به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۹۵۲۴۱

اثر مرکب افزایش نرخ ارز نیمایی بر بازار سرمایه

اثر مرکب افزایش نرخ ارز نیمایی بر بازار سرمایه
گروه اقتصادی:  بررسی نرخ ارز نیمایی در چند هفته اخیر حاکی از افزایش نسبی این مؤلفه اثرگذار بر بازار است، اتفاقی که به گمان بسیاری از کارشناسان در آینده‌ای نه چندان دور بر رشد سوددهی صنایع تأثیر می گذارد.
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید با بیان مطلب فوق  گفت: بیشتر شرکت‌های بورسی در حوزه صادرات فعالیت دارند بنابراین افزایش نرخ ارز نیمایی می‌تواند به افزایش سودآوری این شرکت‌ها در بازار سرمایه کمک کند.

احسان عسگری افزود: درصد بالایی از ارزش کل بازارسرمایه به شرکت‌های صادرات محور با درآمد دلاری اختصاص دارد. در این میان افزایش نرخ نیما سبب می شود که درآمد فروش در نتیجه سودآوری این شرکت‌ها افزایش یابد؛ فرایندی که به موجب آن استقبال و خرید سهام شرکت های صادرات محور در بازار سرمایه افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های صادرات محور در صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، بخشی از صنایع معدنی و امثال آن شرکت هایی هستند که به طور خاص از افزایش نرخ ارز نیمایی منتفع می شوند. البته در مقابل برخی از شرکت ها هستند که با توجه به میزان ارتباطشان به واردات مواد اولیه، ممکن است از این افزایش نرخ متضرر شوند. با این وجود تاثیر افزایش قیمت ارز در سامانه نیما بر شرکت های صادرات محور بیشتر از آنهاست.

این فعال بازار سرمایه در ادامه با اشاره به رشد نرخ بهره بین بانکی طی سه ماه اخیر گفت: نرخ بهره بین بانکی بازده رقیبی برای کلیت بازار سرمایه محسوب می‌شود، به این معنی که هرچه نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کند احتمال این که حرکت منابع از بازار سهام به سمت سرمایه گذاری بدون ریسک و با نرخ بالاتر برود، بیشتر می‌شود.

عسگری تصریح کرد: نرخ بهره بین بانکی، نرخی است که بانک‌ها به یکدیگر به طور کوتاه مدت قرض می‌دهند، افزایش این نرخ می تواند نشان دهنده این باشد که انتظارات در مورد بازده بازار صعودی است. هرچند این نرخ توسط دولت کنترل می‌شود ولی افزایش آن می‌تواند تداعی کننده این موضوع باشد که در آینده نرخ بهره بازار افزایش پیدا کند، البته این موضوع علامت مثبتی برای بازارسرمایه محسوب نمی‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: طی دوره‌های مختلف در یک سال نرخ بهره بانکی با توجه به شرایط مختلف نوساناتی را تجربه می کند که اگر با رشد مواجه نباشد، می توان پیش بینی کرد نرخ بهره سپرده ها تغییر چندانی نخواهد کرد.وی افزود: نرخ بهره بین بانکی به سیاست‌های بانک مرکزی و سیاست هایی که بانک ها بین خود دارند برمی‌گردد.

وی ادامه داد: هرچند که این نرخ در طولانی مدت بر روی سپرده‌های بانکی نیز اثر خواهد گذاشت اما با این که عوامل زیادی در رشد نرخ سپرده های بانکی دخیل هستند، در شرایط کنونی و با توجه به تورم موجود احتمال افزایش نرخ بهره سپرده‌ها بعید به نظر می رسد.    

عسگری در بررسی شرایط کنونی گفت: برخی ابهامات در خصوص سیاست های اقتصادی دولت و رویدادهایی که ممکن است در خصوص برجام و مذاکرات هسته ای اتفاق بیفتد و همچنین احتمال کاهش قیمت دلار، بازار سرمایه را با هراس مواجه کرده است. از طرفی دیگر کاهش چشمگیر قیمت های جهانی برخی کامودیتی ها مانند سنگ آهن در یکی دو ماه اخیر سبب شده است ریسک کاهش قیمت کامودیتی ها بر بازار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: این متغیرها اثرهای مختلفی بر صنایع بازار دارند؛ اما این موضوع که همه صنایع و شرکت ها با صف خرید و فروش رو به رو هستند ناشی از هیجان است. براین اساس، به نظر می رسد بازار تحلیل کافی از شرکت ها و صنایع ندارد.عسگری به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: بهتر است از تحلیل های شرکت های دارای مجوز مانند شرکت های مشاوره سرمایه‌گذاری و یا سبدگردان ها استفاده و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.
برچسب ها: بازار سرمایه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها