به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۹۵۳۸۸

مساله اصلی، تفکیک آب شرب در بخش خانگی

مساله اصلی، تفکیک آب شرب در بخش خانگی
گروه اقتصادی: خشکسالی روز به روز در ایران جدی‌تر می‌شود. آمارها می‌گویند که کشاورزی، ۹۰ درصد، مصارف خانگی ۸ درصد و صنعت و معدن ۲ درصد از آب کشور را مصرف می‌کند. انگشت اتهام نهادهای رسمی در کشور هم مانند همیشه مصرف مردم را نشانه می‌گیرد و نقش این نهادها در اسراف آب را نادیده می‌گیرد اما به راستی اشکال مردم در کجاست؟ باقر قرمز چشمه، رئیس بخش تحقیقات هیدرولوژی و توسعه منابع آب در همین براه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مردم به کم بودن میزان مصرف آب شرب توجه نکنند و صرفه‌جویی کنند.
قرمز چشمه ادامه می‌دهد:  آب کشاورزی کیفیت و شرایطی متفاوت از آب شرب دارد.

قرمز چشمه اظهار می‌کند: میزان شوری، کیفیت و در نهایت میزان سرمایه‌ای که برای تامین آب شرب مصرف می‌شود بسیار بیشتر از آبی است که برای حوزه‌های دیگر استفاده می‌شود. در دنیا هم بیشتر بودن میزان مصرف آب کشاورزی و صنایع از میزان مصرف آب شرب، رایج است.

مساله اصلی، تفکیک آب شرب در بخش خانگی
او تصریح می‌کند: به دلیل همین مسایل و میزان سرمایه‌ای که برای آب شرب مصرف می‌شود، نباید تصور کرد که اگر در مصرف آب شرب صرفه‎‌جویی کنیم، تفاوتی در میزان مصرف آب ندارد. به جرات می‌توان گفت تصفیه آب شرب، ۵۰ درصد گران‌تر از تصفیه آب کشاورزی و صنایع است.
 
تفکیک آب شرب و آب غیرشرب، سال‌هاست در ایران مطرح شده به سرانجامی نرسیده است. بر اساس این طرح، آب آشامیدنی از آب مصرفی خانگی جدا می‌شود تا در مصرف آب شرب، صرفه‌جویی شود. این طرح به دلیل وضعیت معیشتی مردم و میزان تورم کشور، انتقادهای زیادی در پی داشته است.

البته پیش از این هم اخباری مبنی بر تامین آب کشاورزی از آب فاضلاب مطرح شده بود. قرمز چشمه در همین باره روشن‌سازی می‌کند: متاسفانه مجبور شده‌ایم در برخی از مناطق با آب فاضلاب هم کشاورزی کنیم. این مساله تاکنون باعث بروز مشکل نشده است زیرا می‌توانیم با تصفیه ساده، آب را برای استفاده در بخش کشاورزی آماده کنیم. این در حالی است که استفاده از همین آب برای مصرف خانگی مردم، باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.
این پژوهشگر در آخر خاطرنشان می‌کند: ممکن است در بخش کشاورزی با هزینه‌های بسیار کم تا ۱۰ درصد هم صرفه‌جویی کنیم اما برای صرفه‌جویی همین مقدار آب در بخش خانگی، نیازمند فرهنگ‌سازی و سرمایه بیشتری هستیم.

با این همه به گزارش ایسنا در حالی‌ که ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما اشتغال کشاورزی در کشور ما به‌طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد و تولید ناخالص داخلی غیر نفتی ناشی از کشاورزی نیز کمتر از ۱۰ درصد است.
برچسب ها: بحران آب کشاورزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها