کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت گاز در اروپا ۱۰ درصد افزایش یافت

30 شهريور 1400 ساعت 11:16


گروه اقتصادی: با ادامه بازی موش و گربه بر سر صادرات گاز روسیه به اروپا، شرکت گازپروم حاضر نشد برای اکتبر گاز بیشتری از طریق اوکراین به اروپا ارسال کند و باعث افزایش ۱۰ درصدی قیمتها در روز دوشنبه شد.به گزارش ایسنا، اقدام روسیه برای حداقل نگه داشتن جریان گاز به اروپا به معنای آن است که این قاره نمی تواند در آستانه ماههای زمستان، گاز کافی ذخیره کند. ذخیره گاز اروپا ۷۲ درصد ظرفیت آن است که پایینترین میزان در بیش از یک دهه گذشته به شمار می رود. گازپروم تقریبا یک سوم از ظرفیت ترانزیت گاز خط لوله یامال-اروپا را رزرو کرده است. همزمان این شرکت هیچ ظرفیت ترانزیت اضافی از طریق اوکراین رزرو نکرده است. در دو نقطه شبکه گاز طبیعی گازپروم که در مرز روسیه-اوکراین قرار دارند، این شرکت از ظرفیت ۹.۸ میلیون متر مکعب در روز که عرضه شده را رزرو نکرده است.
 

 قیمت گاز TTF هلند که قیمت پایه گاز طبیعی اروپاست، روز دوشنبه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت.
بهای معاملات اکتبر بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت. بهای معاملات نوامبر بیش از ۱۴ درصد و معاملات دسامبر حدود ۱۵ درصد افزایش یافت.جیمز وادل، مدیر بخش گاز اروپا در شرکت انرژی اسپکتس به بلومبرگ گفت: عدم رزرو ظرفیت ترانزیت احتمالا باعث کاهش عرضه روسیه در زمستان امسال نسبت به سال گذشته می شود.

قانونگذاران اروپایی اکنون از کمیسیون اروپا درخواست کرده اند درباره احتمال دستکاری بازار توسط شرکت گازپروم که اصرار دارد به قراردادهای فعلی پایبند است، تحقیق کند. شرکت گازپروم با اشاره به برداشت ۶۶ میلیارد متر مکعب گاز در ذخایر در مدت ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ که باعث تاخیر در عرضه جدید گاز به مدت سه هفته شد، اروپا را مقصر این بحران می داند.

در این بین، نروژ روز دوشنبه موافقت کرد صادرات گاز طبیعی به اروپا را افزایش دهد. شرکت اکوئینور که دومین تامین کننده بزرگ گاز اروپا پس از گازپروم است، اعلام کرد نروژ اجازه می دهد صادرات گاز مجموعا دو میلیارد متر مکعب از میادین ترول و اوزبرگ از اول اکتبر افزایش پیدا کند. این میزان افزایش معادل دو درصد از صادرات سالانه گاز نروژ از طریق خط لوله است.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی انگلیس از این اقدام نروژ که تنها یک سوم از گاز انگلیس را تامین می کند، استقبال کرد اما تلاش کرد مصرف کنندگان را خاطرجمع کند که بحرانی وجود نخواهد داشت.بر اساس گزارش رویترز، مصرف کنندگان اروپایی با چشم انداز افزایش صورتحساب گرمایش زمستان به دلیل مجموعه ای از عوامل جهانی و آسیب پذیر ماندن اروپا در برابر نوسان قیمتهای جهانی انرژی روبرو هستند. قیمتهای پایه گاز اروپایی از ژانویه به دلیل ذخایر اندک، قیمتهای بالای کربن در اتحادیه اروپا، افزایش تقاضا در آسیا، عرضه اندک روسیه، تولید اندک تجدیدپذیرها و اختلالات مربوط به تعمیرات تاسیسات هسته ای بیش از ۲۵۰ درصد صعود کرده است. افزایش قیمت گاز بازارها دیگر را با مشکلاتی روبرو کرده که شامل کمبود دی اکسید کربن در پی تعطیلی کارخانه های تولید کود بوده است.


کد مطلب: 295323

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/295323/قیمت-گاز-اروپا-۱۰-درصد-افزایش-یافت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir