به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۲۹۵۴۲۹

هشدار نسبت به بروز یک جنگ سرد جدید

هشدار نسبت به بروز یک جنگ سرد جدید
گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به بروز یک جنگ سرد احتمالی جدید بین ایالات متحده و چین، از دو کشور خواست روابط "کاملاً ناکارآمد" خود را ترمیم کنند.
آنتونیو گوترش پیش از گردهمایی سالانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره خطرهایی که این روزها جامعه بین‌‌المللی را تهدید می‌کنند هشدار داد.
دبیرکل سازمان ملل متحد بیش از هر چیز از چین و آمریکا، دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان خواست، در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین همکاری کنند و در زمینه تجارت و فناوری به مذاکره بنشینند.گوترش تاکید کرد که باید بین دو قدرت جهانی یک رابطه کاربردی برقرار شود، زیرا چنین امری برای حل مشکلات واکسیناسیون، تغییرات آب و هوایی و بسیاری از چالش‌های جهانی دیگر ضروری است.او هشدار داد که دو استراتژی ژئوپلیتیک و نظامی رقیب خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت و جهان را بیش از پیش دچار تفرقه خواهد کرد.
گوترش تاکید کرد: «ما باید به هر قیمتی از جنگ سرد اجتناب کنیم، زیرا چنین جنگی امروز متفاوت از گذشته و احتمالاً خطرناک‌تر و مدیریت آن دشوارتر خواهد بود.»
اصطلاح جنگ سرد به رقابت بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدان بلوک شرق آن از یک سو و ایالات متحده و متحدان غربی آن از سوی دیگر به کار می‌رفت که بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید.دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، جنگ سرد جدید می‌تواند خطرناک‌تر باشد، "زیرا امروزتجربه‌ای که در گذشته برای مدیریت بحران وجود داشت دیگر وجود ندارد".
گوترش در ادامه به سه موضوع مهم که رهبران جهان در گردهمایی سالانه خود در سازمان ملل با آن روبرو خواهند شد، پرداخت: وخامت بحران‌ آب‌وهوایی، همه‌گیری کرونا و آینده نامشخص أفغانستان.او در رابطه با افغانستان گفت، اگرچه سازمان ملل متحد "ظرفیت محدود و اهرم محدودی" دارد، اما نقشی کلیدی در هدایت تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها ایفا می‌کند.
گوترش تاکید کرد که سازمان ملل همچنین می‌کوشد توجه طالبان را به اهمیت یک دولت فراگیر که حقوق بشر، به ویژه برای زنان و دختران را رعایت کند، جلب کند.دبیرکل سازمان ملل از عدم همکاری برخی از کشورها برای مقابله با گرمایش زمین و اطمینان از واکسیناسیون عمومی در سراسر جهان ابراز تاسف کرد.
او گفت: «این غیرقابل قبول است که ۸۰ درصد از ساکنان پرتغال (زادگاه او) واکسینه شده‌اند در حالی که در بسیاری از کشورهای آفریقایی کمتر از دو درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند.»
هفتاد و ششمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل  از ۲۱ تا ۲۷ برگزار می‌شود. نمایندگی آمریکا در سازمان ملل  از شرکت‌کنندگان خواسته است، برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس  کرونا سخنرانی‌های خود را به صورت مجازی در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهند.
بر أساس گزارش‌ها، سران یک‌‌سوم از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به به نیویورک نخواهند رفت و قرار است به صورت ویدئویی در مجمع عمومی شرکت کنند.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها