به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۲۹۵۳۷۶

ریزش 36 هزار و 535 واحد شاخص بورس تهران

ریزش 36 هزار و 535 واحد شاخص بورس تهران
گروه اقتصادی:شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز هم با کاهش 36 هزار و 535 واحد جدید روبه‌رو شد. بورس اوراق بهادار تهران این روزها تحت‌تأثیر کاهش نرخ دلار از یکسو، دخالت در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی از سوی دیگر و نیز شایعاتی مبنی بر تغییر مدیریت در بازار سرمایه و همچنین ترس معامله‌گران حقیقی باعث ریزش شاخص کل شده، به گونه‌ای که امروز هم با ریزش 36 هزار و 535 واحد شاخص کل به رقم یک‌میلیون و 391 هزار و 238 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با عقب‌نشینی 11 هزار و 89 واحد به رقم 421 هزار و 521 واحد رسید. 
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 590 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 6.6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 707 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 375 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی نسبت به روز گذشته 2.5 درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن هم 2.5 درصد عقب‌نشینی داشتند. شاخص آزاد شناور 2.3 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 3 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 2 درصد کاهش یافت. میزان کاهش در بازار اول نشان می‌دهد رفتار هیجانی سهامداران خرد هم به ریزش بازار کمک کرده است. 

نمادهای فولاد مبارکه، شستا، گل‌گهر، چادرملو، ملی‌مس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند. در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با کاهش 440 واحد به رقم 20 هزار و 725 واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 155 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه بورس به بیش از 378 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 4 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق م الی در قالب 870 هزار فقره معامله و به ارزش 17 هزار و 287 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صباتأمین و پتروشیمی مارون به ترتیب بیشتر اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به 22 هزار میلیارد تومان نزدیک شد. 

با توجه به اینکه سال گذشته تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند، رفتار هیجانی و جمعی در بورس اثر منفی می‌گذارد، بنابراین بهتر است تازه واردان ابتدا از ورود به خرید مستقیم سهام خودداری کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شوند و همچنین با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس الزاماً همراه با ریسک و نوسان است، بنابراین باید سرمایه‌گذاری از محل پس‌اندازهای صورت گیرد که نیاز فوری به آن نیست و در چشم‌انداز بلندمدت همراه با مطالعه، مشورت و تحلیل انجام شود. 

از طرفی دولت باید بداند بازار سرمایه و بورس یکی از منابع تأمین مالی کلان برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی به شمار می‌رود، بنابراین باید از کلیت بازار حمایت شود و حضور مردم را به فال نیک بگیرد و اجازه ندهد با رفتارهای هیجانی عده‌ای، مردم دچار زیان شوند، زیرا اگر سرمایه‌های مردم از بورس خارج شود، وارد بازارهایی مانند ارزهای خارجی و دلار، سکه و حتی مسکن می‌شود.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها