفته است. این در حالی است که دولت به عنوان سیاستگذار نقشی نداشته است که این زنجیره را بهم متصل کند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه اوایل انقلاب با فعالیت شرکت‌های ارج، آزمایش و پارس به نوعی خودکفا بودیم، تصریح کرد: این صنایع اگرچه مونتاژ بود ولی برند ایرانی بود. تولید صنعت لوازم خانگی در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بود، اما وقتی تحریم‌ها شروع شد برندهای خارجی ایران را ترک کردند و تولید به هشت میلیون دستگاه رسید. تولید این محصولات در سال ۱۳۹۷ رشد هشت درصدی داشته، اما و در سال گذشته به یکباره با رشد ۷۸ درصدی روبرو شدیم.اما به گفته وی حمایت دولت عامل این رشد نبوده، بلکه  تحریم و نیاز داخل باعث این اتفاق شد. البته تولید لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴ باید به ۲۵ میلیون قطعه در سال برسد. اما اگر مجددا درهای واردات باز شود، تلاش چند ساله تولیدکنندگان از بین می‌رود.  

۴ مزیت کشورهای صنعتی
عبدالمجید شیخی، اقتصاددان نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: دنیای غرب ۳۰۰ سال است که از صنعت خود حمایت می‌کنند، به طوری که خودشان از نردبان ترقی بالا رفتند، به اوج صنعت و تکنولوژی رسیدند و بعد آن نردبان را انداختند و اجازه ندادند کشورهای جهان سومی به آن برسند.

وی با بیان اینکه کشورهای صنعتی با استفاده از چهار مزیت شامل قیمت تمام شده پایین، کیفیت بالا، قابلیت ثبات در گرفتن سفارش و تولید انبوه توانستند بازارهای خودشان و بازارهای دنیا را فتح کنند. ، اظهار کرد: کشورهای جهان سوم با محدودیت‌های تعرفه‌ای مانع واردات شدند، اما آن‌ها  سازمان تجارت جهانی را به وجود آوردند که درهای واردات را باز کنند و مازاد تولیدات خود را به کشورهای جهان سوم بفروشند. اتحادیه اروپا دارای ۱۷ معاهده در چارچوب سیاست حمایت از تولید داخل است. استراتژی غرب ناتوان گذاشتن کشورهای جهان سوم در تولید کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه است. برخلاف شعارهای خصوصی‌سازی، آزادسازی و تعدیل اقتصادی که کشورهای غربی داده‌اند، خودشان به این شعارها عمل نکردند. اتفاقا از دولتی‌ترین اقتصادها خود آمریکا است. در آمریکا رقابت وجود ندارد.

شیخی افزود: آن‌ها موضوع حمایت رابا این شعارها از اذهان ما دور می‌کنند. در نظام اقتصاد اسلامی رقابت زمانی منطقی است که در شرایط برابر باشد و در شرایط نابرابر رقابت ظلم است. ما باید ایجاد توانمندی کنیم و بعد وارد میدان شویم. واردات در شرایط نابرابر و ورود کالاهای خارجی باعث خیزش کالاهای داخلی نمی‌شود. بلکه کالای داخلی را زمین می‌زند.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر جدال بین موافقان و مخالفان واردات لوازم خانگی جریان داشته و سر دیگر این طیف معتقدند برای احترام به سلیقه و ذائقه همه مردم، ایجاد رقابت برای بهبود کیفیت و همچنین جلوگیری از ایجاد انحصار، واردات لوازم خانگی باید آزاد شود. اما تولیدکنندگان می‌گویند فعالیت بیش از ۲۰۰۰ واحد تولیدی در این بخش مانع از ایجاد انحصار و دچار شدن وضعیت این صنعت به صنعت خودرو می‌شود.


کد مطلب: 295228

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295228/نابسامانی-توزیع-مخالفت-واردات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir