به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۲۹۵۲۵۶

نگرانی‌های عربستان از بازگشت طالبان

نگرانی‌های عربستان از بازگشت طالبان
گروه بین الملل: شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه اختصاصی با مجله هندی "ایندیا تودی گفت که برگشت القاعده، داعش و طالبان در افغانستان موضوعی است که جای "نگرانی واقعی" دارد. وزیر خارجه عربستان سعودی در پی تحولات افغانستان برای یک دیدار سه روزه با مقامات هند وارد هند شده و نگرانی خود در مورد وضعیت افغانستان را با همتای هندی خود در میان گذاشته است.
شاهزاده فیصل گفت که تروریسم فراکشوری "مایه نگرانی" است. او گفت که در این مورد با جی شانکر وزیر امور خارجه هند به تفصیل صحبت کرده است.وزیر خارجه عربستان گفته که کشورش هیچ تماسی با طالبان ندارد و در مورد به رسمیت شناختن دولت آنها نیز منتظر "تشکیل یک دولت فراگیر" است.
بیست سال پیش اعضای شبکه القاعده در افغانستان حملاتی را برنامه‌ریزی کردند که در نتیجه آن چهار هواپیمای مسافربری ربوده شد و در نقشه‌ای از پیش تعیین شده این هواپیماها به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و مقر وزارت دفاع در واشنگتن برخورد کرد. ۲۹۷۷ نفر در این حملات که از آن به عنوان "مرگبارترین" حملات به خاک آمریکا نام برده شده، کشته شدند.
از دیرباز گمانه زنی‌هایی درباره ارتباط رسمی عربستان با این حملات با توجه به تعداد اتباع این کشور که در این عملیات حضور داشتند و همچنین بن لادن رهبر پیشین القاعده، وجود دارد.
با این حال کمیسیون یازدهم سپتامبر چندی پیش اعلام کرد مدرکی که حاکی از نقش دولت عربستان یا مقامات ارشد این کشور در این حملات باشد، پیدا نکرده است.کمتر از یک ماه بعد از این حمله، جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دستور حمله به افغانستان را صادر کرد. هدف از این عملیات که توسط ائتلافی جهانی نیز همراهی می‌شد نابودی القاعده و یافتن بن لادن بود.
عربستان سعودی در دهه نود میلادی زمانیکه طالبان برای نخستین بار حاکمیت در افغانستان را بدست گرفت یکی از سه کشوری به شمول پاکستان و امارات متحده بود که دولت آن‌ها را به رسمیت شناخت. این کشور اما در دو سال اخیر که آمریکا با طالبان در دوحه مذاکرات داشت، در حاشیه قرار داشت.عربستان، مصر، امارات و بحرین، تابستان سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به "حمایت گسترده از تروریسم" روابط سیاسی و اقتصادی خود با این کشور را قطع کردند.این کشورها قطر را متهم می‌کردند که از تروریسم حمایت می‌کند. قطر این اتهام را رد می‌کند و از عربستان سعودی امارات متحده عربی، بحرین و مصر که دست به تحریم این کشور زدند به علت خسارت به خطوط هوایی خود درخواست میلیاردها دلار غرامت کرده است.
با وجودیکه طالبان با امضای توافقات دوحه به آمریکا تعهد سپرده است که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کنند اما وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگو با مقامات هندی تاکید کرده است که طالبان باید در مورد تامین صلح وثبات در افغانستان اطمینان بدهند.
این نخستین سفر یک مقام بلند پایه عربستان پس از تحولات در افغانستان است که به هند صورت می‌گیرد. هند نیز پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان و شبه نظامیان کشمیری در افغانستان می‌کند.شاهزاده فیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در این سفر به دهلی خواستار حل مساله کشمیر میان دهلی و اسلام‌آباد شده است. وی همچنین تعهد کرده است که کشورش در هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
او وعده داده است که پروازهای میان دهلی و ریاض بزودی به منظور سیاحت و بروی زئران حج آغاز خواهد شد. پروازها میان این دو کشور از زمان شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود.



 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها