به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۲۹۵۳۳۵

سیگنال انتخاباتی به پوتین

سیگنال انتخاباتی به پوتین
گروه بین المل:روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نتایج اولیه انتخابات پارلمانی روسیه نشان می‌دهد مخالفت با حزب حاکم پوتین رو به افزایش است و انتظار نمی‌رود که او به راحتی به پیروزی برسد.
کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که با ۳۳درصد آرای شمرده‌شده، حزب «روسیه متحد» بیش از ۴۵درصد آرا را به‌دست آورده است و «حزب کمونیست» ۲۲درصد و حزب ملی‌گرای LDPR حدود ۹درصد آرا را به‌دست آورده است. حزب «روسیه متحد» که وفادار به پوتین است در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۶ بیش از ۵۴درصد آرا را به دست آورده بود؛ اما اکنون به نظر می‌رسد به‌دلیل کاهش استاندارد زندگی مردم از محبوبیت این حزب هم کاسته شده است.از سوی دیگر، «آنتون تروئیانوفسکی» و «ایوان نچپورنکو» در گزارش ۱۹ سپتامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند نتایج نسبی اعلام‌شده از سوی تلویزیون دولتی روسیه، پس از سه روز شمارش آرا که روز یکشنبه ۲۸ شهریورماه به پایان رسید، نشان داد که حزب «روسیه متحد» ۴۴درصد آرا را به خود اختصاص داد و این ۱۰درصد کمتر از نتایج انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ است.
«حزب کمونیست» با ۲۲درصد در جایگاه دوم ایستاد و این در حالی است که این حزب در سال ۲۰۱۶ فقط ۱۳درصد آرا را در اختیار داشت. انتخابات روسیه نه آزاد است و نه عادلانه و نقش پارلمان در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که از آن با عنوان «ماشین امضا»ی طرح‌های کرملین یاد می‌شود. در عین حال، این پارلمان صوری به نوعی به حکومت پوتین مشروعیت می‌دهد. بنابراین بودن پارلمان بهتر از نبودنش است. در هفته های اخیر، ویدئوهایی از صندوق‌های رای که پیش از رای‌دهی پر شده و برخی دیگر از نمونه‌های تقلب و فساد در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. اما متحدان رهبر زندانی اپوزیسیون یعنی الکسی ناوالنی امیدوار بودند که از انتخابات به‌عنوان حربه‌ای برای «نه» گفتن به پوتین استفاده کنند.
چه بسا این انتخابات سبب شود که آرای اپوزیسیون افزایش یابد. انتخابات هفته جاری (انتخابات سه‌روزه پارلمانی که روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه برابر با ۲۶، ۲۷ و ۲۸ شهریورماه برگزار شد) در بحبوحه سرکوب مخالفان از سوی کرملین برگزار شد. مقام‌های دولتی که از پاسخ «نه» صندوق های رای می‌ترسیدند، تمام مخالفت‌ها از سوی چهره‌های اپوزیسیون را طی دوره برگزاری انتخابات ممنوع کردند .مقام‌های دولتی همزمان بسیاری از مخالفان را به تبعید فرستاده و رسانه‌های مستقل مردمی را «عوامل خارجی» نامیدند تا به این وسیله فضای سرکوب درست کنند و اجازه انتقاد ندهند.
«تروئیانوفسکی- نچپورنکو» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، ناظران انتخاباتی و منتقدان کرملین می‌گویند، ماهیت چندروزه این انتخابات (از جمله اقداماتی که انجام گرفت همانا آمار کاهشی شیوع کرونا بود تا مردم ترغیب به حضور در انتخابات شوند.) احتمال تقلب را افزایش داد و رصد و نظارت بر آرا را دشوارتر ساخت. با توجه به اینکه حزب حاکم «روسیه متحد» تقریبا سه‌چهارم از ۴۵۰ کرسی مجلس دوما (مجلس سفلی) را در اختیار گرفت، اما این حزب همچنان دوسوم کرسی‌ها را در «مجلس اعلا»ی روسیه با وجود از دست دادن نیمی از آرا در دست دارد.
نبرد سخت مخالفان با تصمیمات گوگل و اپل برای موافقت با درخواست‌های دولت روسیه برای مسدود کردن دسترسی به مطالب ناوالنی که قرار بود تظاهراتی را هماهنک کند، دشوارتر شده است. بعد از اینکه این دو غول فناوری روز جمعه یک «اپ» هوشمند مربوط به ناوالنی را از فروشگاه‌های خود حذف کردند، گوگل در آخر هفته گذشته پا فراتر گذاشت و ظاهرا با درخواست دولت روسیه برای مسدود کردن فیلم‌های یوتیوب و پرونده‌های Google Docs که متحدان ناوالنی از آن برای هماهنگی آرا در ۲۲۵ حوزه انتخاباتی استفاده می‌کردند، موافقت کرد. همزمان با ماجرای انتخابات، «آنا چرنویا» هم در گزارش ۲۰ سپتامبر برای سی‌ان‌ان نوشت که روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه در دانشگاه دولتی «پِرم» در روسیه تیراندازی شد و دست‌کم ۸ نفر کشته شدند.
همچنین ۶ نفر دیگر هم در این تیراندازی مجروح شدند. گفته شده است مهاجم روز دوشنبه با سلاح وارد دانشگاه شد و آتش گشود. سرویس خبری دانشگاه «پرم» اعلام کرد که «برخی دانشجویان و استادان خود را در کلاس‌های درس پنهان کرده بودند.» کمیته تحقیق دانشگاه اعلام کرد که ضارب یک مرد است و هویت او شناسایی شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز معلوم نشده بود که آیا وی از دانشجویان این دانشگاه بوده یا خیر. گزارشگر سی‌ان‌ان نوشت که ضارب در برابر دستگیر کردن مقاومت ورزیده و این باعث شده است او زخمی شود. این دانشگاه در ۸۰۰ مایلی (۱۳۰۰ کیلومتری) مسکو قرار دارد.  ضارب از دانشجویان این دانشگاه بوده است.
 دست‌کم ۸ نفر کشته شده‌اند. الجزیره نوشت که دانشجویان برای جلوگیری از ورود ضارب به کلاس‌ها، موانعی پیش روی او تعبیه کرده بودند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها